شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره شمالی

رهبر بعدی کره شمالی این زن خواهد بود؟+ عکس

انتشار این عکس‌ها از دختر کیم جونگ اون احتمالا بخشی از برنامه‌ای است که به دقت روی آن کار شده تا به مردم کره شمالی نشان دهد که کیم جوآئه قرار است جانشین پدرش شود.

رهبر بعدی کره شمالی این زن خواهد بود؟+ عکس
اعتمادآنلاین |

چوئه سانگ هون؛ روزنامه‌نگار اهل کره جنوبی که برنده جایزه پولیتزر است. او رئیس دفتر سئول روزنامه نیویورک تایمز می‌باشد. جایزه پولیتزر در سال ۲۰۰۰ میلادی به او به دلیل گزارشی تحقیقی در مورد کشف قتل عام غیر نظامیان کره‌ای توسط سربازان امریکایی در طول جنگ کره اعطا شد. او هم چنین در سال ۲۰۰۹ میلادی موفق به دریافت جایزه انجمن آسیایی برای تعالی در روزنامه نگاری آزبورن الیوت شد.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، حضور دختر "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در تصاویر رسانه‌های دولتی و در عکس‌های بدون تاریخ منتشر شده در روز سال نوی میلادی گمانه زنی‌های فزاینده‌ای را در مورد برنامه‌های جانشینی در کره شمالی ایجاد کرده است. 

رسانه دولتی کره شمالی جزئیات زیادی در مورد این دختر جوان که در هفته‌های اخیر چندین بار در کنار "کیم جونگ اون" رهبر کشور ظاهر شده فاش نساخته است. در روز سال نوی میلادی رسانه‌های دولتی کره شمالی عکس‌هایی را بدون ذکر تاریخ عکسبرداری از او و کیم در حال بازدید از تاسیسات موشکی هسته‌ای منتشر کردند. سن و نام او هنوز گزارش نشده است. از او صرفا تحت عنوان "دوست داشتنی‌ترین دختر آقای کیم" یاد می‌شود.

 

دختر رهبر کره شمالی

 

انتشار این تصاویر کافی بود تا پرسش‌هایی در مورد جایگاه این دختر جوان در خاندان کیم و این که آیا او به مقام جانشینی کیم خواهد رسید یا خیر مطرح شود.

بازی حدس زدن در مورد جانشینی کیم اولین بار پس از پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ -۱۷ توسط کره شمالی در تاریخ ۱۸ نوامبر در یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های تسلیحاتی آن کشور آغاز شد و یک روز پس از آن، رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که کیم همراه با دخترش نظاره‌گر پرتاب موشک بود و عکس‌هایی از آن دختر با ژاکت سفید بر تن منتشر شد که دست کیم را در حالی که در اطراف محل آزمایش موشک قدم می‌زدند گرفته بود.

چند روز پس از آن آژانس اطلاعات ملی کره جنوبی موفق به شناسایی آن دختر جوان شد و نام او را "کیم جو آئه" اعلام کرد. "دنیس رودمن" ستاره سابق بسکتبال زمانی که در سال ۲۰۱۳ میلادی با کیم در پیونگ یانگ ملاقات کرد آن دختر را دیده بود. حضور عمومی جو آئه مهم بود. این اولین باری بود که پیونگ یانگ تایید می‌کرد که کیم صاحب فرزند است. تا پیش از اولین حضور آن دختر در رسانه‌های دولتی شهروندان عادی کره شمالی هرگز هیچ یک از فرزندان کیم را ندیده بودند.

مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرده‌اند که کیم سه فرزند دارد که احتمالا بزرگترین آنان یک پسر است. آنان اعلام کرده‌اند که جو آئه دومین فرزند اوست که گمان می‌رود ۹ یا ۱۰ ساله باشد. گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشینی زمانی عمیق‌تر شد که "جو آئه" دوباره به پدرش پیوست. این بار در اواخر نوامبر در یک عکس دسته جمعی با حضور مهندسان موشکی کره شمالی دید شد. او در آنجا با لباسی رسمی‌تر با یک کت مشکی بلند دیده شد و دستان‌اش را روی شانه‌های پدرش قرار داده بود و پدرش در مقابل جمعیت مهندسان کره‌ای را تشویق می‌کرد و ژنرال‌های ارشد در برابر آن دختر جوان سال تعظیم می‌کردند.

"چئونگ سئونگ چانگ" پژوهشگر قدیمی در مورد خاندان کیم در انستیتو سجونگ در کره جنوبی می‌گوید: "انتشار این عکس‌ها احتمالا بخشی از برنامه‌ای است که به دقت روی آن کار شده تا به مردم کره شمالی نشان دهد که کیم جوآئه قرار است جانشین پدرش شود".

اگر کیم یک دختر را به جای پسرش به عنوان وارث انتخاب کند این حرکتی بسیار غیر عادی در کره شمالی کشوری عمیقا مردسالار خواهد بود. با این وجود، شخص کیم نیز تا پیش از قدرت گرفتن انتخابی بعید برای رهبری کره شمالی قلمداد می‌شد.

