شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#کالاهای اساسی#وزارتخانه

دستور رئیس جمهور برای عدم تغییر نرخ تامین نهاده‌ و کالاهای اساسی

دستور رئیس جمهور برای عدم تغییر نرخ تامین نهاده‌ و کالاهای اساسی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از نامه رئیس جمهور به وزارتخانه های اقتصادی از جمله وزارت جهادکشاورزی در خصوص عدم تغییر نرخ تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی برای تولید خبر داد.

به گزارش مشرق، حسین دماوندی‌نژاد در جمع مدیران تشکل‌های دام و طیور آذربایجان شرقی مهمترین نگرانی خود در اثر اجرای اصلاحات ساختاری در حوزه دام و طیور را شیرخام عنوان کرد و اظهار کرد: جوجه یک روزه، تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز دیگر نگرانی‌های ما بود اما بعد از اجرای طرح، جوجه یک روزه، به مهمترین نگرانی تبدیل شد و در فضای سختی قرار گرفت.

وی افزود: ما برای مدیریت حوزه جوجه یکروزه یک تصمیم گرفتیم و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه را در روستاها توزیع کردیم و متأسفانه تعدادی نیز معدوم شد اما باید به این مساله اشاره کرد که این اتفاق برای یک بار رخ داد و در حالت عادی و حتی غیرمعمول نباید اجازه داد جوجه به این شکل در روستاها توزیع شود و دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد و در همان مرحله نیز انتخاب بین بد و بدتر بود.

وی افزود: کشور ما جایگاه هشتم تولید گوشت مرغ و جایگاه یازدهم تولید تخم مرغ در دنیا را دارد و استانداردهای بهداشتی تعیین شده توسط دامپزشکی قابل احترام است و به صورت جدی اعمال می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با قدردانی از دامپزشکی، گفت: امسال کنترل بیماری‌های دام و طیور در کشور بی بدیل بود و در حالی که همه همسایگان ما درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند ما جز موارد معدود در خصوص اردک، گزارشی از این بیماری نداشتیم و تولید با کمترین دغدغه پیش رفت.

دماوندی نژاد ادامه داد: در مهرماه امسال به یک جمع بندی رسیدیم که براساس مطالعات اخذ شده از روی مدل، در آبان و آذر با مازاد تولید مواجه خواهیم بود بنابراین به انجمن جوجه یک روزه اطلاع دادیم که مقداری مشخصی از تخم مرغ‌های نطفه دار را به سردخانه منتقل کند و با ۲ هفته تأخیر وارد فرآیند جوجه ریزی کند و به اتحادیه سراسری نیز اطلاع دادیم تا نظارت کافی داشته باشید تا جوجه ریزی از میزان اعلام شده بیشتر انجام نشود و مستندات این اطلاع رسانی‌ها و جلسات نیز موجود است، اما هیچ اقدامی در این خصوص از طرف اتحادیه‌ها صورت نگرفت و ۱۱۸ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد.

وی با اشاره به پیش بینی این معاونت در خصوص مازاد تولید گوشت مرغ در هفته سوم آبان در کشور، گفت: ما این مساله را پیش بینی کردیم و برای آن تمهیداتی اندیشیدیم تا شرکت پشتیبانی اقدام به خرید مازاد تولید نماید که این شرکت هم اعلام آمادگی کرد اما متأسفانه سازمان برنامه بودجه هیچ بودجه‌ای در اختیار این شرکت قرار نداد و اعلام کردند ما حاضر به پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی هستیم اما به شرکت پشتیبانی این اعتبار را نمی‌دهیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزنده‌ای که وزارت جهاد کشاورزی انجام داد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از ۵ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود چرا که گزارشات موثقی به ما رسیده بود که عواملی آماده هستند تا پس از برداشت گندم، آن را خریداری و به خارج از مرزهای کشور قاچاق کنند و در نتیجه این اقدام ارزنده بالاترین رکورد خرید گندم امسال ثبت شد.

دماوندی نژاد اصلاح ساختار در حوزه کشاورزی را یک اقدام ضروری دانست که اجرای آن باید در سالهای گذشته انجام می‌شد.

وی از نامه رئیس جمهور به وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت جهادکشاورزی در خصوص عدم تغییر نرخ تأمین نهاده‌ها و کالاهای اساسی برای تولید خبر داد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: براساس کسب تکلیفی که از مقام عالی وزارت داشتیم و مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مطالعات اقتصادی وزارت جهادکشاورزی انجام داد ما مکلف شدیم برای مصرف سرانه ۲۶ کیلوگرم گوشت مرغ برنامه ریزی کنیم که کاهش ۶ کیلویی مصرف سرانه باعث خواهد شد که جوجه ریزی را بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه قرار خواهیم داد.

دماوندی نژاد گفت: تخم مرغ تولیدی کشور به خوبی توانسته است به بازارهای صادراتی راه پیدا کند، اما در خصوص گوشت مرغ موفق به انجام این کار نشدیم و باید به این مساله توجه کنیم که بعد از اجرای طرح اصلاح ساختار اقتصادی در کشور ما تولید باید با پیوست صادرات انجام بگیرد.

وی مداخلات نابجای بخش‌های غیرتخصصی را یکی از مهمترین موانع صادرات گوشت مرغ دانست و ادامه داد: ما باید مداخله گران و بازیگران عرصه دام و طیور را به مرور کاهش دهیم چرا که یکی از آفات این حوزه، مداخله بخش‌هایی است که فاقد تخصص هستند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره وری در بخش دام و طیور را پس از اصلاح ساختار اقتصادی بسیار مهم دانست و گفت: حساسیت دام و طیور تسلط و استفاده از دانش روز را الزامی می‌کند.

دماوندی نژاد بیان کرد: برای بهمن ماه مجوز لازم را گرفته ایم که تولید ماهانه گوشت مرغ را روی ۱۲۰ هزار تن قرار دهیم که برای این مقدار نیز تقاضا وجود دارد