شهر خبر

حقیقت موسیقی صدای خوش است و کلام نقش جانبی دارد

به گزارش خبرنگار موسیقی گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی «زار» اثر استاد محسن نفر، آهنگسازی و تکنوازی تار با حضور میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه و محسن نفر نوازنده و آهنگساز در سالن استاد صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
 
 عرفان‌پور: گنجینه فرهنگ و موسیقی ایرانی باید حفظ شود

در ابتدای نشست میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه حوزه این افتخار نصیبش شده که آلبوم را منتشر کند، گفت: در بین گونه‌های هنر ایرانی برخی گونه‌ها شناسنامه فرهنگ ما بعنوان ایرانی هستند که یکی از آنها موسیقی ایرانی ردیف دستگاهی و بطور اعم ایرانی است.

وی با بیان اینکه همه اینها به معنای حذف موسیقی نوپدید یا غربی نیست، بلکه موسیقی ایرانی نسبت بهتری با ما دارد، گفت: گنجینه فرهنگ و موسیقی ایرانی باید حفظ شود. امروز یک اثر ارزشمند از استاد نفر که سال‌هاست نامشان با موسیقی ایرانی و حکمت گره خورده با آلبوم تک نوازی تار ایشان در این نشست را رونمایی می‌کنیم.
 
 سمیعی: در هنر استاد نفر رد پای همه شاخه‌های هنر را می‌توانیم

امیرحسین سمیعی خواننده، آهنگساز و معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در صحبت‌هایی گفت: بارها صحبت شده آنچه از یک استادی که چراغ راه برای نسلی روشن می‌کند که با ادبیاتی عنوانش متعهدانه و بااخلاق وارد حوزه هنر می‌شود را همه با رویه‌شان می‌شناسند، آشنایی من با استاد سالها پیش رخ داده و همواره تلاش کردم توفیق شاگردی ایشان را داشته باشم.
 
وی در ادامه افزود: استاد نفر فقط بخاطر فعالیت‌هایش استاد نشده، بلکه بخاطر کارهایی که نکرده هم ارزشمند است. دهه هفتاد ایشان را با لقب فیلسوف تار می‌شناختند. ما در هنر او رد پای همه شاخه‌های هنر را می‌توانیم ببینیم، الان که با این پدیده هنری مواجه می‌شوم احساس می‌کنم همه چیز استاد سرمشق نسل‌های آتی می‌تواند باشد که می‌خواهد ریشه‌هایش را پیدا کند حتی در حوزه‌های هنری دیگر.
 
وی یادآور شد: کسانی که انتقاداتی به موسیقی اصیل وارد می‌کنند، که اساسا هنر را می‌خواهند به سمت مصرف گرایی ببرند، تاریخ هنر ما نشان می‌دهد که اگر ما به این هنر بیشتر توجه می‌کردیم، در دوره‌های مختلف خود را تهی شده نمی‌دیدیم، البته الان هم دیر نیست و همین که نهادی تلاش می‌کند موسیقی اصیل را حفظ کند، جای سپاس دارد اما باید توجه کرد این آلبوم‌ها و صداها به نسل‌های جوان وجدید برسد.
 
 نفر: موسیقی یکی از پاسخ‌های بشر به حس زیبایی دوستی و زیبایی شناسی است
 
1871350_348
در بخش دیگر نشست استاد محسن نفر آهنگساز و نوازنده عنوان کرد: کریمان مهربانانه می‌گویند و می اندیشند. موسیقی یکی از پاسخ‌های بشر به حس زیبایی دوستی و زیبایی شناسی است، همه جلوهای هنر خداوند است و خدا خودش بهانه هنرآفرینی است، یکی ازین جلوه‌ها صدا و آوا است. ما از شنیدن صدای خوش بشدت محظوظ می‌شویم.
 
وی با اشاره به اینکه صدای خوش در سه ساحت اثر می‌گذارد، گفت: ساحت‌های عقل و تعقل، احساسات و سوم هیجانات. موسیقی ایرانی بنا بر تجربیات قرون نشان داده که با قوه عقل و احساسات کار دارد و بخش سوم اندک است. موسیقی روز غرب بیشتر به بعد هیجانی توجه کرده که این در موسیقی ایرانی اشتباه طلب می شود. درحالی که درست نیست.
 

وی در ادامه گفت: خود موسیقی پروسه طولانی دارد که متضمن دورهای تاریخی مختلف است. موسیقی وارث ارائه صدای خوش می‌شود. صدای خوش در موسیقی دو صورت است یکی با حنجره آدمی مثل صدای حضرت داود که حیرت انگیز است و کوها و پرندگان را به ستایش خدا بیاورد و دوم آلت و ابزار موسیقی پس ساز یکی دیگر از جلوها است. حقیقت موسیقی صدای خوش است و کلام نقش جانبی دارد ما اگر از صدای خوش لذت ببریم به ساحت موسیقی نزدیک تر شدیم.

