شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کنکور#دانش‌آموزان#تعداد#تجهیزات#سال قبل

سوالات امتحان نهایی از کجا لو می رود ؟ | ابزار تقلب از یک‌ تا ۱۲میلیون تومان | برخی مراقبان، پاسخ ها را به دانش‌آموزان می‌رسانند

سازمان سنجش از افزایش دستگاه‌های تقلب‌یاب سر جلسه‌های کنکور خبر داده و گفته بود، حدود ۸۵۷نفر با تجهیزات دستگیر و بین سه تا ۱۰ سال از شرکت در کنکور محروم شدند. عبدالرسول عباسپور گفته است: تعداد متقلبان کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، چهار برابر شده است. 

کنکور 1401

به گزارش همشهری آنلاین، دایره فعالیت شبکه‌های تقلب در برگزاری آزمون‌های نهایی امسال بزرگ‌تر شده است؛ آزمونی که برای ترمیم نمره فارغ‌التحصیلان برپا شد و در اولین تجربه، با قدرت‌نمایی گروه‌های فروش سوالات همراه شده است. 

بررسی‌های انجام‌شده از فعالیت کانال‌های تلگرامی فروش و انتشار سوالات امتحان نهایی نشان می‌دهد، سوالات به‌طور متوسط ۵ تا ۲۰دقیقه پس از آزمونی که ساعت ۱۰صبح برگزار می‌شود، در کانال‌های تلگرامی مربوطه منتشر شده است. نمونه آن امتحانی است که دوازدهم دی‌ماه برگزار شد و خبرگزاری تسنیم نوشت، ۸دقیقه پس از برپایی آزمون، سوالات منتشر شده است. آنطور که پیداست، از میان تمام رشته‌ها، بیشترین تقاضا برای دستیابی به سوالات علوم تجربی است، پس از آن رشته علوم انسانی و کمترین تقاضا هم برای رشته ریاضی است. به‌همین دلیل در کانال‌های فروش سوال، ابتدا سوالات رشته تجربی منتشر می‌شود. گ

ردانندگان این کانال‌ها، معمولا معلمان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی را که به محتوای کتاب‌های درسی تسلط دارند، به‌کار می‌گیرند، به آنها برای هر امتحان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان پول می‌دهند، سوالات را به‌محض رسیدن تصاویرشان از جلسه‌های امتحان، برای‌شان می‌فرستند و بلافاصله پاسخ‌ها را منتشر می‌کنند. داوطلبانی که از قبل پول پرداخت کرده و ابزارش را هم داشته باشند، این جواب‌ها را سر جلسه دریافت می‌کنند، اما به‌طور کلی انتشار آن در همان کانال‌ها رایگان است. دسترسی به این کانال‌ها بسیار راحت است. آنها تقریبا ۱۰۰کانال اصلی‌اند که با هم اشتراکات زیادی دارند. با یک جست‌وجوی ساده از طریق کلیدواژه‌ها، می‌توان آنها را پیدا کرد. عضویت و دیدن سوال‌ها و جواب‌ها عمومی و رایگان‌ است، مگر اینکه شخصی بخواهد سر امتحان به این پاسخ‌ها دست یابد. آن زمان باید عضو کانال‌های خصوصی شود. گفته می‌شود اغلب سوالات از حوزه‌های کوچک در شهرها یا مناطق مرزی که نظارت کمتری روی آنها وجود دارد، لو می‌رود و در ادامه توسط کانال‌های تلگرامی به‌طور گسترده توزیع می‌شوند.

گروه‌های تقلب، به دستگاه‌های الکترونیکی جدیدی مجهز شده‌اند تا دانش‌آموزان سر جلسه امتحان به‌محض فرستادن سوالات، آن را دریافت کنند. معمولا دانش‌آموز مجهز به دستگاه‌هایی است که می‌تواند آنها را از گیت ورودی امتحان رد کند و در جایی مثل سرویس بهداشتی حوزه، آن را برای افراد مورد نظر ارسال کند. ابزارهای تقلب که به‌عنوان جاسوس‌افزار شناخته می‌شود و به‌طور معمول برای تقلب سر جلسه‌های امتحان استفاده می‌شود، به‌راحتی به‌صورت آنلاین و حضوری فروخته می‌شوند. فروشگاه‌های فروش ابزارهای الکترونیکی و به‌طور ویژه سایت‌های فروش با عناوین مرتبط، این ابزارها را می‌فروشند. پیدا کردن آنها کار دشواری نیست. یکی از معروف‌ترین این فروشگاه‌ها، فهرست بلندبالایی از قیمت این ابزارها را روی خروجی سایت‌اش قرار داده و انواع هندزفری‌های نامرئی را از یک‌میلیون تومان تا بیش از ۱۲میلیون تومان می‌فروشد؛ وسیله هرچقدر پیشرفته‌تر و کوچک‌تر با کیفیت صدای بالاتر، گران‌تر.

در این سایت یک هندزفری نامرئی طرح گل‌سر، یک میلیون و ۳۴۴هزار تومان، هندزفری نامرئی مدل پاک‌کن (B۵) ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان و ۶میلیون و ۷۹۹هزار تومان، هندزفری نامرئی مدل سیم‌کارتی طرح ریموت، ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان، هندزفری مدل بلوتوثی طرح پاک‌کن، سه میلیون و ۱۰۰هزار تومان و ۱۲میلیون و ۳۴۰هزار تومان، هندزفری نامرئی مینی‌کارت، ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان، هندزفری طرح ریموت بلوتوثی ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان، هندزفری خودکاری سیم‌کارتی ۴میلیون و ۹۹۹هزار تومان، هندزفری نامرئی بیت کارت، ۷میلیون و ۲۹۹هزار تومان، دوربین تقلب در امتحان (همراه با آموزش استفاده) دومیلیون و ۳۱۰هزار تومان، هندزفری مدل کلاه دومیلیون و ۳۱۶هزار تومان، هندزفری طرح هدبند دومیلیون و ۲۲۰هزار تومان، طرح ماسک ماسک بلوتوثی، دومیلیون و ۹۹۰هزار تومان، طرح پیراهن مردانه، دومیلیون و ۷۲۴هزار تومان، ساعت هوشمند به‌اضافه هندزفری مایک اسپای، ۵میلیون و ۲۲۰هزار تومان و هندزفری نامرئی طرح اتود دومیلیون و ۱۰۰هزار تومان است. این قیمت‌ها با در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه شب کریسمس، در نظر گرفته شده بود و معمولا قیمت‌ بالاتری دارد. در این فروشگاه آنلاین بیش از ۲۰مدل ابزار جاسوسی فروخته می‌شود، یک شماره تلفن همراه اعتباری، متقاضی را به این ابزارها می‌رساند. نکته اما اینجاست که اغلب این ابزارها، ناموجود است و باید سفارش داده شود.

سازمان سنجش پیش از این از افزایش دستگاه‌های تقلب‌یاب سر جلسه‌های کنکور خبر داده و گفته بود، حدود ۸۵۷نفر با همین تجهیزات دستگیر و بین سه تا ۱۰ سال از شرکت در کنکور محروم شدند. عبدالرسول عباسپور قبلا هم گفته بود، تعداد متقلبان کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، چهار برابر شده است. 

بخشی از این اطلاعات را مهدی حسین‌دوست، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی که بیش از شش ماه است گزارش‌های تحقیقی درباره نحوه برگزاری کنکور و امتحان‌نهایی تهیه می‌کند، به‌عنوان یک داوطلب با این کانال‌های تلگرامی فروش‌تقلب ارتباط گرفته و برای دسترسی به سوالات هزینه‌ای پرداخت کرده است: «شروع فعالیت گروه‌های تقلب، با آزمون‌های آزمایشی بود. هر هفته موسسه‌های خصوصی شناخته‌شده‌ای، آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کنند که برخی از آنها با سازمان سنجش هم در ارتباط‌اند، داوطلبان ازطریق این آزمون‌ها ارزیابی می‌شوند. این گروه‌های تقلب شب قبل از آزمون، سوالات را منتشر می‌کردند، داوطلبان سوالات را می‌خریدند و استفاده می‌کردند تا حداقل در میان اطرافیان نشان دهند ترازشان بالاست. گروه‌های تقلب از اینجا متولد شدند. آنها در این آزمون‌ها قدرت‌نمایی کردند و به‌تدریج برای امتحان‌های اصلی مثل کنکور و حالا هم نهایی، زورشان را نشان دادند.»

