شهر خبر

با استفاده از نانوسیم نقره؛

ابداع یک حسگر کشش نوآورانه برای رصد حرکات و فشار خون

ابداع یک حسگر کشش نوآورانه برای رصد حرکات و فشار خون

به تازگی یک حسگر کشش ابداع شده که دقت بالایی دارد و می تواند در ابزار های مختلف برای رصد فشار خون و همچنین حرکات فرد بکار رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، حسگرهای کشش اندازه گیری حرکت کاربردهای بسیاری دارند و از آنها برای ردیابی حرکات فیزیکی فرد یا خوانش فشار خون استفاده می شود.

در همین راستا یک دستگاه جدیداً بداع شده که بسیار کارآمد است و در حقیقت حساسیت بالا را با طیف وسیعی از حرکات قابل ردیابی ترکیب می کند.

حسگرهای کشش به طور معمول با اندازه گیری تغییرات جریان الکتریکی تغییرات جریان الکتریکی ناشی از کشیده شدن حسگر به دلیل نوعی حرکت کار می کنند. بیشتر حسگرها ارتقا یافته اند تا نسبت به کوچک ترین حرکات حساس باشند یا بتوانند حرکات را در طیف فیزیکی وسیعی ردیابی کنند.

به عبارت دیگر حسگر در ردیابی حرکات بسیار ریز مهارت دارد اما فقط چند میلیمتر کشیده می شود. از سوی دیگر ممکن است حسگری دیگر حرکات ریز را نادیده بگیرد اما بتواند حرکات با وسعت بیشتر را رصد کند و همزمان تا چند سانتیمتر کشیده شود.

در همین راستا یانگ ژو و همکارانش در دانشگاه کارولینای شمالی سعی کردند حسگری بسازند که هر دو قابلیت گفته شده را داشته باشد.

دستگاه حاصل یک نوار پلیمری الاستومری است که شبکه ای از نانوسیم های نقره رسانای برق در آن به کار رفته اند. مجموعه ای از برش های موازی در بخش های کناری حسگر ایجاد شده اند و در نتیجه نوار پلیمر به عقب و جلو یا چپ و راست کشیده می شود. هنگامیکه حسگر در وضعیت عادی است جریان برقی از میان برش ها نیز می گذرد.

همزمان با کشیده یا فشرده شدن حسگر، این برش ها به شکاف ها و در نتیجه حالتی زیگ زاگ تبدیل می شوند. این ویژگی به دستگاه اجازه می دهد تا بدون شکستن، بیشتر کشیده شود.

همزمان از آنجا که جریان برق دیگر نمی تواند به طور مستقیم از یک سمت برش به سمت دیگر آن برود، اکنون مسیر طولانی تری را از طریق الگوی زیگ زاگ طی می کند. مقاومت الکتریکی نیز متناسب با این روند افزایش می یابد و با اندازه گیری میزان افزایش آن، می توان حتی کوچکترین حرکات یا کشش را ردیابی کرد.

در تست هایی که تاکنون انجام شده، این فناوری به طور موفقیت آمیز در گجت های پوشیدنی حساس برای اندازه گیری فشار خون، یک دستگاه با قابلیت کشش بالا برای رصد حرکات پشت بدن فرد و یک دستگاه کنترل لمسی سه بعدی به کار رفته است.