شهر خبر

موج واکنش‌ها به اظهارات اخیر سعید جلیلی

موج واکنش‌ها به اظهارات اخیر سعید جلیلی

فردای اقتصاد: سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ اخیرا سخنانی مطرح کرد که بار دیگر جنجال آفرید. او درباره قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد و خروج ایران از ذیل این فصل پس از برجام گفت: «ما اصلا ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم.»
این سخنان جلیلی باعث شد تا واکنش دو سال پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران دوباره وایرال شود.
ظریف دو سال پیش در واکنش به چنین ادعاهایی گفته بود: « ظریف: این اظهارات، از دروغ هم بدتر است، فاجعه است. می‌دانید منظورشان چیست؟ منظورشان این است که ما تحت ماده ۴۲ فصل ۷ نیستیم؛ دوستان ما حالی شان نیست که فصل ۷ منشور ملل متحد از ۳۹ تا ۵۱ در آن قرار دارد.»
 او ادامه داد: «اگر تمام قطعنامه‌های فصل ۷ را بخوانید آخرین جمله‌اش نوشته که در مواد ۴۰، ۴۱ و ۴۲ Acting است. سه مرحله است. قطعنامه ۱۹۶۹، ۱۶۶۶ تحت ماده ۴۰ قرار دارد یعنی اقدامات موقتی، ۳۹ هم در فصل ۷ قرار دارد یعنی فقط تهدید صلح امنیت تصور کردن فصل ۷. وقتی گفته می شود ۴۰ یعنی شما تهدید صلح امنیت محرز است حالا شورای امنیت در برخورد با تهدید صلح و امنیت می گوید شما این اقدامات موقتی را بدون تاثیر انجام داده اید می رسد به ماده ۴۱ شروع می کند به ضمانت اجرایی. در ماده ۴۲.»

واکنش رضا نصری

رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل هم در این باره گفت: « در مقدمه همه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ با جوهر سیاه روی کاغذ سفید نوشته «تحت فصل هفتم» اقدام می‌شود. ماده ۴۱ هم ماده‌ای از همین فصل است! شگفت‌انگیز است موضوعی به این بداهت، به این وضوح و به این آشکاری سال‌هاست در ایران محل انکار و مناقشه است‌.»

قصد دروغ گفتن ندارد

عباس عبدی، فعال سیاسی هم در واکنش به اظهارات سعید جلیلی که گفته است «ما اصلا ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم» نوشت: « به نظرم قصد دروغ گفتن ندارند، درک آنان از واقعیت به همین اندازه است.»