شهر خبر

اقدام بسیار مهم سازمان فضایی برای تأمین امنیت غذایی کشور

اقدام بسیار مهم سازمان فضایی برای تأمین امنیت غذایی کشور

فرآیند اجرایی تفاهم‌‎نامه "توسعه کشاورزی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات" میان وزارتخانه‌های ارتباطات و جهادکشاورزی شروع شد

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دو وزارتخانۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامۀ منعقد شده بین خود تحت عنوان "توسعه کشاورزی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات" فرآیند برآورد سطح زیرکشت محصولات راهبردی گندم و جو را شروع کردند.

مجری این طرح مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران خواهد بود، سازمان فضایی قصد دارد تا ضمن توانمندسازی بخش خصوصی از ظرفیت آن‌ها جهت اجرای فرآیند مذکور بهره گیرد، این سازمان همچنین قصد دارد تا طی چهارسال آینده با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و توان دانشگاهیان و نخبگان ایرانی دقت و کارایی روش‌های فعلی مورد استفاده را افزایش دهد.

سطح زیرکشت شش استان خوزستان، فارس، گلستان، کردستان، کرمانشاه و همدان به عنوان تولید کنندۀ نیمی از مجموع گندم کشور، در وهلۀ اول اجرای تفاهم‌نامه مذکور برآورد خواهد شد.

گیلان و مازندران هم به عنوان دو استان قطب تولیدکنندۀ برنج ایران در مرحلۀ اول اجرای تفاهم‌نامه موردپایش قرارخواهند گرفت تا مجموع سطح زیرکشت برنج آن‌ها مشخص شود، البته به تدریج استان‌های دیگر نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.

استفاده از فناوری‌ سنجش از دور جهت تأمین امنیت غذایی مردم ایرانی همچنین افزایش بهره‌وری و سطح تولید محصولات کشاورزی اصلی‌ترین اهدافی است که جلیلی، رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران برای اجرای این تفاهم‌نامه بر می‌شمارد، وی به علاوه کسب و کارهای بومی هراستان را جهت همکاری در فرآیند اجرایی طرح دارای اولویت می‌داند.

این مقام مسئول داده‌های حاصل از اجرای این برنامه را مرجعی قابل استناد برای دولت جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و برنامه‌ریزی جهت واردات و صادرات محصولات مذکور می‌داند.

انتهای پیام/