شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرما

چگونه از پوست در مقابل سرما محافظت کنیم؟

چگونه از پوست در مقابل سرما محافظت کنیم؟

تغییرات شدید جوی اثرات ناخوشایندی روی پوست دارند، این تغییرات در فصل سرما شدیدتر هستند و معمولا افراد از عوارضی مانند خشکی و ترک پوست، احساس خارش، پوسته پوسته شدن و زبری و کاهش شفافیت پوست در فصل سرما گلایه دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، به طور طبیعی، میزان رطوبت و شفافیت پوست در فصل سرما کاهش می‌یابد. اثرات خشکی و سرما می‌تواند به چروک‌های ماندگار پوستی منجر شود،‌ بنابراین حفاظت از پوست در فصل سرما ضروری است.

در این گزارش چند راهکار برای کاهش اثرات نامطلوب سرما بر پوست ارائه شده است.

کرم ضدآفتاب در هیچ شرایطی فراموش نشود
برخی افراد با تصور اینکه در سرما نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب نیست،‌ از آن استفاده نمی‌کنند. این تصور کاملا اشتباه است و استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ در تمام مدت سال ضروری است. کرم باید به طور مداوم و هر دو ساعت یک‌بار تجدید شود. استفاده از کرم‌ضدآفتاب در آقایان و کودکان نیز الزامی است. بهتر است از کرم‌های بی‌رنگ استفاده شود. برخی از محصولات ضدآفتاب حاوی مرطوب‌کننده هستند که گزینه‌های بهتری در فصل سرما به شمار می‌آیند.

با آب ولرم دوش بگیرید
دوش آب گرم در زمستان بسیار مطلوب است،‌ ولی آب گرم باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود و رگ‌های خونی را منبسط می‌کند. همین امر سبب می‌شود رطوبت پوست کاهش یابد و پوست خشک شود؛ بنابراین باید از آب ولرم استفاده شود. از طرفی زمان استحمام باید کوتاه و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید
استفاده از مرطوب‌کننده در تمام طول روز برای تمام افراد، به ویژه پس از استحمام ضروری است. بهتر است از مرطوب‌کننده‌های غیر چرب و بدون عطر استفاده شود. روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام، زیتون و نارگیل نیز گزینه مناسبی برای حفظ آب پوست است. استفاده از لوسیون‌های طبیعی نیز راهکار مناسبی است. پنبه را به شیر آغشته کنید و روی پوست خود بکشید و پس از پنج دقیقه بشویید. این کار را روزی چند بار تکرار کنید.

آب کافی بنوشید
در فصل سرما میل به نوشیدن آب کاهش می‌یابد و به همین دلیل بدن با کم‌آبی مواجه است. دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده است. تمام سلول‌ها، اعضا و بافت‌های بدن برای عملکرد و ادامه حیات به آب وابسته هستند. اثر کم‌آبی بدن روی پوست خشکی،‌ ایجاد چروک و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان است. می‌توان برای تامین آب بدن علاوه بر آب از سبزیجات و آب‌میوه طبیعی نیز استفاده کرد.
به محصولاتی که ادعا می‌شود کاملا طبیعی است اعتماد نکنید
هنگام خرید محصولات بهداشتی مراقب باشید و گول برچسب محصولات را نخورید. ممکن است روی محصولی از برچسب کاملا طبیعی استفاده شده باشد، ولی برخی افراد سودجو به دروغ و برای جلب مشتری برچسب‌های حاوی اطلاعات غیر واقعی را روی محصولات درج می‌کنند. بهترین گزینه خرید محصولات طبیعی و غیر کارخانه‌ای از عطاری‌های مجاز است.

هوای خانه را معتدل نگه دارید
افزایش دمای خانه و به ویژه استفاده از بخاری با دمای بالا به خشکی پوست منجر می‌شود. بنابراین هوا باید کاملا ملایم باشد. اگر هوای خانه خشک به نظر آمد، از بُخور طبیعی استفاده کنید.

افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس با پزشک مشورت کنند.
پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است. مهم‌ترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه‌های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس‌های نقره‌ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می‌شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.
اگزما به التهاب پوست گفته می‌شود که معمولا با قرمزی، پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. عوامل محیطی مانند عدم وجود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است. تماس پوست با صابون‌های عطری، مواد تحریک کننده مانند الکل و لباس‌های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علایم اگزما می‌شوند. مشورت این دو گروه در فصل سرما با متخصص پوست الزامی است.

در انتخاب لباس دقت کنید
انتخاب لباس در فصل سرما بسیار مهم است. معمولا لباس‌های پشمی باعث تحریک و زبری پوست می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از لباس‌های نخی و پنبه‌ای استفاده شود؛ از طرفی باید با استفاده از لباس مناسب از برخورد باد شدید به پوست جلوگیری کرد.

از پاک‌کننده‌های ملایم و غیر عطری استفاده کنید
بهتر است برای پاک‌کردن پوست از پاک‌کننده‌های ارگانیک استفاده شود که محصولات شیمیایی کمتری داشته باشند. پاک‌کننده‌های شیمیایی و عطری باعث تحریک و حساسیت پوستی می‌شوند. استفاده از دستکش و کلاه و عینک در سرما ضروری است.

به تغذیه خود اهمیت دهید
به طور کلی مصرف غذاهای شور و فرآوری‌شده،‌ سرخ‌شده، شیرین و گوشت قرمز اثرات نامطلوبی بر پوست دارند و باعث تحریک و ایجاد جوش و چروک پوست می‌شود. یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش کیفیت پوست و چروک، سیگار و دخانیات است.

مصرف صابون و شوینده‌های قوی را کاهش دهید
این محصولات پوست را تحریک کرده و به خشکی و چروک شدن پوست کمک می‌کنند.