به گزارش اکوایران، براساس داده‌های ادراه کل بنادر و دریانوردی بوشهر  در هشت ماه امسال 2.8 میلیون تن کالا  تخلیه و بارگیری شده است.  در این مقطع طبق داده‌های موجود 48 تن کل در بنادر کشور تخلیه و 52 تن کالا بارگیری شده است. بدین ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان تخلیه کالا در کل بنادر کشور با رشد 6.9 درصدی و میزان بارگیری کالا با افت 1.5 درصدی همراه بوده است. 

بررسی دفتر مطالعات اقتصادی اتاق تهران نیز نشان می‌دهد،  به طور متوسط در هشت ماهه سال 1401 درهر ماه حدود 6 میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و حدود 6.5 میلیون تن کالا نیز بارگیری شده است.

مرور مبادلات تجاری ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، در سال 1400 حدود 69.3 میلیون تن کالا از طریق 21 بندر فعال کشور تخلیه و در مقابل 79.1 میلیون تن کالا نیز باگیری شده است. در سال 98  نیز حدود 87 میلیون تن کالا در بنادر کشور بارگیری شده که این رقم در سال 1400 به 79 میلیون تن رسیده است. درمقابل بیشترین میزان تخلیه کالا در سه سال اخیر، درسال  1400 و با رقم 70 میلیون تن انجام شده است. 80 درصد از میزان بارگیری و تخلیه کالایی در دو بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی صورت می‌گیرد.

در تحلیلی که اتاق تهران انجام داده است، از لحاظ ترکیب کالایی نیز 50 درصد ازمیزان بارگیری و 48 درصد از میزان تخلیه در سال 1400 به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته و مابقی متعلق به اقلام فرآورده‌های نفتی بوده است.

این تحلیل نشان می‌دهد، روند هشت ماهه تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور در سه سال اخیر نشان می‌دهد، بیشترین میزان تخلیه کالا در بنادر کشور مربوط به هشت ماهه سال 1401 به میزان 48 میلیون تن و بیشترین میزان بارگیری نیز در همین بازه زمانی مربوط به هشت ماهه سال 1400 و به میزان 53 میلیون تن است.

فرود و نزول یک تجارت

براساس داده های موجود در دهه 1390 روند عمومی میزان صادرات کالا از طریق بنادر کشور، افزایشی و روند واردات کالا کاهشی بوده است. متوسط رشد سالانه صادرات کالایی از بنادر کشور در این دهه 6.9 درصد و متوسط رشد سالانه برای واردات منفی 1.2 درصد است. طبق آمار گمرک ایران، در سال 1400 میزان صادرات بدون نفت خام، برابر با 123 میلیون تن و میزان واردات کالا نیز 41 میلیون تن بوده که در مقایسه با صادرات و واردات کالایی از طریق بنادر کشور مشخص می‌شود تقریبا 92 درصد از واردات کالایی ایران از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد و رقم متناظر برای بخش صادرات نیز حدود 55 درصد برآورد می‌شود.

مرور تجارت کالایی کشور نشان می‌دهد، بیشترین میزان کالای صادر شده از طریق بنادر در سال 1398 با رقم 78.4 میلیون تن و بیشترین واردات نیز در سال 1391 و میزان 44.8 میلیون تن انجام شده است.

درمقابل در هشت ماهه نخست سال جاری میزان صادرات و واردات کالا از بنادر کشور به ترتیب حدود 43 و 25 میلیون تن بوده است. به تعبیر دیگر در این مقطع صادرات با افت 0.11 درصدی و واردات با افزایش 4.23 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

راه اندازی خط کشتیرانی  بوشهر به خط جبل علی

طبق اظهارات محمد شکیبی‌ نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر ،  خط کشتیرانی بندر بوشهر و جبل علی راه اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود، با این خط کشتیرانی،  حجم صادرات و واردات کالا افزایش یابد و هزینه حمل محموله‌های صادراتی برای فعالان اقتصادی کاهش یابد.