شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ#واقعیت

آشنایی با افراطی ترین و نژادپرست ترین ائتلاف تاریخ اسرائیل

آشنایی با افراطی ترین و نژادپرست ترین ائتلاف تاریخ اسرائیل

مروری بر اسامی و نفرات حاضر در کابینه ششم نتانیاهو نشانگر این واقعیت است که اسرائیل در مسیر تشکیل افراطی ترین، راست گراترین و نژادپرستانه ترین کابینه تاریخ خود از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۸ تا به امروز گام بر می دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سرانجام کابینه جدید بنیامین نتانیاهو از هفته گذشته در کنست سوگند یاد کرد و قدرت را در اختیار گرفت. نگاهی به ترکیب این کابینه ثابت می‌کند با تندروترین، راست‌گراترین و مذهبی‌ترین کابینه تاریخ این رژیم رو‌به‌رو هستیم. در ادامه نگاهی به ترکیب وزرای کابینه از احزاب مختلف خواهیم داشت.

حزب لیکود

از 31 وزارتخانه‌ای که در کابینه جدید تعریف شده، 19 وزارتخانه به حزب حاکم یعنی لیکود رسیده است. جالب آنکه حلقه وفاداران نتانیاهو بیشترین سهم را در احراز مقام‌های اصلی داشته اند.

 

1. یوآو گالانت: وزیر جنگ

گالانت 64 ساله، متولد شهر یافا در سرزمین‌های اشغالی است. او از سال 1977 تا 2021 در ارتش رژیم صهیونیستی مشغول به فعالیت بود و نهایتاً با درجه ژنرالی بازنشسته شد. گالانت بیشتر دوره فعالیت نظامی خود را در فرماندهی جنوبی ارتش اسرائیل که عمدتاً مسئول منطقه صحرای نقب، عربه و ایلات است گذرانده و در دو نبرد بزرگ حضور داشته است؛ جنگ دوم لبنان در سال 2006 و عملیات سرب مذاب در غزه در سال 2009. گالانت از سال 2015 با عضویت در حزب کولانو وارد عرصه سیاست رژیم صهیونیستی شد و با ادغام این حزب در لیکود، از سال 2019 تا کنون در عضویت این حزب قرار دارد. او تا پیش از این سابقه وزارت «ساخت و ساز»، «ادغام و یکپارچگی» و «آموزش» را در کارنامه داشته است. گالانت به عنوان بیست و دومین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی جانشین «بنی گانتز» شده که برای نخستین بار در تاریخ 75 ساله این رژیم، برخی از اختیارات این وزارت خانه به سیاستمداران دیگری سپرده شده که البته سابقه نظامی‌گری هم در کارنامه شان ندارند. منتقدان نتانیاهو معتقدند این کابینه 3 وزیر دفاع دارد و «بتصلائل اصموطریچ» و «ایتامار بن‌گویر» نیز که در این کابینه به ترتیب «هماهنگ کننده سیاست رژیم صهیونیستی در کرانه باختری» و وزیر امنیت عمومی هستند و بخشی از اختیارات این وزارتخانه را به دست آورده اند.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

یوآو گالانت

همچنین با اوج‌گیری مقاومت گروه های فلسطینی در کرانه باختری در ماه‌های اخیر و نیز دستورکار تند و تیز کابینه جدید به نظر می‌رسد کار دشواری پیش روی گالانت به عنوان وزیر جنگ کنونی باشد. براساس توافق تشکیل کابینه، گالانت پس از دو سال جای خود را به اصموطریچ می دهد. گالانت در نخستین اظهار نظر خود در مقام وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خطر جمهوری اسلامی ایران و متحدین منطقه‌ای آن را مهم‌ترین تهدید کنونی رژیم صهیونیستی دانست و خواستار مقابله با آن شد.

 

2. الی کوهن: وزیر امور خارجه

کوهن 50 ساله در شهر خولون واقع در منطقه مرکزی سرزمین‌های اشغالی متولد شد. او ابتدا به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست و تا درجه ژنرالی ارتقا یافت. وی در اواخر دهه 1990 تحصیل در رشته حسابداری را آغاز کرد و از ارتش خارج شد. کوهن نیز همچون گالانت در سال 2015 و با حزب کولانو وارد سپهر سیاسی رژیم شد و در سال 2019 به حزب لیکود پیوست. کوهن سابقه تصدی دو وزارت خانه اقتصاد و اطلاعات را در کارنامه دارد.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

الی کوهن

موضوع وزارت خارجه در کابینه جدید نتانیاهو به شدت جنجالی شد؛ زیرا دست‌کم 5 نفر خواستار این وزارتخانه بودند؛ اسرائیل کاتص، نیر برکت، دنی دانون و رون درمر به علاوه کوهن نفراتی بودند که خواستار قرار گرفتن در این پست بودند. در حالیکه شانس دانون و درمر بیش از دیگران به نظر می‌رسید، اما نهایتاً این پست برای دو سال نخست به کوهن رسید. احتمالاً رون درمر پس از دو سال جایگزین کوهن در این وزارتخانه شود. به نظر می‌رسد به دلیل دستورکار افراط‌گرایانه کابینه جدید، به ویژه در حوزه کرانه باختری و فلسطینیان، کوهن نیز مأموریت بسیار دشواری در تنظیم روابط دیپلماتیک رژیم صهیونیستی پیش‌رو داشته باشد.

 

3. یاریو لوین: وزیر دادگستری

یاریو لوین 53 ساله که تبار روسی دارد، از نزدیک‌ترین و وفادارترین سیاستمداران به نتانیاهو است. لوین که در سال 2009 به حزب لیکود پیوست، از سال 2015 به صورت پیوسته مقامات وزارتی را تجربه کرده و به نوعی آچار فرانسه نتانیاهو بوده است. لوین که در دانشگاه عبری اورشلیم، در رشته حقوق تجارت تحصیل کرده، تا پیش از کابینه جدید نتانیاهو تصدی سه وزارتخانه «امنیت عمومی»، «گردشگری» و «مهاجرت و ادغام» را تجربه کرده است. پس از پیروزی جناح هوادار نتانیاهو در انتخابات اخیر، لوین برای حدود یک ماه به عنوان رئیس موقت کنست برگزیده شد تا فرایند به قدرت رسیدن این جناح را تسهیل کند. در کابینه جدید لوین با دو مقام مهم معاون نخست وزیر و وزیر دادگستری فعالیت خواهد کرد.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

لوین و نتانیاهو

مأموریت اصلی لوین در وزارت دادگستری، تضعیف قدرت دیوانعالی و مسلط کردن کابینه و کنست بر آن است و به نظر می‌رسد هدف در پس پرده این پروژه متوقف کردن روند رسیدگی به پرونده های پنجگانه بنیامین نتانیاهو باشد.

از دیگر اعضای شاخص حزب لیکود که عهده‌دار سمت‌های وزارتی شده اند، می‌توان به «میکی زوهر»، نماینده نزدیک به نتانیاهو نام برد که برای نخستین بار وزیر شده و وزارت فرهنگ را برعهده گرفته و نیر برکت اشاره کرد که علی‌رغم ادعاهای زیادش به مقامی بهتر از وزارت اقتصاد دست نیافته است. اسرائیل کاتص دیگر داعیه‌دار جانشینی نتانیاهو با وجود سابقه عضویت دیرینه در حزب لیکود و تصدی 5 وزارتخانه متفاوت کشاورزی، حمل و نقل، اطلاعات، امور خارجه و دارایی، در کابینه جدید با تنزل درجه‌ای آشکار به عنوان وزیر انرژی مشغول به کار شده است.

همچنین «آوی دیختر»، «شلماه کرعی» و «یوآو کیش» به ترتیب به عنوان وزیر کشاورزی، وزیر ارتباطات و وزیر آموزش و پرورش برگزیده شده اند. از جمله حاشیه‌‎های موجود پیرامون برنامه کابینه جدید به دستورکار وزارت آموزش و پرورش اختصاص دارد که احتمالاً تحت تأثیر حضور بنیادگرایان یهودی در قدرت، ترکیب دروس در مدارس مذهبی و عادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنین محتوای برخی پایه‌ها را نیز مذهبی‌تر خواهد کرد. این امر باعث نارضایتی سکولارها شده است.

گیلا گملیئل، در این کابینه به عنوان وزیر اطلاعات فعالیت خواهد کرد. اوفیر آکونیس، تصدی وزارت علوم و فناوری را برعهده خواهد داشت، رون درمر در دو سال اول عمر کابینه، وزیر امور استراتژیک خواهد بود. همچنین خییم کاتص و میری رگو به ترتیب وزیر گردشگری و وزیر حمل و نقل خواهند بود.

در این میان «آمیخای شیکلی» و «عیدیت صیلمن» نمایندگان سابق حزب یامیناه که در انحلال کابینه بنت – لاپید نقش به‌سزایی داشتند نیز پاداش اقدامات خود را گرفته و در کابینه جدید به ترتیب به عنوان وزرای «دیاسپورا و برابری اجتماعی» و «حفاظت از محیط زیست» فعالیت خواهند کرد. در نهایت نتانیاهو با انتخاب «گالیت دیسطال اعتباریان» به عنوان وزیر در دفتر نخست وزیری دیگر بار یک ایرانی‌تبار را وارد کابینه رژیم صهیونیستی کرده است. گفتنی است عدم انتخاب «دیوید ام سالم»، نفر چهارم انتخابات درون حزبی لیکود، در راس وزارتخانه‌ها و حتی مقامات اصلی کنست نیز از دیگر رویدادهای مهم در جریان تشکیل این کابینه به حساب می‌آید.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

دیوید ام سالم از سال 2015 عضو حزب لیکود است.

