شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خبرنگاران#فجر

جشنواره شعر فجر شاعران کشور را به میدان می‌آورد

جشنواره شعر فجر شاعران کشور را به میدان می‌آورد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک ترانه‌سرا گفت: جشنواره شعر فجر می‌تواند پای همه شاعران را به میدان حضور در بزرگ‌ترین رخداد ادبی کشور باز کند، تا بر اعتبار جشنواره بیفزایند.

ایرج قنبری، شاعر و ترانه‌سرای سرشناس معاصر به انگیزه هفده سالگی جشنواره شعر فجر در یادداشتی به این رویداد مهم ادبی در کشور پرداخته است.

متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«به طور حتم جشنواره شعر فجر یکی از مهم‌ترین محمل‌هایی است که می‌تواند به بالندگی و پویایی شعر امروز کمک کند. استعدادهای تازه را کشف و با ایجاد فضای رقابتی سالم آنان را به میدان بیاورد. کم نیستند شاعرانی که به واسطه همین جشنواره‌ها پا به سکوهای ترقی گذاشتند و هم اینک در عرصه‌های ملی سکانداری می‌کنند. همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره می‌تواند از رها شدگی و به هرز رفتن استعدادهای کشف شده که از سرمایه‌های معنوی و ارزشمند به حساب می‌آیند، پیشگیری کند.

برگزاری جشنواره ملی شعر فجر موجی جدید و فرصتی خجسته در ادبیات امروز ایجاد می‌کند تا نوآمدگان بتوانند به طور جدی‌تر پا در اقلیم شعر بگذارند. پاسداشت بزرگان و صاحبان اندیشه و قلم در جشنواره فجر، بهانه‌ای است که پرچم شکوهمند شعر همواره بالا نگه داشته شود.

این که جشنواره بتواند پای همه شاعران را به میدان حضور در بزرگ‌ترین رخداد ادبی کشور باز کند، گام بزرگی است که بر اعتبار جشنواره می‌افزاید و انتخاب چهره‌های مُجرب و توانمند در شورای سیاست گذاری و داوری، این حرکت عظیم را در ذهن شاعران باورمندتر می‌کند.

یکی از اهداف جشنواره به نظر بنده آسیب شناسی شعر امروز و بحران مخاطب است. در طول سال شاهد چاپ و انتشار مجموعه اشعاری هستیم که به خاطر عدم برخورداری از مولفه‌های زیباشناختی به ذائقه مخاطب هوشمند شعر امروز خوش نمی‌نشیند. جشنواره با پرداختن به نقد ادبی و آسیب شناسی می‌تواند این جریان را هدایت کند.

در حاشیه جشنواره نیز می‌توان به معرفی موسسات، ناشران و متولیان فرهنگی برتر پرداخت تا هم تقدیری از تلاش‌های خستگی ناپذیر آنان به عمل آید و هم ترغیبی شود برای دیگران تا در این مسیر گام‌های راسخ‌تری بردارند.

به میدان آوردن شاعران شهرستانی که کفه سنگین شعر امروزند می‌تواند به غنای جشنواره کمک شایانی کند. این هدف دست یافتنی نیست مگر این که شاعران جریان ساز خود دست به کار شوند و با حمایت دبیرخانه جشنواره آنان را به این عرصه وارد کنند. ایجاد فرصت‌های تازه باعث می‌شود که شاهد اتفاق‌های خوب در حوزه شعر باشیم. به هر حال امیدواریم این حرکت عظیم بتواند جریان نوینی را در شعر امروز ایجاد کند.»

۵۷۲۴۵