شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#انسانی

منصور رشیدی: همه فهمیدند منظور فتح‌الله‌زاده چه کسی بود

جای تأسیس بانک، پنجره باشگاه را باز کنید/ قهرمانی فصل قبل استقلال نه انسانی بود نه منصفانه!/ ۸ بازیکن ساپینتو به درد لیگ یک می‌خورند

منصور رشیدی، بازیکن و مربی اسبق استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره اتفاقات اخیر مربوط به این تیم اظهاراتی را مطرح کرد.

صحبت‌های مدیرعامل باشگاه در رابطه با استقلال را شنیده‌اید؟

بله! صحبتهای خوبی بود. این خوب است که شفاف سازی صورت بگیرد. البته روشن بود که مخاطب فتح‌الله‌زاده چه کسی است هرچند که اسمش را به زبان نیاورد اما یک نفر باید بگوید که واقعاً چه بر سر ثروت این مملکت آمده است.

ظاهراً گفته شده که مبلغ هزینه شده برای فصل گذشته استقلال به اندازه کل بودجه ۷۰ سال گذشته این باشگاه بوده است؟

واقعاً عجیب است که ۱۶۰۰ میلیارد در یک فصل خرج شده باشد. البته در کشور ما با وجود این همه اختلاس سه و هشت هزار میلیاردی، ۳۶ هزار میلیاردی، ۹۲ هزار میلیاردی و امثال آن این پول‌ها رقمی نیست. ولی قطعاً مدیریت قبلی باید در این باره پاسخگو باشد.

به نظر شما کسب یک عنوان قهرمانی با این همه هزینه ارزش دارد؟

به هیچ وجه ارزش ندارد. قهرمانی زمانی ارزشمند است که در شرایط عادی باشد. وقتی مردم کشور تا این اندازه مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند نه انصاف است، نه مذهبی، نه دینی و نه انسانی که این همه هزینه صورت بگیرد تا یک تیم قهرمان شود. قهرمانی با صرف ۱۶۰۰ میلیارد را نمی‌خواهیم. اصلاً دوست نداریم استقلال در این شرایط قهرمان شود.

اما عنوان شده که این مبالغ در خیلی از کشورها برای کسب عنوان قهرمانی عدد و رقم زیادی نیست؟

ما نباید خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. کشور ما فرق می‌کند. حداقلِ حقوق در کشور ما نسبت به آن کشورهایی که مدنظر آقایان است از زمین تا آسمان فرق میکند. این اعداد و ارقام در چارچوب وضعیت اقتصادی کشور ما نمی‌گنجد.

فتح الله زاده

مدیرعامل استقلال از تاسیس بانک برای این مجموعه خبر داد. به نظر شما این اتفاق تا چه اندازه شدنی است؟

من از قوانین اولیه تأسیس بانک خبر ندارم ولی میدانم کار آسانی نیست. لااقل برای چنین کاری باید مبلغ هنگفتی را به عنوان تعهد نزد بانک مرکزی ودیعه یا ضمانت گذاشت. باشگاهی که همین الان این همه بدهی دارد چطور می‌خواهد بانک تاسیس کند؟ آیا استقلال هزار میلیارد تومان پول نقد دارد به بانک مرکزی بدهد؟ اگر دارد به جای آن، بدهی‌هایش را بدهد پنجره‌هایش باز شود. چندی قبل خواستند در بورس پول جمع کنند به زور ۳۰۰ میلیارد تومان جمع شد. مدیران ما فعلاً در اداره این باشگاه مانده‌اند نمی‌دانم چطور می‌خواهند بانک راه بیاندازند. لااقل اگر حق پخش تلویزیونی بود یا شرایط برای درآمدزایی به شکل عادی بود می‌شد حرف این مسائل را زد اما حالا، چه عرض کنم!

نظرتان در رابطه با اتفاقات اخیر در حاشیه تمرین استقلال و پاسخی که سیاوش یزدانی به هوادار تیم داد چیست؟

واقعاً در چنین مواقعی ثابت می‌شود که پیراهن تیم استقلال برای خیلی‌ها گشاد است. من اسم نمی‌برم اما حداقل ۷ الی ۸ بازیکن فعلی استقلال به درد لیگ یک میخورند. هر چند فتح‌الله‌زاده میگوید ما در تیم‌مان جوانان خوبی داریم اما خیلی از همین‌ها در حد تیمی‌که ۳۰ میلیون هوادار دارد نیستند. لایق پوشیدن پیراهنش نیستند و فقط برای تبلیغ کردن خودشان به این تیم می‌آیند.

