شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ در مورد تخلفات در حوزه توسعه روستایی

گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ در مورد تخلفات در حوزه توسعه روستایی

گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد تخلفات و ترک فعل های حوزه توسعه روستایی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در نشست علنی امروز- سه شنبه ۲۰ دی ماه- مجلس شورای اسلامی گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد تخلفات و ترک فعل های حوزه توسعه روستایی از سوی علی خضریان سخنگوی این کمیسیون به شرح زیر در مجلس قرائت شد:

موضوع: تخلفات و ترک‌فعل‌های حوزه توسعه روستایی:مناطق روستایی و عشایری به‌عنوان کانون‌های تولید و ارزش‌آفرینی کشور، از اهمیت راهبردی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی جامعه و به تعبیری امنیت ملی کشور برخوردارند. از همین رو، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از همان دوران شروع انقلاب اسلامی، رسیدگی به اقشار محروم و روستایی را یکی از اولویت‌های اساسی کشور قلمداد کردند. ایشان فرموده‌اند: «قشرهای محروم و دور افتاده، روستاییان، عشایر و کسانی که مشکلات بیشتری دارند نه تنها در بخش‌های اقتصادی بلکه در انواع و اقسام خدمات فرهنگی باید در اولویت قرار گیرند».

در این گزارش آمده است:مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی در مراسم‌ بیعت‌ گروهی از بازاریان‌، اصناف‌ و روستاییان در تیرماه ۶۸ تقویت و آبادانی روستاها را سیاست‌ کلی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران دانسته و فرموده‌اند: «اگر بخواهیم‌ کشورمان‌ به‌ طور نسبی‌ به‌ استغنا و خودکفایی‌ و بی‌نیازی‌ از دیگران‌ نایل‌ شود، باید در روستاها سرمایه‌گذاری‌ کنیم‌ و زحمت‌ بکشیم‌. پایه‌ی‌ اول‌ خودکفایی‌، خودکفایی‌ در امور تغذیه‌ی‌ مردم‌ است‌. ما که‌ می‌خواهیم‌ با ابرقدرت‌ها و زورگوها و چپاولگرهای‌ دنیا سینه‌به‌سینه‌ شویم‌ و با آنها مقابله‌ کنیم‌، باید اساسی‌ترین‌ و اصلی‌ترین‌ نیاز مردم‌ و کشور، یعنی‌ امر تغذیه‌ را به‌ نقطه‌ی‌ اطمینان‌بخشی‌ برسانیم‌، و این‌ جز با توجه‌ به‌ روستاها امکانپذیر نیست‌. مسؤولان‌ باید این‌ سیاست‌ را دنبال‌ کنند و خود روستاییان‌ هم‌ نسبت‌ به‌ این‌ قضیه‌ اهتمام‌ ورزند».

با وجود چنین نگرشی به مقوله توسعه روستایی و عشایری، شواهد نشان می‌دهد، علی رغم توفیقات بدست آمده، شکاف و تبعیض زیادی بین شهرها با روستاها و جامعه عشایری در برخورداری از منابع و امکانات وجود دارد و تله شهری کاملاً نمایان است و این مناطق همچنان با فقر و محرومیت دست به گریبان هستند.

این گزارش می افزاید: آمارها نشان می‌دهد، از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸، میزان شکاف درآمدی بین شهر و روستا حدود ۱۹۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع دلایل زیادی دارد ولی باید گفت، غلبه دلالان و سودجویان در بازار محصولات کشاورزی، روستایی و عشایری، سبب شده است، سود و درآمد عمدتاً نصیب دلالان شود و تولیدکنندگان روستایی و عشایری بهره چندانی نبرند. ضمن اینکه، روستائیان انتفاع مستقیم و عادلانه‌ای از طرح‌های اقتصادی پربازده مانند معادن، گردشگری و صنایع تبدیلی و تکمیلی، نمی‌برند و در بهترین حالت، کارگر این صنایع هستند و مجبورند، گرد و خاک، آلودگی‌های صوتی و آلاینده‌های سمی ناشی از این فعالیت‌های صنعتی و معدنی را در شبانه‌روز تحمل کنند.

انتهای پیام/