شهر خبر

امضای توافقنامه همکاری مشترک میان اتحادیه اروپا و ناتو

امضای توافقنامه همکاری مشترک میان اتحادیه اروپا و ناتو

ناتو و اتحادیه اروپا امروز با امضای یک تفاهمنامه همکاری مشترک، بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز سه شنبه توافقنامه همکاری و هماهنگی مشترک امضا کردند.

در بیانیه مشترک صادره از سوی طرفین این توافقنامه مشترک در این خصوص ادعا شده است: این توافقنامه نقطه عطف بزرگی برای امنیت و ثبات منطقه اروپا- آتلانتیک به شمار آمده و بیش از هر زمان دیگری نشان‌ دهنده اهمیت روابط دو جانبه است!

بیانیه مشترک مذکور ادامه می دهد: توافقنامه مشترک به همکاری نزدیک‌ تر میان اتحادیه و ناتو دعوت می کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم در این باره اضافه کرد: توافقنامه امضاء شده با اتحادیه اروپا نشان‌ دهنده اهمیت ناتو در دفاع از همه متحدان و همچنین تقویت دفاع اروپاست و تاکید می کند که این پیمان اساس دفاع مشترک بوده و برای امنیت در سراسر منطقه اقیانوس اطلس ضروری است. ما مصمم به ارتقای سطح مشارکت میان اتحادیه اروپا و ناتو هستیم!

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک، بر حمایت از اوکراین ادعا شده است.

خبرگزاری فرانسه دیروز در گزارشی اعلام کرده بود که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، اورزلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل رئیس شورای اروپا قرار است سه شنبه سند مربوطه را امضا کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) و بنا به درخواست دونباس برای رها کردن آنها از سلطه کی یف، فرمان آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین را صادر کرد.

غرب در واکنش به این اقدام، تحریم های گسترده ای را علیه مسکو وضع کرد و همچنین کشورهای غربی کی یف را با حجم وسیعی از تسلیحات و کمک غیرنظامی حمایت کردند؛ موضوعی که به افزایش بدهی های اوکراین منتهی شده است.