شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۰ دی ۱۴۰۱

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۰ دی ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران امروز به روند صعودی خود ادامه داد اما قدرت آن نسبت به دو روز گذشته در هفته جاری، با کاهش محسوسی همراه بود که این موضوع دلایل متعددی در دل خود داشت. شاخص کل بورس طی روز جاری پس از گذشت ۳.۵ ساعت تبادل سهام بین خریداران و فروشندگان، با رشد ۰.۷۱ درصدی همراه شد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن با ثبت عملکردی بهتر، افزایش ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات امروز با ثبت عدد ۱۰۷۶۳ میلیارد تومانی، بار دیگر خود را در بالاترین محدوده رکوردهای سال ۱۴۰۱ حفظ کرد و از طرفی نیز شاهد ورود پول ۲۵۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

بورس تهران پس از نوسانی که در هفته گذشته پشت سر گذاشت، در شروع معاملات خود طی هفته جاری، شرایط به مراتب بهتری را تجربه می‌کند که ناشی از رخدادهایی است که در روزهای قبل اتفاق افتاد. این موضوع همچنان پابرجاست و به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بازار سهام برای صعود، هموارتر از دیگر بازارها باشد. حال با بررسی اتفاقات اخیر، تلاش خواهیم کرد تا چشم‌انداز دقیق‌تری از معاملات بورس فردا را پیش‌بینی کنیم.

 کاهش سرعت خودرویی‌ها در مسیر صعودی

گروه خودرویی که مدت‌هاست به یکی از اصلی‌ترین و پرتراکنش‌ترین صنایع بورس تهران تبدیل شده است، در روز گذشته با وجود جو مثبت در کلیت بازار، مسیری نزولی را طی کرد و امروز نیز نتوانست روند قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. این گروه که با عرضه محصولاتشان در بورس کالا با افزایش تقاضای قابل توجهی همراه شده بودند، اکنون احتیاط بیشتری را در معاملات سهامشان تجربه می‌کنند که دلیل اصلی آن به چند موضوع باز می‌گردد.

روز گذشته رقابت برای خودروهای عرضه شده در بورس کالا، رنگ و بوی متفاوتی نسبت به گذشته داشت. در روز یکشنبه از دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا، چندین محصول در بورس کالا عرضه شد که در نهایت با کاهش چشمگیری نسبت به دوره‌های قبلی همراه بودند. برای مثال عرضه ۴۰۰۰ دستگاه خودروی شاهین از سمت خودروسازی سایپا، بدون رقابت قیمتی در نرخ ۳۰۴ میلیون تومان معامله شد و چیزی حدود ۱۶۰۰ دستگاه از آن به فروش رفت. این موضوع به نوعی سیگنالی را مخابره کرد که ممکن است در نهایت عرضه خودرو در بورس کالا به کاهش قیمت در بازار خودرو منجر شود و خودروسازان نیز قیمت‌های بالای هفته‌های گذشته را تجربه نکنند. موضوع بعدی نیز به ادعای جدید وزارت صمت برمی‌گردد که نگرانی جدیدی را برای خودروسازان ایجاد کرده است. براساس گزارش منتشر شده از سمت تسنیم، شورای رقابت با اعلام اینکه مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منقضی شده است، مدعی ورود مجدد به قیمت‌گذاری خودرو شد. از این رو ممکن است بار دیگر چالش‌های گذشته برای خودروسازان تکرار شود که البته بعید به نظر می‌رسد روند عرضه خودرو در بورس کالا را با خدشه مواجه کند.

شناسایی سود در مرز تکنیکالی؟

یکی از سناریوهای کاهش قدرت صعودی بورس امروز را می‌توان به شناسایی سود برخی از سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. پس از صعودهای قدرتمندی که در روزهای گذشته تجربه کردیم، طبیعی است که برخی از فعالان بازار با توجه به سودهای مناسبی که از کلیت بازار و بسیاری از صنایع و نمادها دریافت کرده‌اند، اکنون به شناسایی سود خود بپردازند و به سمت دیگر صنایع حرکت کنند. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، از یک مقاومت داینامیک و بسیار مهم بر سر راه خبر می‌دهد. همانطور که در تصویر زیر پیداست، مقاومت از زمان ریزش بورس تهران از آبان ۹۹، سقف‌های مختلفی که به ثبت رسیده است، خطی مقاومتی و داینامیک را تشکیل داده که بورسی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آن عبور کند و هرچه زمان دستیابی به آن افزایش یابد، این خط مقاومتی به دلیل روند صعودی خود، به محدوده‌های بالاتری انتقال می‌یابد. بنابراین افزایش عرضه‌ها در مرز یک مقاومت حساس همواره جزئی از یک روند صعودی است و می‌تواند به شکست بهتر آن منجر شود. از این رو با توجه به رنج‌های مثبتی که در یک ساعت پایانی معاملات شاهد بودیم، می‌توان امید داشت که روز آینده این مقاومت شکسته شود و بورس تهران نیز مسیر صعودی خود را قوت ببخشد. در صورت بروز این اتفاق مهم، شاخص کل بورس تا رسیدن به قله تاریخی خود، مانع قدرتمندی را پیش رو ندارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا به مسیر صعودی خود ادامه دهد و قدرت آن نیز شرایط بهتری نسبت به روز جاری داشته باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۰ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس