شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#منابع

عیسی‌زاده در صحن مجلس مطرح کرد؛

وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی

وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی از صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری به دولت و بودجه وابسته هستند و اگر روزی پول به آنان پرداخت نشود، قادر به ادامه حیات نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عیسی زاده در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی، گفت: بحران صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعاتی است که با آن درگیر هستیم. کارشناسان و سیاستمداران همه برای این موضوع بحران آفرین بخش اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده اند و از آن به عنوان یک ابرچالش در اقتصاد ایران نام می‌برند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق‌های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی از جمله مهمترین نشانه‌های ورشکستگی آنها به شمار می‌آید و در سال‌های گذشته هیچ راه حل مهمی برای رهایی از این معضل پیدا نشده است.

وی ادامه داد: ما ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم و از این ۱۸ صندوق فقط ۲ صندوق قانون دارند و مابقی آن‌ها بر اساس آئین نامه و دستورالعمل داخلی اداره می‌شوند. اگر این صندوق‌ها با دستورالعمل‌های داخلی اداره شوند، سرمایه همه بازنشستگان و شاغلانی که ۳۰ سال کار کرده و این اموال را به صندوق بازنشستگی ارائه کرده اند، نابود می‌شود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از مجموع ۱۸۷ شرکت بازنشستگی، ۴۳ شرکت سودآور است. بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از شرکت‌های سودده پول می‌گیرند تا تعادل برقرار شود. برخی از صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری به دولت و به بودجه وابسته هستند و اگر روزی پول به آنان پرداخت نشود، قادر به ادامه حیات نیستند.

عیسی زاده گفت: وضعیت نقدینگی صندوق‌ها در دنیا به این شکل است که نقدینگی را یک فرصت بین المللی می‌دانند و صادرات و واردات انجام می‌شود، اما در ایران قانونی داریم که بازنشستگان نمی‌توانند صادرات و واردات انجام دهند و موانع متعددی در این زمینه وجود دارد. شرکت دخانیات در حال فروپاشی است و حدود ۴۵ میلیارد زیان انباشته و ۴ هزار میلیارد بدهی دارد. ما باید در بازنشستگان امید به معیشت و رسیدگی به درمانشان را ایجاد کنیم.