آمریکا کار ظهور نسل جدید داعش را آغاز کرده است

در پی تایید حضور پادگان‌ها و کمپ‌های آمریکایی در شرق فرات در سوریه برای جذب تروریست‌ها از اردوگاه الهول به منظور آماده کردن آنها برای تهدید امنیت عراق و کشورهای مخالف حضور آمریکا و سیاست‌های واشنگتن در منطقه، هشدارها درباره ظهور نسل جدید داعش همچنان ادامه دارد. به ویژه که این حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات از طریق تشدید حملات تروریستی اخیر به ویژه در دیالی و کرکوک عراق با وجود ادعای برخی ناظران به ضعف امنیتی و اهمال و استفاده تروریست‌ها از پستی‌و بلندی‌های زمین و ارتفاعات برای مخفی شدن، حمایت آمریکا پشت تداوم اقدامات جنایتکارانه در مناطق مذکور است.

«خضر التمیمی» مشاور استاندار دیالی در خصوص شکاف‌های امنیتی به وجود آمده در این استان طی مدت اخیر و انجام حملات تروریستی پراکنده در آن به وبگاه المعلومه گفت: تروریسم شروع به رسیدن به مناطق امن کرده است و این نشانه خطرناکی است. زیرا وقوع و تکرار چنین نفوذهایی مؤید آن است که هیچ واکنش سریعی به اقدامات تروریستی وجود ندارد. بازدارندگی مستلزم فعال کردن تلاش های اطلاعاتی و تشدید عملیات‌ها به منظور از بین بردن بقایای تروریست‌ها و خنثی کردن هرگونه تلاش برای حمله به مناطق مختلف استان است.

از سوی دیگر، «احمد رحیم» عضو کمیسیون امنیتی پارلمان عراق می‌گوید: تکرار این نفوذ‌ها و نقض‌های امنیتی در دیالی، در نتیجه نادیده گرفتن برخی اطلاعات داده شده به دستگاه‌های امنیتی از برخی بخش‌ها و مناطق استان است. تا جایی که گروه‌های تروریستی اقدام به کار گذاشتن مواد منفجره در جاده‌ها و مناطق نزدیک به جاده‌ها می‌کنند. به ویژه زمانی که یگان‌های نظامی برای انجام عملیات‌های بزرگ به بخش‌های مختلف دیالی و برخی شهرهای دیگر می‌روند، تا مکان‌های عملیات‌های امنیتی را مشخص کنند و پیش از رسیدن این نیروها، تروریست‌ها پس از کارگذاشتن مواد منفجره خود از این مناطق عقب‌نشینی می‌کنند.

«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی نیز در گفت‌وگو با المعلومه درباره حضور نظامی آمریکا در مرزهای عراق و سوریه هشدار داد و گفت که این حضور امنیت هر دو کشور به ویژه از طرف سوری را تهدید می‌کند که به دلیل شرایط کنونی نمی‌تواند کنترل کامل مرزهایش را برعهده گیرد. 

آمریکا کار ظهور نسل جدید داعش را آغاز کرده است

وی توضیح داد: «نوار مرزی نقطه شروع حرکت گروه‌های تروریستی به دستور آمریکا به سمت عراق است، زیرا آنها مناطق هم مرز با عراق را کنترل می‌کنند تا از این طریق چماق بزرگی علیه دولت عراق در دست بگیرند».

در همین راستا، «عقیل الطائی»، کارشناس امنیتی عراق نیز درباره استفاده آمریکا از هسته‌های خاموش تروریستی به عنوان یک کارت فشار علیه دولت به منظور تحمیل سیاست‌های شوم خود یا تهدید اوضاع امنیتی کلی در برخی مناطق هشدار داد و گفت: این هسته‌ها به ویژه پس از بازگشت خانواده‌های داعش از اردوگاه الهول و الحسکه در دوران دولت سابق عراق از حمایت کامل [آمریکا] برخوردار شده‌اند».

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴، به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیرو را در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که  آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود  چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد و مدعی خروج یگان‌های رزمی خود و تغییر ماموریت نیروهای باقی‌مانده در عراق به استشاری و آموزشی است.