شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران#بازار سرمایه

افزایش قدرت خریداران در بورس تهران

افزایش قدرت خریداران در بورس تهران

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با علی اسماعیلیان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط این روزهای بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی پرداختیم و در رابطه با مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند کلی بورس بحث و گفتگو شد. وی در رابطه با شرایط فعلی بازار اعتقاد داشت: شاخص کل با عبور از مقاومت روانی مهم ۱.۶ میلیون واحدی در وضعیتی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد سهام در حال جابجایی میان سهامداران است. قرار گرفتن دلار در محدوده ۴۱ هزار تومان و عدم چشم‌انداز کاهشی در نرخ آن، در کنار ارزش معاملات که اعداد قابل توجهی را از شروع سال جدید ثبت کرده‌ است، سیگنال‌های مهمی برای ادامه حرکت بورس در مسیر صعودی است. از سوی دیگر معیار ورود پول حقیقی به عنوان یکی از متغیرهای مهم در بازار سرمایه، بیشترین ورود پول حقیقی ماهانه را از ابتدای سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است، همه این موارد حاکی از آن است که وضعیت فعلی بورس مطلوب به نظر می‌رسد البته نباید انتظار صعود شارپی را در بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با احتمال ریزشی شدن کلیت بازار سهام و شاخص کل با اتکا به تحلیل تکنیکال گفت: در این برهه زمانی که شاهد شعله‌ور شدن انتظارات تورمی در اقتصاد هستیم به نظر می‌رسد بازار سرمایه به پیشروی خود در مدار صعودی ادامه خواهد داد؛ هرچند که در این مسیر می‌تواند اصلاحاتی را داشته باشد که به شکل‌گیری روند پایدار در ادامه مسیر کمک خواهد کرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد P/E بازار در وضعیت نرمالی قرار داد و در روزهای اخیر قدرت خرید در نمادها مشهود است که اجازه ریزش‌های سنگین را به بازار نمی‌دهد.

اسماعیلیان در رابطه با مشخصه‌های یک شاخص ایده‌آل برای بورس با توجه به انتقادات گسترده‌ای که به فرمول شاخص کل می‌شود و بسیاری اعتقاد دارند که این معیار چندان قابل اتکا نیست، خاطرنشان کرد: این حقیقت که نواقص بسیاری در شاخص کل وجود دارد، انکارناپذیر است اما به دلیل اینکه معیار تحلیلی بسیاری از فعالان همین شاخص است، اعتبار آن در بین سهامداران بیشتر از سایر معیارهاست. با این حال به نظر می‌رسد نسبت‌ P/E و شاخص‌های کالایی برای شرکت‌ها معیار مناسبتری در ارزیابی وضعیت و دادوستد نمادها است.