به گفته تحلیلگران زمانی که کیم کوچک‌ترین پسر از سه پسر خانواده بود به دلیل بروز رفتار‌های سلطه جویانه از خود از سوی "کیم جونگ ایل" پدرش به عنوان جانشین انتخاب شد و بر برادران‌اش غلبه کرد. اگرچه اعضای هیئت رهبری کره شمالی عمدتا مرد هستند با این وجود، در رژیم تحت رهبری کیم چندین زن سرشناس از جمله "ری، چون هی" مجری برجسته تلویزیونی، "چوئه سون هوی" وزیر امور خارجه و "کیم یو جونگ" خواهر و سخنگوی کیم حضور دارند که در ماه‌های اخیر چندین تهدید جنگ طلبانه را علیه کره جنوبی مطرح کرده بود.

به گفته برخی تحلیلگران کیم با افشای زودهنگام جانشین احتمالی‌اش احتمالا قصد دارد از اشتباهاتی که پدرش مرتکب شد خودداری نماید.

"کیم جونگ ایل" زمانی که پسرش هنوز یک کودک بود او را به عنوان وارث قدرت در نظر گرفت، اما وی را خارج از حلقه درونی قدرت خود و در خفا نگه داشت. بسیاری از تحلیلگران حدس می‌زدند که "کیم جونگ نام" پسر ارشد کیم جونگ ایل و برادر ناتنی کیم جونگ اون جانشین پدرش خواهد شد. عده‌ای دیگر می‌گفتند که "کیم جونگ چول" برادر بزرگتر کیم به عنوان جانشین پدر انتخاب خواهد شد. برخی دیگر نیز می‌گفتند که اصولا جانشینی موروثی در کره شمالی با مرگ کیم جونگ ایل پایان خواهد یافت.

تنها پس از سکته مغزی پدر در سال ۲۰۰۸ بود که کره شمالی به این موضوع اشاره کرد که کیم جونگ اون جانشین منتخب پدرش می‌باشد. مردم عادی کره شمالی هرگز کیم را ندیده بودند تا این که در سال ۲۰۱۰ میلادی او در رسانه‌های دولتی ظاهر شد.

هنگامی که پدرش در سال ۲۰۱۱ درگذشت در داخل و خارج از کشور در مورد توانایی کیم برای رهبری تردید‌های زیادی وجود داشت. سال‌ها به طول انجامید تا او از طریق مجموعه‌ای از پاکسازی‌های خونین از جمله اعدام عمویش و ترور برادر ناتنی‌اش اقتدار بی چون و چرای خود را تثبیت کرد.

پس از به دست گرفتن قدرت، کیم تصمیم گرفت تا اعضای دولت و اعضای خانواده‌اش کم‌تر مخفی شوند. پدرش به دلیل زندگی با زنان زیبا از جمله مادر کیم معروف بود، اما هرگز آنان را به مردم کره شمالی معرفی نکرد. یکی از اولین اقداماتی که کیم به عنوان رهبر کره شمالی انجام داد آن بود که با "ری سول جو" همسرش در انظار عمومی ظاهر شد.

"چئونگ" می‌گوید ممکن است کیم با افشای زودهنگام جانشین "زمان کافی برای آماده شدن به جانشین خود بدهد". او می‌افزاید: "کیم قصد دارد از جانشینی شتابزده و سریع در داخل کره شمالی و ایجاد بدبینی در خارج از کره شمالی در مورد جانشین اش اجتناب ورزد".

اکثر تحلیلگران با این نظر موافق هستند که کیم با نمایش یکی از فرزندان‌اش در رویداد‌های مرتبط با زرادخانه تسلیحاتی خود به مردم کره شمالی به ویژه به جوانان آن کشور یادآوری کرده که حکومت خاندان‌اش و توسعه تسلیحات هسته‌ای در نسل بعدی ادامه خواهد یافت.

با این وجود، همگان حضور "جو آئه" را نشانه‌ای از برتری او در خانواده نمی‌دانند. "آن چان ایل" شهروندی فراری از کره شمالی که اکنون یک موسسه تحقیقاتی را در سئول اداره می‌کند می‌گوید: "این نتیجه‌گیری‌ زودهنگام است که بگوییم او جانشین خواهد شد به خصوص اگر پدرش یک پسر داشته باشد".

"تائه یونگ هو" دیپلمات سابق کره شمالی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به کره جنوبی گریخت و اکنون در سئول نماینده پارلمان می‌باشد معتقد است نمایش فرزند کیم با هدف ارائه چهره‌ای خدا گونه به او صورت می‌گیرد مشابه کاری که با شخص کیم در زمان جانشینی او صورت گرفت.

کیم در هفته‌های اخیر چندین مقام ارشد را برکنار کرده و یا به آنان ارتقا درجه اعطا کرده و اغلب دست به تغییراتی در کابینه زده است. "پاک جونگ چون" یک مقام ارشد نظامی هفته گذشته با فرد دیگری جایگزین شد.

"آن" می‌گوید: "شهروندان کره شمالی حکومت موروثی خاندان کیم را امری بدیهی تصور می‌کنند، زیرا هرگز انتخابات آزاد را تجربه نکرده‌اند. آنان کم‌تر به این موضوع که چه فردی حکمرانی خواهد کرد علاقه دارند بلکه بیش‌تر به این موضوع علاقمند هستند که چه فردی زندگی شان را بهتر از دوره کیم جونگ اون خواهد ساخت".