شهرخبر

شکست تلاش‌های غرب برای دخالت در روابط روسیه با کشورهای آسیایی

شکست تلاش‌های غرب برای دخالت در روابط روسیه با کشورهای آسیایی

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به شکست تلاش غرب برای مداخله در روابط روسیه و کشورهای آسیایی، گفت: در حالی که توکیو دستورات سیاسی واشنگتن را بدون چون و چرا انجام می‌دهد، سئول سیاست میانه روی را درباره اعمال تحریم‌های ضدروسی در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "آندری رودینکو"، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» که امروز، سه شنبه، منتشر شده، ابراز عقیده کرد که توسعه پایدار روابط روسیه با کشورهای آسیایی همواره «کابوس اصلی سیاسی و اقتصادی غرب در چارچوب خط مشی راهبردی ضدروسی آنها» بوده است، ولی مخالفان مسکو نتوانسته و نمی توانند مانع از این روند شوند.

این دیپلمات گفت: «مخالفان روسیه تا به امروز نتوانسته‌اند در این زمینه و در روابط  ما و کشورهای آسیایی مداخله کنند و در سال 2022 که از نظر سیاست و اقتصاد جهانی مسائل زیادی را در سر جای خود قرار می‌دهد، از جمله در زمینه تعیین خطوط نظم جهانی آینده،  امروز دیگر دنیا به مفاهیم دیگری می اندیشد و نمی خواهد از قوانین بازی تحمیل شده از سوی کشورهای غربی پیروی کند.»

به گفته رودینکو، بسیاری از کشورهای منطقه عجله‌ای برای ثبت نام در "ائتلاف‌های همفکر غربی" ندارند و منابع خود را در طرح های بلوکی صرف کنند که به جاه طلبی های ژئوپلتیک و ژئواکونومیک واشنگتن و متحدانش کمک می کند. دلیل این امر هم، سهم کشورهای آسیایی در توسعه مشترک، مبارزه جمعی با چالش‌ها و تهدیدهای جدید و نه رقابت ژئوپلیتیکی و بستن زنجیره‌های تولید و لجستیک بر پای خود است.

 اصول مورد نظر مسکو برای حفظ روابط با توکیو و سئول در آینده 

معاون وزیر خارجه در این باره توضیح داد، علیرغم برخی تفاوت‌های قابل توجه در ارزیابی‌ها از وضعیت بین‌المللی، ما مصمم هستیم به تلاش برای حفظ توان بالقوه همکاری دوجانبه و ایجاد شرایط برای توسعه بیشتر آن، تا حدی که مقامات سئول برای این امر آمادگی داشته باشند، ادامه دهیم.

این دیپلمات افزود:  مسلماً این امر در مورد تعامل در روند حل و فصل اوضاع در شبه جزیره کره، گفت و گوی مرسوم صادقانه و باز در مورد راه های حل تمامی مشکلات در منطقه  نیز صادق است.

وی تاکید کرد، مقامات مسکو شاهد هستند که جمهوری کره خود را محدود به یک سیاست متعادل و میانه رو، «البته تا جایی که برای یکی از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده ممکن است »، در زمینه محدودیت‌های ضد روسی در حوزه های مالی و کنترل صادرات کرده است. البته این مسئله را نمی توان درباره آن متحد دیگر واشنگتن در منطقه، یعنی ژاپن مطرح کرد. 

رودینکو گفت: «برای ما کاملاً واضح است که توکیو دستور سیاسی واشنگتن را بدون چون و چرا انجام می دهد و به طور کامل در اعمال تمامی تحریم های ضدروسی مشارکت فعال دارد.»

به گفته وی، مسکو هنگام تجدید نظر درباره روابط با کشورهایی که اقدامات غیردوستانه علیه روسیه انجام داده‌اند، "نه یک رویکرد سیاه و سفید، بلکه رویکردی متفاوت و در بر گیرنده تمامی عوامل" را در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/