شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

هدف نهایی صعود بورس کجاست؟

همراه با میثم علی‌محمدی کارشناس بازار سرمای
هدف نهایی صعود بورس کجاست؟

بورس تهران امروز به روند صعودی خود ادامه داد اما قدرت آن نسبت به دو روز گذشته در هفته جاری، با کاهش محسوسی همراه بود که این موضوع دلایل متعددی در دل خود داشت. شاخص کل بورس طی روز جاری پس از گذشت ۳.۵ ساعت تبادل سهام بین خریداران و فروشندگان، با رشد ۰.۷۱ درصدی همراه شد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن با ثبت عملکردی بهتر، افزایش ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات امروز با ثبت عدد ۱۰۷۶۳ میلیارد تومانی، بار دیگر خود را در بالاترین محدوده رکوردهای سال ۱۴۰۱ حفظ کرد و از طرفی نیز شاهد ورود پول ۲۵۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

دلار در بازار آزاد در روز جاری روندی نزولی به خود گرفته و تاکنون با کاهش حدود ۶۰۰ تومانی به حوالی ۴۰۷۰۰ تومان رسیده است. بازارهای جهانی نیز روز مثبتی را در هفته دوم سال ۲۰۲۳ آغاز کرده‌اند. نفت بار دیگر به بالای ۸۰ دلار رسید، طلا حوالی ۱۸۸۰ دلار نوسان می‌کند، مس به ۸۷۰۰ دلار افزایش یافت و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط یکسانی را دنبال می‌کنند.

در زنگ پایان امروز همراه با میثم علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند این روزهای بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. علی‌محمدی در ابتدای صحبت‌های خود عنوان کرد که بازار سهام در بازه ابتدای سال تاکنون، نسبت به بازارهای موازی خود جاماندگی جالب توجهی دارد که موجب می‌شود مسیر صعودی ایجاد شده فعلا ادامه‌دار باشد و شاهد رشد قیمت‌ سهام باشیم. او افزود که به نظر نمی‌رسد شرایطی همچون سال ۹۹ و حبابی شدن بازار را تجربه کنیم اما فعلا تا رسیدن به هدف فاصله داریم. وی اعتقاد داشت که نرخ دلاری که در دیگر بازارها معامله می‌شود، حباب قابل توجهی دارد که به دلیل شرایط خاص و دوره‌ای بوده است که انتظارات تورمی آن را شکل داد اما بورس تهران همچنان می‌تواند با افزایش بیشتر، به نرخ دلار تعادلی خود حوالی قیمت‌های کنونی بازار آزاد برسد. علی‌محمدی در رابطه با ادعای جدید شورای رقابت مبنی بر قبول مسئولیت قیمتگذاری خودرو عنوان کرد که عرضه خودرو در بورس کالا روشی است که همه جوانب یعنی مصرف‌کننده، تولیدکننده و سهامداران را منتفع کرده و انتظار می‌رود که سیاستگذاران این مسیر را ادامه دهند. او افزود مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا بعضا عنوان می‌کنند که این روش در هیچ کشور دیگری انجام نمی‌شود و نمی‌تواند کاربرد داشته باشد، این اظهار نظرها نشان می‌دهد که منافع برخی افراد با عرضه خودرو در بورس کالا به خطر افتاده است. وی همچنین درباره شرایط بازارهای جهانی صحبت کرد و اعتقاد داشت که پس از گذشت یک سال سخت برای کامودیتی‌ها، اکنون انتظار می‌رود با بازگشایی مرزهای کشور چین و همچنین کاهش شتاب سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی، دوره رونق جدیدی برای بازارهای جهانی شروع شود که البته هنوز تهدید تشدید دوباره مبتلایان به کرونا در کشور چین و همچنین احتمال رکود اقتصادی وجود دارد. علی‌محمدی درباره سود سپرده ۲۳ درصد نیز عنوان کرد، نکته‌ای که برخی از کارشناسان بازار سرمایه به آن توجه نمی‌کنند این است که این نرخ برای اوراق سپرده گواهی با بازه یک ساله است و ربطی به سود بانکی کوتاه مدت ندارد بنابراین نمی‌تواند تاثیر بسیاری بر روند بازار سرمایه بگذارد کمااینکه معاملات بورس تهران طی روزهای اخیر نیز نشان می‌دهد که بازار سهام وزن زیادی به این موضوع نمی‌دهد. او در نهایت در رابطه با ترجیح خرید سهام بزرگ و کوچک اعتقاد داشت که گروه‌های بزرگ در ادامه مسیر می‌توانند شرایط به مراتب بهتری را دنبال کنند.

در بخش دوم برنامه نیز همراه با مهدی خان‌محمدی، تحلیلگر فردای اقتصاد، به بررسی شرایط دو پتروشیمی نوری و بوعلی پرداختیم.