وزرای جناح بنیادگرای یهودی

 

دو حزب بنیادگرای یهودی شاص و یهودیت متحد تورات در کابینه جدید نتانیاهو روی هم رفته تصدی 6 وزارتخانه را در اختیار دارند؛ «آریه درعی»، رهبر حزب شاص قرار است در 2 سال نخست عمر کابینه جدید 2 وزارتخانه کشور و بهداشت را تصدی کند و پس از 2 سال وزارت دارایی را از اسموتریچ دریافت کند. حاشیه مهمی که درباره درعی وجود دارد، موضوع محکومیت قضایی اوست که طبق قوانین فعلی مانع از گماشتن وی به عنوان وزیر می‌شود، اما با این حال نتانیاهو 2 وزارتخانه را به او سپرده است.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

آریه درعی

«خییم بیطون» از همین حزب نیز عهده دار بخشی از مسئولیت‌های وزارت آموزش و پرورش شده است. «یعکوو مارگی» به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی و «یوآو بنتزور» نیز بخشی از مسئولیت‌های همین وزارتخانه را عهده دار شده است. «میخائیل مالکیلی» نیز دیگر فردی است که از این حزب عهده دار مقام وزارت امور مذهبی شده است. همچنین حزب یهودیت متحد تورات به عنوان دیگر حزب مذهبی فعال در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی 3 مقام وزارتی دریافت کرده است. «ییتصخاک گلدکنوف»، رهبر این حزب وزارت مسکن را تصدی خواهد کرد و در عین حال در دفتر نخست وزیر نیز به عنوان وزیر فعالیت خواهد کرد و «میر پوروش» هم وزیر بدون وزارتخانه خواهد بود.

جناح راست افراطی

در انتخابات اخیر جناح راست افراطی، متشکل از 3 حزب «صهیونیسم مذهبی»، «قدرت یهودی» و «نوعم» عملکرد چشمگیری از خود برجا نهاده و 14 کرسی به دست آوردند. دو حزب صهیونیسم مذهبی و قدرت یهودی هرکدام 3 وزارتخانه را به خود اختصاص دادند و یک کرسی معاونت دفتر نخست وزیر نیز به «آوی ماعوز»، رهبر حزب نوعم رسیده است. «بتصلائل اسموتریچ»، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی در 2 سال نخست عمر کابینه وزارت دارایی و بخشی از مسئولیت وزارت جنگ را برعهده خواهد گرفت و در صورت تداوم عمر کابینه در 2 سال دوم وزیر جنگ خواهد شد. اسموتریچ یکی از تندروترین سیاستمداران سال‌های اخیر در رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. او مواضع تندی علیه عرب‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی دارد و اکنون به عنوان هماهنگ کننده سیاست‌ این رژیم در کرانه باختری گماشته شده است.

انتظار می‌رود با حضور اسموتریچ، پروژه الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گیرد و این امر می‌تواند شعله درگیری‌ها و حتی «انتفاضه سوم» را شعله ور سازد.

 

فرد تندروی دیگری که از این جناح در کابینه نتانیاهو به قدرت رسیده، «ایتامار بن‌گویر» است. بن گویر به عنوان رهبر حزب راست افراطی قدرت یهودی به عنوان وزیر امنیت عمومی (که کنترل پلیس اسرائیل را در اختیار دارد) برگزیده شده و وزارتخانه توسعه نقب و جلیل نیز به حزب او رسیده است. تعیین مجازات اعدام برای مجاهدین فلسطینی از برنامه‌های بن گویر است. بن گویر همچنین خواستار یهودی‌سازی ترکیب جمعیتی منطقه نقب و جلیل شده که عمدتاً عرب‌نشین به حساب می‌آید.

انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , الی کوهن , ایتامار بن گویر ,

ایتامار بن گویر و بتصلائل اسموتریچ

از این جناح «اوفیر سوفیر»، «ییتصخاک واسرلوف»، «اوریت آستروک» و «آمیخای الیاهو» نیز به ترتیب تصدی وزارت‌خانه‌های «مهاجرت و ادغام اجتماعی»، «توسعه نقب و جلیل»، «مأموریت‌های ملی» و «میراث فرهنگی» را برعهده گرفته‌اند.

انتهای پیام/