به‌گفته او، این افراد در قالب کانال‌های تلگرامی، دام‌شان را پهن می‌کنند و از طریق گروه‌های پرجمعیت درسی، مخاطب جذب می‌کنند و با فروش سوالات و پاسخ‌ها، درآمدهای کلانی به‌دست می‌آورند. در ابتدا نیمی از سوالات را عمومی منتشر می‌کنند، در امتحان بعدی یک‌سوم سوال‌ها و اعلام می‌کنند که بقیه سوالات در کانال‌های خصوصی. آنها به این شیوه از متقاضی پول می‌گیرند و سوال و جواب می‌فروشند. هر یک امتحان‌نهایی هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. البته برای دوره‌های بعدی که تقاضا بالا می‌رود، قیمت هم افزایش می‌یابد و برای امتحانات نهایی خردادماه باید انتظار قیمت‌های بیشتری داشت. همه اینها درحالی‌است که برای آزمون کنکور، قیمت‌ها کاملا متفاوت است و به چند ده میلیون تومان و حتی به بالای ۱۰۰میلیون تومان می‌رسد. به‌گفته او، کافی است تنها یکی از این کانال‌ها شناسایی شود و ازطریق آن به سایر کانال‌ها رسید.

تقریبا تمام معلمان و دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در جریان بخشی از فعالیت گردانندگان این کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های تقلب قرار دارند و خانم «ی»، مدرس زبان انگلیسی در مقطع متوسطه دوم یکی از مدارس تیزهوشان کرمانشاه و مراقب امتحانات نهایی و کنکور، موارد دیگری به فعالیت این گروه‌ها اضافه می‌کند. او می‌گوید، حتی در میان دانش‌آموزان مدارس تیزهوش هم تقلب بالا رفته است. برخی از آنها از همان هوش‌شان برای انجام تقلب‌های پیشرفته استفاده می‌کنند: «دی‌ماه امسال مراقب امتحانات نهایی نبودم، اما قبل از آن در خردادماه که کنکور بود و ماه‌های دیگر، مراقب بوده‌ام. به‌طورکلی، تقلب سر جلسه‌های امتحان بسیار شایع است، حتی در سخت‌گیرترین حوزه‌های امتحانی هم این اتفاق می‌افتد.»

او درباره برخی روش‌های تقلب در این مدارس می‌گوید: «دانش‌آموزان وقتی وارد حوزه امتحانی می‌شوند وسیله‌ای با خود ندارند، اما بعد از ورود به یک بهانه از جمله رفتن به سرویس بهداشتی از فضا خارج می‌شوند و این‌بار با تجهیزات وارد می‌شوند. در بدو ورود هم چون یک‌بار آنها را بازرسی کرده‌اند، دیگر دوباره آن را تکرار نمی‌کنند و او موفق به بردن وسایل تقلب ازجمله ایرپاد، گوشی، ساعت هوشمند و ... می‌شود.» به‌گفته‌او، برخی دانش‌آموزان از همان روش‌های سنتی تقلب، مثل بردن برگه سر امتحان هم استفاده می‌کنند. یک کش به بازوی‌شان می‌بندند، برگه تقلب را روی آن قرار می‌دهند و وقتی مراقب می‌رسد، برگه را رها می‌کنند و کش بالا می‌رود. با گوشی هم زیاد تقلب می‌کنند. خودکار و پاک‌کن‌های دیجیتالی هم دارند که ازطریق آن تقلب می‌کنند. این مراقب امتحان می‌گوید، امسال به دلیل اینکه اعلام شد امتحانات‌نهایی برای فارغ‌التحصیلانی است که دنبال ترمیم نمره‌های‌شان هستند، میزان تقلب بسیار شدید بود، همه انتظار نمره ۲۰ را داشتند، به‌اندازه‌ای تقلب شده بود که دیگر کسی نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد. البته در این شرایط آموزش‌وپرورش ناچار است بگوید، تقلبی صورت نگرفته چراکه عملکرد خودش زیر سوال می‌رود.

