شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#برزیل

تلاش برای کودتا در برزیل + فیلم

تلاش برای کودتا در برزیل + فیلم

به نقل از خبرگزاری رویترز، همانند آنچه که در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای ساختمان کنگره ایالات متحده روی داد و در آن حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده به ساختمان کنگره حمله کردند تا مانع تایید ریاست جمهوری جو بایدن شوند، روز یکشنبه نیز چندین هزار معترض به کنگره و دادگاه عالی برزیل حمله کردند و به اثاثیه داخل آنجا خسارت وارد کردند.

رسانه‌های محلی تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰۰ نفر در این تهاجم حضور داشتند. بسیاری از معترضان با نتیجه انتخابات ۳۰ اکتبر که در آن لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، چپگرا، بولسونارو را شکست داد، مخالفت می‌کنند و آن را قبول ندارند.

رئیس‌جمهور سابق بارها، بدون مدرک، اعتبار سیستم رأی‌گیری الکترونیکی کشورش را زیر سؤال برده و بسیاری از حامیان سرسخت او، حرف‌هایش را باور دارند. این در حالی است که بولسونارو ۴۸ ساعت قبل از پایان ماموریت خود، برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد.

رئیس‌جمهوری لولا برای آخر هفته در سائوپائولو و در سفری در آن ایالت بود.

حزب "کارگران" لولا از دفتر دادستان عالی خواست تا به نیروهای امنیتی عمومی دستور دهد تا برای مهار تظاهرکنندگان اقدام کنند.

در همین حال رئیس‌جمهوری برزیل با اعلام حالت فوق‌العاده، گفته قصد دارد آنهایی را که در چنین اقدامی دست داشته‌اند، مجازات کند.

منبع: ایسنا