شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرج#اینترنت

از کرج تا اصفهان؛ از اینترنت ماهواره‌ای تا بی‌اینترنتی

مرور مهم‌ترین خبرهای نوزدهم دی در سه دقیقه

روز را با خبر اعدام آغاز نکردیم. بیش‌ باد! مهم‌ترین خبرهای روز نوزدهم دی ۱۴۰۱ را باهم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

از کرج تا اصفهان؛ از اینترنت ماهواره‌ای تا بی‌اینترنتی
کد خبر: 590864
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۲۳:۰۲:۵۰
اعتمادآنلاین |

روز را با خبر اعدام آغاز نکردیم. بیش‌ باد! مهم‌ترین خبرهای روز نوزدهم دی ۱۴۰۱ را باهم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

 

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرانقلاب، امروز در دیدار با مردم قم، گفتند برخی وانمود کردند هدف از  حوادث اخیر، اعتراض به ضعف‌های حاکمیت بوده اما هدف این وقایع، حمله به نقاط قوت نظام و خیانت بوده.ایشان بر جهاد تبیین تاکید کردند و گفتند وسوسه جوانان با باتوم درمان نمی‌شود به تبلیغ نیاز دارد.


با شکل‌گیری تجمع شب‌ گذشته پیرامون زندان گوهردشت و تلاش‌ها برای پیش‌گیری از اعدام محمد بروغنی و محمد قبادلو، از محکومان اعتراض‌های اخیر، بسیاری گمان بردیم که این دو هم به دار آویخته می‌شوند ولی امشب قوه قضاییه اعلام کرد تشریفات قانونی اجرای اعدام‌شان هنوز طی نشده و قرار نبوده، دیشب اعدام شوند.

 

البته سایه‌ی اعدام از روزمان دور نشد؛ در اصفهان سه‌نفر از معترضان در پرونده مشهور به «خانه اصفهان»، به اتهام دست‌بردن به اسلحه به محاربه متهم و به اعدام محکوم شده‌اند- در همین پرونده یک فوتبالیست لیگ‌برتر، نصرآزادانی، به ۱۶سال زندان محکوم شده.
 

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان، به اعدام‌های اخیر در ایران اشاره و اعتراض کرد، دولت‌‌های بریتانیا و فرانسه و آلمان دیپلمات‌های ایران را در اعتراض به اعدام‌ها احضار کردند و کانادا، وحید یامین‌پور، محسن قمی، بنیاد ۱۵خرداد، روزنامه ایران و هیات نظارت بر مطبوعات را تحریم کرد.
 

وزیر ارتباطات مدعی شد که اینترنت ماهواره‌ای یا استارلینک در ایران به راه افتاده اما نمی‌داند استفاده از این گونه ارتباطات چه میزان وسعت دارد.

اما مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، به طولانی شدن اینترنت و فیلترینگ گسترده فضای مجازی اعتراض کرد؛ او نوشت ادامه محدودیت‌ها بیش‌از یک‌ماه بدون نظر مجلس خلاف قانون اساسی است.

 

روز جایزه‌های حقوق بشری هم بود؛ نرگس محمدی، فعال سیاسی زندانی، جایزه حقوق بشری اولاف پالمه در سوئد را برد و زنان ایران هم بابت اعتراضات اخیر هم جایزه فمنیستی «سیمون دوبووار» را بردند.

اولاف پالمه نخست‌وزیر فقید چپ‌گرا و حقوق‌بشرگرای سوئد بود و سیمون دوبووار، نویسنده کتاب جنس دوم و از مدافعان به‌نام حقوق زنان بود.

 

در تهران و برخی شهرها، باد و باران، دوسه‌روزی است هوا را پاک کرده اما همین امروز روشن شده در پایتخت نفتی مملکت، اهواز، در سال ۱۴۰۱ تاکنون، تنها یک درصد و در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۲۰درصد از بنزینی که به خلق‌الله فروخته شده، استاندارد بوده- مدیرکل محیط‌زیست خوزستان خبر داده و گفته این بنزین‌ها، در آلودگی هوای خوزستان تاثیر جدی دارد- بنزین استاندارد بفروشید!