استاد نفر اظهار داشت: ردیف موسیقی ما همیشه به این سوال می‌رسد که این نغمه چه می‌خواهد بگوید و این سوال همان ساحت تعقل است.

 
استاد نفر اظهار داشت: ردیف موسیقی ما همیشه به این سوال می‌رسد که این نغمه چه میخواهد بگوید و این سوال همان ساحت تعقل است. پیامبران برای مردم قران عقلی نگفتند بلکه جان آنها را تحت تاثیر قرار دادند و این از طریق احساسات بوده و بعد محتوا توجه قرار گرفت. پس ساحت احساسات از تعقل هم بالاتر است همه زندگی بشر با تعقل بسامان نمیرسد و احساسات هم در آن دخیل است.

این نوازنده و آهنگساز اظهار داشت: من هیچ‌وقت این سکانس رمان ویکتور هوگو را فراموش نمی‌کنم آنگاه که ژان والژان در شبی که در کلیسا خوابید فردایش وسایل کلیسا به سرقت رفت. حرکت کشیش باعث شد که ژان والژان یک انسان نوین شود‌. این حرکت کشیش احساسی است نه تعقلی و این یعنی فوق تعقل. موسیقی ما بخش مهمش احساسی است و وقتی آن را می‌شنویسم با ان همراه می‌شویم و این ساحت را اگر موسیقیدان بدان برسد، کارش را کرده است.

وی همچنین گفت: موسیقی هیجانی را ما در نمونه‌های غربی این سو یا آنسوی آب می‌بینیم که به نفسانیات هیجانی فقط می‌پردازد. خوشبختانه وجهه معنوی و روحانی موسیقی ایرانی توسط حکما الان به وجه مناسبی رسیده است. این هنر موسیقی است که می‌تواند برجستگی ها و نکات شعر را هم نشان داد.

استاد نفر در ادامه گفت: ضمن اینکه موسیقی جلوه‌ای از جمال رب العالمین است موسیقی ایرانی جلوه ای از کمال بشر است که زهی افتخار قوم ایرانی که اقبال برسرش بوده و موسیقی هم که نصیبمان شده بسمت خداوند ما را راهنمایی و هدایت می کند و این خیلی مهم است که ما بین خداوند و ابلیس کدام سو برویم. اگر هنر جلالت نداشته بخاطر گرایشات بسمت ابلیس بوده اما اگر حقیقت هنر ما خوب شناخته می‌شد ، نشان میداد که موسیقی ما را حکما کار کردند.

استاد نفر درباره آلبومش توضیح داد: آلبوم متضمن قطعاتی تک نوازی و متکفل ابلاغ ایده ها و اندیشه های من بوده که خواستم به این طریق به سمع و نظر برسانم. این اندیشه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه درباره نام‌گذاری آلبوم نیز گفت: بهرحال بشر همیشه در حالت زاری است از آنگاه که هبوط کرد تا زمانی که انتظار کشید و همینطور زمانی که به مرتبط وصال برسد در حالت زاری است. البته زندگی شادی هم دارد و من مخالفش نیستم و ما مختاریم که خندان یا گریان باشیم.

  تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی یک هنرمند است

استاد نفر درباره اثرگذاری این دست کارها درراستای شناخت مردم گفت: اجراهای بی کلام یک فرصت مغتنم برای هنرمند است تا آنچه دوست دارد و حق می‌پندازد را اجرا کند. تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی در هرجای دنیاست‌ چون همه سابقه و تجربه و تجربیاتش را در ذره بین قرار می دهد. بهرحال اوهم می داند که مخاطبین این هنر همه مردم نیستند و مردم هم عموما موسیقی با کلام هیجانی دوست دارند اما درعین حال پیشرفت هنر و موسیقی از حیث‌های مختلف براجرا و انتشار این دست کارها نهفته است‌. هنرشناسان برای قضاوت آثار یک کشور به این دست آثار توجه می کنند‌ و اندازه و عمق هنر آن ملت را می‌سنجند.

همچنین میلاد عرفان پور در پاسخ به این سوال که وضعیت اجراهای کنسرت‌ها چه می‌شود، گفت: درباره احیای موسیقی ما متولی نیستیم بیشتر بر تولیدات متمرکزیم، اما سراغ رویدادها هم خواهیم رفت، همین روزهای آتی و بهمن ماه برنامه‌هایمان به نتیجه می‌رسد، اما نباید انتظار داشته باشیم که با چند روز ذائقه موسیقی ما تغییر کند. آنچه امروز شاهدش هستیم نتیجه سال‌ها ریل گذاری اشتباه است و اصلاح این رویه زمانبر است و ما میتوانیم موج ایجاد کنیم.

انتهای پیام/