شهر خبر

یافته محققان فنلاندی؛

آواز خواندن به روند بهبودی بعد از سکته مغزی کمک می کند

آواز خواندن به روند بهبودی بعد از سکته مغزی کمک می کند

بر اساس تحقیقات جدید، آواز خواندن ممکن است به بیماران سکته مغزی کمک کند تا مهارت های ارتباطی را دوباره به دست آورند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، حدود ۴۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی دچار آفازی، یعنی مشکل در ارائه یا درک زبان گفتاری یا نوشتاری هستند. این اختلال در حدود نیمی از این بیماران یک سال پس از سکته مغزی ادامه دارد و به طور بالقوه بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد یا منجر به انزوای اجتماعی می‌شود.

محققان فنلاندی یک برنامه توانبخشی گروهی مبتنی بر آوازخوانی را مطالعه کردند.

«آنی پیتکانیمی»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هلسینکی فلاند، گفت: «مطالعه ما از طیف گسترده‌ای از عناصر آوازخوانی، مانند آواز کُر، آهنگ ملودیک درمانی و آموزش آواز به کمک تبلت استفاده کرد.»

آهنگ ملودیک درمانی شامل استفاده از ملودی و ریتم برای پیشرفت تدریجی از آواز خواندن به سمت گفتار است. این روش تا حدودی در توانبخشی آفازی استفاده شده است.

اگرچه تحقیقات قبلی مشخص کرده بود که حفظ توانایی آواز خواندن حتی در آفازی شدید امکان پذیر است، اما استفاده از آواز- به ویژه آواز گروه کر- به طور گسترده در توانبخشی آفازی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

جلسات توانبخشی توسط یک موسیقی درمانگر آموزش دیده و یک رهبر گروه کر آموزش دیده رهبری می‌شد.

در حالی که آواز درمانی به طور معمول به صورت فردی انجام می‌شود، این محققان پیشنهاد کردند که آموزش گروهی مبتنی بر آواز باید به عنوان بخشی از توانبخشی آفازی استفاده شود.

محققان همچنین دریافتند که بار مسئولیت در میان مراقبان خانواده شرکت کننده در مطالعه به طور قابل توجهی کاهش یافت.