شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#لهستان#بلاروس

در بحبوحه تشدید تنش در اوکراین؛

لشکر پیاده‌نظام لهستان در مرز مشترک با بلاروس مستقر می‌شود

لشکر پیاده‌نظام لهستان در مرز مشترک با بلاروس مستقر می‌شود

ارتش لهستان یک لشکر پیاده‌نظام مجهز به ادوات جنگی پیشرفته را در مرز مشترک این کشور با بلاروس ایجاد و مستقر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ماریوش بواشتشاک، وزیر دفاع لهستان از ایجاد و استقرار یک واحد پیاده‌نظام جدید در مرز شرقی این کشور خبر داد.

بواشتشاک پیش از این با اشاره به ایجاد این لشکر گفته بود که اطلاعات جدید به زودی منتشر خواهد شد.

به گفته وی، عمده منطقه عملیاتی این لشکر در استان پودلاسکی خواهد بود که با لیتوانی، یکی دیگر از اعضای ناتو و همچنین بلاروس متحد اصلی روسیه، هم‌مرز است. این لشکر از چهار تیپ متشکل از چهار گروهان تشکیل شده است. (در تقسیم‌بندی نظامی، هر لشکر بین ۶ تا ۲۵ هزار سرباز را در دل خود جای می‌دهد.)

بواشتشاک گفته است که این نیروی جدید به تانک‌های آمریکایی «آبرامز»، «K-۲» کره جنوبی و هویتزرهای بومی و «K-۹» کره جنوبی و همچنین پهپادهای شناسایی مجهز است.

وی درباره دلایل تشکیل این واحد جدید گفت: می‌دانیم چه کسی و از کجا ما را تهدید می‌کند. از نظر لهستان، تهدید اصلی روسه و تمایلات امپریالی آن است. به همین دلیل در شرق کشور نیروهای بیشتری نیاز داریم و دلیل ایجاد این واحد هم همین موضوع است.

لهستان پیش‌تر عمده نیروهای خود را در غرب رودخانه ویستولا متمرکز کرده بود؛ این رودخانه لهستان را تقریباً به دو بخش تقسیم می‌کند و از شمال به دریای بالتیک می‌ریزد. اما به گفته وزیر دفاع لهستان، راهبرد جدید ورشو «دفاع از هر وجب خاک این کشور است.»

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲، لهستان به یکی از کشورهایی بدل شده که به طور مستقیم با جبهه جنگ در تماس است زیرا به گفته وی، همواره با کمک نظامی، سیاسی و بشردوستانه از کی‌یف حمایت کرده است.

وی مدعی شد: ما با فراهم کردن کمک، مسئولیت زیادی بر دوش داریم اما آگاهانه این کار را می‌کنیم چون هرچه بیشتر روسیه را به عقب رانده و ضربات بزرگ‌تری به آن وارد کنیم، برای ما و آینده جهان دموکراتیک بهتر است. باید این را به یاد داشته و تا پایان در کنار اوکراین بمانیم.

ورشو همواره یکی از حامیان اصلی کی‌یف در اتحادیه اروپا بوده و بر اساس گزارش‌ها نیمی از تانک‌ها و همچنین سلاح‌های خود را در اختیار دولت ولودیمیر زلنسکی قرار داده؛ این در حالی است که روسیه می‌گوید مزدوران لهستان در درگیری‌های مشارکت دارند. لهستان همچنین حدود ۱۴ میلیون پناهجوی اوکراینیرا پذیرفته و به دفعات از بروکسل خواسته تا تحریم‌های ضدروسی را تشدید کند.

الکساندر وولفوویچ، دبیر شورای امنیت ملی بلاروس، طرح ایجاد واحد پیاده‌نظام جدید ورشو را «نشانه دیگری از سیاست خصمانه و رویکرد غیرهمسایگی لهستان» در قبال بلاروس، روسیه و سایر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی(CSTO) خوانده است.

به گفته وی، واحد نظامی مشترک روسیه و بلاروس که سال گذشته در بلاروس مستقر شد، تنها به‌دنبال اهداف دفاعی بوده و با هدف بازدارندگی ناتو به این کشور اعزام شده است.