شهر خبر

مناف هاشمی: خبری از لغو بازی‌های آسیایی نیست/ دغدغه گرانی ارز داریم

مناف هاشمی: خبری از لغو بازی‌های آسیایی نیست/ دغدغه گرانی ارز داریم

دبیر کمیته ملی المپیک گفت: خبری از لغو بازی‌های آسیایی نیست باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا، مناف هاشمی دبیر کمیته ملی المپیک در مورد  مصوبات دهمین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهار موضوع در هیات اجرایی مطرح شد. اولین موضوع این بود که دوستان اصرار داشتند زمان جلسات دقیق تر شود و دو هفته  یک بار  روز سه شنبه ساعت ۷ صبح باشد. نکته دوم در مورد متمم کمک مالی به فدراسیون های ورزشی بود. ما نشست های خود را با فدراسیون های مدال آور در بازی های آسیایی و فدراسیون هایی که شانس کسب مدال را دارند و همچنین فدراسیون هایی که می‌توانند پیشرفت کنند، برگزار کردیم. با ۱۷ فدراسیون جلسه داشتیم و گزارش جلسات را به اطلاع اعضای هیئت اجرایی رساندیم.

وی افزود: قرار است خارج از بودجه ۱۴۰۱ کمک مالی به فدراسیون ها داشته باشیم و شاخص های هفتگانه را تعریف کردیم که البته اختلاف نظر زیادی وجود داشت و قرار است کمیته سه نفره از اعضای هیات اجرایی تشکیل شود تا این جدول را نهایی کنند. در اولین فرصت کمک مالی به فدراسیون‌ها انجام می‌شود که البته مبلغ بالایی نیست و حدودا ۱۵ میلیارد تومان است. در خصوص بودجه تا الان کمیته ملی المپیک ۱۳۰ درصد کمک داشته است. امیدوار هستیم با تلاش سازمان برنامه بودجه، بودجه سال آینده را بهتر کنیم چون دو رویداد مهم بازیهای آسیایی کسب سهمیه المپیک پاریس را در پیش داریم و باید موارد و تجهیزات لازم برای کاروان  را به موقع تهیه کنیم.

هاشمی در مورد دیگر مصوبات نشست هیات اجرایی نیز توضیح داد: بحث دیگر در مورد بازی‌های جهانی ساحلی اندونزی بود که اعزام سه تیم فوتبال ساحلی، کشتی و کاراته را در دستور کار داشتیم. دوره قبل بازی ها هم سه تیم اعزام شدند. فدراسیون های دیگر از جمله هندبال و قایقرانی و والیبال  ساحلی اگر زمینه داشته باشند ممکن است در دستور کار برای اعزام قرار بگیرند. قرار است دو هفته بررسی‌های کارشناسی در مورد اعزام این رشته‌ها هم انجام شود. سرپرست کاروان هم فردی از مجموعه کمیته ملی المپیک یا هیات اجرایی انتخاب می شود.

دبیر کمیته ملی المپیک با بیان اینکه تا به امروز تکلیف ریاست 7 کمیسیون مشخص شده است، گفت: مهدی  فروتن به عنوان رییس کمیسیون اخلاق  و محمود گودرزی به عنوان رییس کمیسیون آموزش انتخاب شدند. اعضای هیات اجرایی نظر مثبت دادند. هفت رییس کمیسیون ما تعیین شدند. شورای راهبردی برای کمیسیون ها تعریف شده است و داریم اعضای کمیسیون‌های منتخب را نهایی می‌کنیم تا این هفته کار خود را شروع کنند. تعیین ریاست ۱۰ کمیسیون دیگر باقی مانده است و هر جلسه دو یا سه رییس کمیسیون را مشخص می کنیم.

مناف هاشمی درخصوص گرانی ارز و احتمال به مشکل ساز شدن این مسئله برای اعزام ها تیمها نیز گفت: از روزی که آمدیم این مسئله هم دغدغه خسروی‌وفا و هم من بوده است، با توجه به تورم لحظه‌ای کارمان سخت شده است؛ اعزام‌های ما ارزی است. همه سفرها امکانات و حتی فضای رقابت ما خارج از ایران است. باید با کشورهایی رقابت کنیم که امکانات و اعتبار پولی و مالی بهتر از ما دارند و تجهیزات کامل‌تری نسبت به ما دارند. سال آینده علاوه بر هانگژو بیش از ۹۰ درصد کسب سهمیه را داریم و کار سختی در بخش ارزی داریم. دولت محترم در حال تنظیم لایحه بودجه است. هم کمیته هم وزارت در تلاش هستیم که همه تیم‌های خود و فدارسیوهای مدال آور را برای جنگیدن در مسابقات آماده کنیم. کسب مدال در بازی‌های آسیایی آن هم در رقابت با چین و ژاپن و حتی کشورهای عربی کار بسیار سختی است. واقعیت این است که محدودیت‌هایی در دولت وجود دارد که نمی‌توان بیش از این اصرا کرد ولی امیدواریم در بودجه دولت به ما توجه کند.در بسیاری از رشته‌های پرمدال مثل دوو میدانی سهمی از مدال‌ها نداریم. اما این رشته‌ها در ایران امکانات ناچیزی دارند.

هاشمی در واکنش به خبر لغو بازی‌های آسیایی بیان کرد: هیچ چیز در این خصوص مطرح نشده است؛ در جلسات هیچ آثاری از لغو بازی‌ها ندیدیم و باید منتظر باشیم و ببینیم فضای کرونا در چین چگونه است. خبری مبنی بر لغو اعلام نکرده‌اند و باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود.

سخنگوی کمیته ملی المپیک در واکنش به صحبت‌های خسروی‌وفا در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جودو در خصوص بودجه و تاکید وی مبنی بر کمک مالی به برخی فدراسیون‌ها از جمله جودو، افزود: در زمینه کمک مالی به فدراسیون‌ها تنها بحث جودو مطرح نبود. فدراسیون‌های المپیکی، آسیایی و حتی فدراسیون‌هایی که احتمال و شانس کسب مدال‌ دارند، حدود ۲۰ رشته هستند که به همه آنها کمک می‌شود ولی ارقام کمک به آنها متفاوت است. تیم کارشناسی در این خصوص تصمیم‌ می‌گیرد. کارها را بر اساس اشخاص پیش می‌بریم که همین را به سال‌های آینده هم تعمیم دهیم.

سخنگوی کمیته ملی المپیک در پایان درخصوص زمان تعیین تکلیف لباس کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هم خاطرنشان کرد: برای بازی‌های آسیایی به این جمع‌بندی رسیدیم که با طراحان مختلف موضوع را بررسی کنیم و به شکل محدود ۱۵ مجموعه را شناسایی کردیم. با آن‌ها مکاتبه داشتیم و نشست هم برگزار کردیم، تیم کارشناسی تعیین شد. قرار شد هر زمان که بهترین انتخاب صورت بگیرد، در کمتر از سه ماه اقدامات لازم برای تهیه لباس کاروان، انجام شود.

انتهای پیام/