به گفته خانم «ی»، تقلب‌ها و درز پیدا کردن سوالات به خارج از جلسه امتحان، معمولا تا یک‌ربع اول برگزاری آزمون اتفاق می‌افتد. به‌هرحال در یک حوزه‌ امتحانی در یک‌منطقه‌دور، ممکن است سوالات لو برود، به دست گردانندگان کانال‌های تلگرامی برسد و آنها به‌طور سراسری سوالات را منتشر می‌کنند. براساس اعلام او، میزان تقلب ازسوی پسران بیشتر از دختران است اما در سال‌های اخیر هم دختران به این گروه اضافه شده‌اند و راحت‌تر تقلب می‌کنند به‌ویژه اینکه آنها مقنعه سرشان می‌گذارند و به‌دلیل پوشش‌شان، راحت‌تر می‌توانند تقلب کنند. این معلم زبان انگلیسی می‌گوید، داوطلبان رشته‌های تجربی همیشه خودشان را به آب‌وآتش می‌زنند برای تقلب. در میان گروه علوم انسانی هم تقلب بالاست اما در رشته ریاضی این اتفاق نمی‌افتد. داوطلبان علوم تجربی به‌دلیل قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، خیلی دنبال تقلب هستند: «مصوبه جدید منجر شده تا افراد به تمام روش‌ها متوسل شوند و میان مراقبان دنبال آشنا باشند. گاهی مراقب، استاد خود دانش‌آموز است. قبلا مثلا از او ۱۰۰میلیون تومان برای تدریس پول گرفته و قطعا سرجلسه به شاگردش کمک می‌کند. حتی ممکن است هزینه اضافه‌ای هم برای تقلب‌رساندن بگیرد.»

خانم «میم»، معلم دوره اول متوسطه در استان قم با هشت‌سال سابقه تدریس، نکته دیگری را می‌گوید و آن تلاش مدیران مدارس برای بالا بردن معدل دانش‌آموزان است که این موضوع سر امتحان‌ها به‌صورت آسان‌گرفتن‌ها و اجازه دادن به دانش‌آموزان برای انجام تقلب، خودش را نشان می‌دهد: «گاهی معلم خودش از روی دست شاگرد زرنگ کلاس نگاه می‌کند و جواب را به دانش‌آموز دیگری که ضعیف‌تر است، می‌رساند. حتی به‌عنوان معلم به دانش‌آموزان برای سوالات نهایی که در جوابش شک داریم، نمره کامل می‌دهیم.»

مانیا کلاس دوازدهم است، او در میان اطرافیانش شنیده که سوالات امتحان تا ۱۵میلیون تومان هم فروخته شده است. اما موضوع تنها به اینجا محدود نمی‌شود: «یکی از دوستانم به من گفت، مدیر مدرسه به پدرش گفته در ازای گرفتن پول، تمام سوالات امتحان‌نهایی را در اختیارمان قرار می‌دهد. پدرش صاحب رستوران بزرگی بود.» این دانش‌آموز درباره شایع‌ترین روش‌های تقلب در مدارس هم می‌گوید: «تقلب‌ها بیشتر به این صورت است که شب قبل از آزمون‌های آزمایشی، موسسه‌های کنکور در کانال‌های تلگرامی فروش سوالات، تمام سوالات منتشر می‌شود، دانش‌آموزان هم برای بالا بردن ترازشان، تقلب می‌کنند. برخی دانش آموزان هم از ایرپاد استفاده می‌کنند یااینکه ابزارهای تقلب را در ماسک‌شان جاسازی می‌کنند.»

روزنامه شهروند