در همان روز، یکی از مدیران استقلال گفت بازیکنان اگر هزار تومان نگیرند به زمین نمی‌روند. نظر شما در این باره چیست؟

کاملا موافقم! اینکه طرف می‌گوید من وقتی در شکم مادرم بودم استقلالی بودم یا وقتی به دنیا آمدم فهمیدم پرسپولیسی هستم دیگر حرفهایی از روی تعصب نیستند. زمانی بازیکن به خاطر تعصبش پیراهن این تیم را می‌پوشید اما حالا فقط برای پول و شهرت به این دو تیم می‌آیند. پول حرفه ای می‌گیرند اما نه فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کنند نه زندگی حرفه‌ای دارند. یکی در اینستاگرام می‌چرخد آن یکی مهمانی شبانه برپا می‌کند. چنین بازیکنانی لایق این همه توجه و علاقه مندی هواداران استقلال و پرسپولیس نیستند.

خیلی‌ها از افت محسوس مهدی قائدی انتقاد می‌کنند. به نظر شما چرا این بازیکن تا این اندازه با روهای اوجش فاصله دارد؟

متاسفانه این بازیکن روز به روز بدتر می‌شود. زمانی که او در اوج بود هشدار دادم و گفتم باید مراقب خودش باشد اما معمولاً جوانان حرف موسپید کرده‌ها را پشت گوش می‌اندازند. حالا هم نتیجه اش را می‌بیند. این مهدی قائدی با آن بازیکنی که دفاع حریف را به هم می‌ریخت کیلومترها فاصله دارد و متاسفانه همینطور هم فاصله اش بیشتر می‌شود.

چشمی - قایدی - حسین حسینی

درباره حسینی صحبت کنید! دروازه بان استقلال در این هفته‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته. دلیل آن چیست؟

سید حسین حسینی را خودم از شیراز آوردم. شاگردم را خوب می‌شناسم. فصل قبل از عوامل اصلی قهرمانی استقلال بود اما این فصل سرحال نیست. شاید از نظر روانی مشکل دارد. برای دروازه بان خوب نیست یک هفته خوب باشد یک هفته ضعیف. افت و خیز برای دروازه‌بان یعنی نابودی کل تیم. از حسینی توقع دارم هرچه سنش بالاتر میرود پخته‌تر و با تجربه تر کار کند ولی متاسفانه مجبورم بگویم که او این هفته‌ها شبیه خودش نیست.

درباره بازی این هفته مقابل تراکتور چه صحبتی دارید؟

درباره بازی قبل باید بگویم عدد «صفر» عدد خوبی برای استقلال است چون آنها در تبریز زیر صفر بودند. حتی یک حمله نصف و نیمه هم روی دروازه تراکتور ترتیب ندادند. خط دفاع که افتضاح بود، خط‌هافبک هم زیر صفر بود و یک فضاسازی کوچک هم نکرد. خط حمله هم که بیکار بودند و باید میرفتید لابلای چمن‌ها پیدایشان می‌کردید. البته وقتی‌هافبک خوب نداشته باشید طبیعتاً مهاجمان هم کارایی ندارند.

غیبت ساپینتو در این دیدار چقدر به استقلال ضرر زد؟

صددرصد تاثیر گذار بود. من در همان هفته دوم و بازی با ملوان گفتم که ساپینتو باید در رفتارش تجدید نظر کند اما حرف ما به گوش این آقا نرفت که نرفت. او نمی‌تواند هر بازی با داور سرشاخ شود یا به سراغ نیمکت حریف برود. در چنین شرایطی حتماً محروم می‌شود و نبودنش چنین ضرری به تیم میزند. قطعاً اگر او در تبریز کنار تیمش بود استقلال به این شکل شکست نمی‌خورد.

ساپینتو

شما با اخراج یا تغییر سرمربی استقلال در این شرایط موافقید؟

خیر! من مخالف وارد کردن شوک در چه شرایطی به تیم هستم. استقلال در نیم فصل اول امتیازات خوبی گرفت. فکر می‌کنم اگر ساپینتو تغییر کند شرایط استقلال بدتر خواهد شد. باشگاه باید مانند یک کارمندی که شرح وظایف دارد از او کار بکشد و تا آخر فصل پای قراردادش بایستد. فعلاً که یک جام گرفته، من معتقدم اگر در نیم‌فصل برای استقلال هافبک بازیساز بگیرند تیم در نیم فصل دوم نتایج خوبی خواهد گرفت.