شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر نیرو#انرژی#منابع#وزارت

صندوق پژوهش و فناوری نیرو تشکیل می‌شود

صندوق پژوهش و فناوری نیرو تشکیل می‌شود

وزیر نیرو گفت: برنامه‌ریزی برای تبدیل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی به صندوق پژوهش و فناوری نیرو در جهت توسعه منابع و تسهیلات به همه بخش‌های صنعت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جلسه پانزدهم ستاد راهبری و هماهنگی حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق، افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر اساس نیاز صنعت و برای حل مسائل وزارت نیرو متمرکز بوده و لازم است دراین‌خصوص اولویت‌بندی مسائل آب و برق صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی روند توسعه صنعتی در کشورهای پیشرفته و همچنین ایران نشان می‌دهد که علم، پژوهش و فناوری می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت همه‌جانبه کشور و رشد تولید ناخالص ملی ایفا کند.

وزیر نیرو گفت: آمارها همچنین نشان‌دهنده پیشرفت محسوس کشور در حوزه علم و پژوهش است.

محرابیان افزود: دستاوردهای علمی باید تبدیل به محصول فناورانه شده و حمایت‌های دولت و سایر ارکان حاکمیتی از عناصر زیست‌بوم نوآوری در جهت رفع نیازمندی‌های صنعتی و اقتصادی کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نیرو با همین رویکرد، به‌ویژه در محورهای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، رشد بهره‌وری و کاهش تلفات، هوشمندسازی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت آب و برق موردتوجه قرار دارد.

وزیر نیرو به محورهایی چون بومی‌سازی و خودکفایی در بخش‌های استراتژیک، استحصال آب‌های ژرف و نامتعارف، بازیافت پساب، توسعه آب شیرین‌کن‌ها، کاهش تلفات در زنجیره تولید و شبکه آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: تبادل‌های انرژی با کشورهای همسایه و صادرات کالا و خدمات مهندسی دیگر محورهایی است که در رویکردهای دانش بنیانی حوزه آب و برق محور توجه است.

محرابیان دررابطه با سیاست‌های حمایتی وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت آب و برق نیز خاطرنشان کرد: امسال اختصاص تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه آب و برق از منابعی چون بند «ط» تبصره 15 قانون بودجه برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی برای تبدیل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی به صندوق پژوهش و فناوری نیرو در جهت توسعه منابع و تسهیلات به‌تمامی بخش‌های صنعت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

به گفته وی علاوه بر این، توانمندسازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی، توانمندسازی دانش‌بنیان‌های فعال در مراکز رشد پژوهشگاه نیرو، راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو و نیز کارخانه نوآوری آب و برق به‌عنوان عناصر اصلی زیست‌بوم فناوری نیرو موردتوجه بوده است.

محرابیان احصا و اولویت‌بندی طرح‌های پیشران صنعت آب و برق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی را بخش دیگری از اقدام‌ها و برنامه‌های حمایتی وزارت نیرو در جهت شکل‌گیری هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

انتهای پیام/