شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه#رئیس قوه قضائیه

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در مورد بانوان

مهر/ محسنی اژه ای گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا ساعات کار بانوان در مراجع قضائی به گونه‌ای باشد که در بازگشت به خانه انرژی و نشاط لازم را برای رسیدگی به مسئولیت‌های خانواده داشته باشند.

دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در مورد بانوان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و روز زن، صبح امروز چهارشنبه (۲۱ دی) حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با ۷۰۰ نفر از بانوان قاضی و کارمند شاغل در دستگاه قضائی دیدار کرد.

رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در این جلسه، با برشمردن دغدغه‌های خود برای ارتقا جایگاه بانوان در دستگاه قضائی اظهار کرد: به معاونت راهبردی و پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت منابع انسانی دستگاه قضا دستور می‌دهم که با احصاء نظرات و پیشنهادات شما بانوان ارجمند، نسبت به ایجاد ساختار و سازوکاری در جهت ارتقا وضعیت و جایگاه بانوان در دستگاه قضائی اهتمام داشنه باشند.

رئیس عدلیه در ادامه به دغدغه‌هایی نظیر «ساعات کار بانوان شاغل در دستگاه قضائی»، «محیط حضور و فعالیت بانوان در مراکز قضائی»، «نحوه رفت‌وآمد بانوان به مراجع قضائی» و «حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و دانش و توانایی‌های زنان در دستگاه قضائی» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا ساعات کار بانوان در مراکز و مراجع قضائی به گونه‌ای باشد که وقتی آنها به خانه بازمی‌گردند انرژی و نشاط لازم را برای رسیدگی به مسئولیت‌های خانوادگی و سایر امور نظیر ادامه تحصیل خود داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: محیط حضور و فعالیت بانوان در مراکز و مراجع قضائی باید متناسب با جایگاه و شأن آنها باشد و من نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: زنان جامعه ما بالاخص زنان شاغل در دستگاه قضائی از ظرفیت‌های بالایی بهره‌مند می‌باشند و آنها در برخی امور و ابعاد نظیر دقت، نظم و انضباط، صبر و حوصله و … از مردان بهتر و برتر هستند؛ لذا باید تمهیداتی اتخاذ شود تا حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، دانش‌ها و توانایی‌های بانوان شاغل در دستگاه قضائی فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین راستا بیان داشت: همکار خانمی که سِمت و مسئولیتی در یک مرجع یا مرکز قضائی دارد بهتر می‌تواند دغدغه‌های یک زن مراجعه‌کننده به دستگاه قضائی را درک کند؛ برای نمونه، زن مراجعه‌کننده‌ای که درخواست عسر و حرج دارد یا در محیط خانواده یا بیرون از خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفته، برای یک مسئول قضائی زن، بهتر و دقیق‌تر می‌تواند توضیحات خود را بیان و تبیین کند.

رئیس عدلیه در ادامه با تبیین ابعاد وجودی والای حضرت صدیقه طاهره (س) بیان داشت: حضرت زهرا (س) در تمام ابعاد و حوزه‌ها بالاخص دفاع از حق و شئون تربیتی و انسانی و اجتماعی، برای بشریت به ویژه زنان الگو و اسوه هستند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: اسلام عزیز بستری را فراهم آورده که در آن زن به یک انسان کامل در همه ابعاد تبدیل شود؛ زن از منظر اسلام می‌تواند رکن اساسی مهمترین اجتماع جامعه یعنی خانواده باشد.

قاضی‌القضات با اشاره به ظلم‌هایی که جاهلیت مدرن نشأت‌گرفته از فرهنگ غربی به زنان روا می‌دارد گفت: در جاهلیت مدرن غربی شاهد بیشترین ظلم‌ها و تحقیرها علیه زنان هستیم؛ در نگاه این جاهلیت مدرن، زن ابزار توسعه تجارت و نیل به اغراض سیاسی و طعمه‌ای برای مقاصد اطلاعاتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان با اشاره به تلاش دشمنان برای ضربه زدن به جامعه ما از ناحیه موضوع حجاب گفت: اسلام عزیز در قالب عفاف و حجاب، سازوکاری تعبیه کرده که از گوهر گرانبهای زن حفاظت شود و عطوفت و نجابت و لطافت و زیبایی زنان با هم حفظ گردد و از این طریق، زن در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی بدرخشد.