شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات

پشت‌پرده رانت این هشت نفر در واردات موز

پشت‌پرده رانت این هشت نفر در واردات موز

ایلنا: مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های بخش خصوصی در زمینه کاهش قیمت پیاز، گفت: بعد از اینکه تنظیم بازار پیاز از سوی وزارت کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد قیمت این محصول از کیلویی ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسید و امیدواریم که در ۲ هفته آینده قیمت‌ها همچنان روند کاهشی داشته باشند تا در نهایت قیمت آن مانند سابق شود؛ ما تلاش داریم که دست دلال‌ها و واسطه‌ها را در بازار حذف کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه سال گذشته در ذخیره‌سازی میوه شب عید دولت را به این نتیجه رساند که این مهم را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: تخلف‌های انجام شده در ذخیره‌سازی میوه شب عید در سال گذشته باعث شد عده‌ای بازداشت و عده‌ای دیگر از سمتی که داشتند برکنار شوند اما امیدواریم که در سال جاری آن تجربیات تکرار نشود.

دارایی‌نژاد با اشاره به طرح تنظیم بازار موز، گفت: در قبال صادرات سیب و پرتقال موز وارد کشور می‌شود اما به وزیر کشاورزی پیشنهاد دادیم که مجوز واردات موز در قبال صادرات کلیه محصولات کشاورزی داده شود؛ چراکه این موضوع برای حدود ۸ نفر رانت ایجاد کرده بود به این معنا افرادی که سیب صادر کردند نمی‌توانند موز وارد کنند از این‌رو حواله خود را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان موز می‌فروشند و اینگونه کیلویی ۵ هزار تومان به قیمت موز اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: تقاضا برای موز ۵۰ درصد نسبت به تابستان در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع قیمت‌ جهانی این محصول را افزایش داده است. ما برای اینکه از خروج ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز جلوگیری کنیم طرح کشت موز را سیستان و بلوچستان به‌صورت گلخانه و فضای باز پیشنهاد داده‌ایم از این‌رو واریاته موز را از اکوادور وارد کرده‌ایم.