شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین#روسیه

تعبیر اولیانوف از «بهانه ناشیانه» غربی‌ها برای توقف مذاکرات وین | غرب وسوسه شده‌ که به سمت پلن B حرکت کند

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های وین روایتی از «بهانه ناشیانه» غربی‌ها برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌های وین ارائه کرد.

میخائیل اولیانوف

به گزارش همشهری آنلاین، میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های وین در حساب کاربری خود در توییتر روایتی از «بهانه ناشیانه» کشورهای غربی برای متوقف کردن این گفت‌وگوها ارائه کرد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «ادعاها درباره ارسال پهپاد (از ایران به روسیه) بهانه‌ای ناشیانه برای متوقف کردن (اگر نگوییم کشتن) مذاکرات وین در خصوص برجام است. به نظر می‌رسد آمریکا+سه کشور اروپایی وسوسه شده‌اند به سمت پلن B حرکت کنند. اشتباهی بزرگ است. دشوار است بتوان انتظار داشت که چنین طرحی بتواند گزینه‌ای معقول باشد. بیشتر احتمال دارد که بیهوده باشد.»

نگاهی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد که این دولت ایالات متحده بوده که دست رد به سینه برجام زده و تلاش کرده برجام را به هر سمت و سویی که مانع از انتفاع اقتصادی ایران شود پیش ببرد.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا مدعی هستند درخواست ایران برای حل و فصل پرونده مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام جدا و فرع بر آن است و به همین دلیل، ایران با مطرح کردن این درخواست در واقع یک مسئله اضافه بر برجام مطرح و گفت‌وگوها را دچار بن‌بست کرده است.

این ادعا در حالی است که در جریان مذاکرات رفع تحریم‌های وین تنها اصلی که عامل هدایت‌کننده تیم مذاکره‌کننده ایران و موضع‌گیری‌هایش بوده این بوده که هر گونه توافق بر سر برجام بایستی برای ایران منافع اقتصادی ملموس به همراه داشته باشد.