شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

گزارش مشرق؛

بیش از ۶۰۰۰ کودک، قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲/ آمارهایی از خشونت با سلاح در سالی که گذشت + عکس

قتل کودکان در تیراندازی در آمریکا - نمایه

در سالی که گذشت بیش از ۸۲,۰۰۰ نفر در آمریکا در نتیجه‌ی تیراندازی با سلاح گرم، کشته یا زخمی شدند؛ از جمله بیش از ۶۰۰۰ کودک که برخی از آن‌ها حتی هنوز تولد یک‌سالگی‌شان را نیز جشن نگرفته بودند.

سرویس جهان مشرق آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز بار دیگر شاهد کشته شدن ده‌ها هزار نفر و جراحت ده‌ها هزار نفر دیگر در حوادث تیراندازی بود. اگرچه در کل، آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت، اما در برخی آمارها نیز رکوردهای جدیدی ثبت شد. در گزارش پیش رو بیش‌تر با آمار و ارقام خشونت با سلاح در آمریکا در سال گذشته‌ی میلادی آشنا خواهید شد.

همه‌گیری خشونت؛ روایتی از قربانی شدن مردم در تیراندازی‌های گسترده در آمریکا [دانلود]

آمارهایی که سازمان غیرانتفاعی «بایگانی خشونت با اسلحه[۱]» در سال گذشته، هر روز از ۷۵۰۰ منبع مختلف جمع‌آوری و راستی‌آزمایی کرده، نشان می‌دهد دست‌کم ۴۴,۱۴۸ نفر در سال ۲۰۲۲ در اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده‌اند: به عبارت دیگر، هر روز حدود ۱۲۱ نفر، یا ساعتی ۵ نفر. از این تعداد، ۲۴,۰۹۰ نفر خودکشی کرده‌اند و ۲۰,۰۵۸ نفر توسط دیگران به ضرب گلوله کشته شده‌اند. علاوه بر این، ۳۸,۳۳۷ نفر نیز سال گذشته در خشونت با اسلحه مجروح شدند. از سال ۲۰۱۴ که سازمان «بایگانی خشونت با اسلحه» ثبت آمار خود را شروع کرد تا کنون، تعداد قربانیان خشونت با سلاح فقط در سال ۲۰۲۱ از سال ۲۰۲۲ بیش‌تر بوده است. سال ۲۰۲۱ در آمریکا ۴۵,۰۹۱ نفر به ضرب گلوله کشته و ۴۰,۵۹۸ نفر نیز زخمی شدند[۲].

بیش از ۶۰۰۰ کودک، قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲/ آمارهایی از خشونت با سلاح در سالی که گذشت + عکس

نقاطی در آمریکا که طی سال ۲۰۲۲ در آن‌ها مرگ در اثر تیراندازی با سلاح رخ داده است (+)

کودکان زیر ۱۷ سال: ثبت یک رکورد جدید

عددی که بیش از همه در آمار قربانیان خشونت با سلاح در سال ۲۰۲۲ خودنمایی می‌کند، تعداد افراد صغیری است که در اثر تیراندازی کشته و زخمی شده‌اند. آمارهای «بایگانی خشونت با اسلحه» نشان می‌دهد سال گذشته‌ی میلادی بیش از ۶۰۰۰ کودک در آمریکا در اثر تیراندازی کشته یا مجروح شده‌اند[۳]. این رقم بیش‌ترین آمار ثبت‌شده و یک رکورد جدید در طول نُه سالی است که این سازمان ارقام مربوط به حوادث تیراندازی در آمریکا را دنبال می‌کند. طبق این آمار، ۶۰۹۹ کودک آمریکایی (زیر ۱۷ سال) در اثر تیراندازی در سال ۲۰۲۲ کشته یا زخمی شده‌اند. از این تعداد، ۳۱۲ کودک (از بدو تولد تا ۱۱ ساله) کشته و ۶۷۴ کودک زخمی، و همچنین ۱۳۴۴ نوجوان (۱۲ تا ۱۷ ساله) کشته و ۳۷۶۹ نوجوان زخمی شده‌اند.

بیش از ۶۰۰۰ کودک، قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲/ آمارهایی از خشونت با سلاح در سالی که گذشت + عکس

نقاطی در آمریکا که طی سال ۲۰۲۲ در آن‌ها کودکان در اثر تیراندازی کشته یا زخمی شده‌اند (+)

یکی از موارد تیراندازی به کودکان در سال ۲۰۲۲، تیراندازی دسته‌جمعی ۲۴ می (۳ خرداد ۱۴۰۱) در مدرسه‌ی ابتدایی «راب» در شهر «یوالدی» در ایالت تگزاس بود که در جریان آن ۱۹ دانش‌آموز، همگی یازده‌ساله یا کوچک‌تر، قربانی شدند؛ حادثه‌ی تلخی که بار دیگر خاطرات تیراندازی بدنام سال ۲۰۱۲ در دبستان «سندی هوک» را زنده کرد. [گزارش مفصل مشرق درباره‌ی تیراندازی در دبستان راب را از این‌جا بخوانید.]

جزئیات تیراندازی مرگ‌بار و کشتار ۱۹ کودک دبستانی در تگزاس/ خاطرات «سندی هوک» دوباره زنده شد +عکس و فیلم

۱۹ کودک و ۲ بزرگ‌سال (دو گوشه‌ی بالای تصویر)؛ تصاویر قربانیان تیراندازی سال ۲۰۲۲ در مدرسه‌ی ابتدایی «راب» در شهر «یوالدی» در ایالت تگزاس آمریکا (+)

توضیحاتی درباره‌ی تیراندازی در دبستان «راب» در شهر «یوالدی» در ایالت تگزاس [دانلود]

در یکی از دردناک‌ترین حوادث تیراندازی سال ۲۰۲۲ در آمریکا، یک دختربچه‌ی پنج‌ماهه به نام «سیسیلیا توماس» (یکی از کوچک‌ترین قربانیان تیراندازی در سال گذشته در آمریکا) اواخر ماه ژوئن در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی، در حالی که روی صندلی عقب خودرو نشسته بود، توسط سرنشینان یک خودروی عبوری، از ناحیه‌ی سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد[۴]. همچنین، شب کریسمس، یک دختربچه‌ی سه‌ساله به نام «کزاریا جکسون» در «کانزاس سیتی» در ایالت میسوری، به ضرب گلوله کشته شد[۵]. البته در این موردِ بخصوص، پلیس معتقد است که تیراندازی، تصادفی بوده است؛ و کارآگاهان به دنبال قاتل یا متهم نمی‌گردند. با این وجود، روی هم رفته، در تعطیلات آخر هفته‌ی کریسمس، دست‌کم ۱۶ شهروند آمریکایی در نتیجه خشونت با سلاح، کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند[۶].

توضیحاتی درباره‌ی قتل یک نوزاد دختر پنج‌ماهه در تیراندازی در شیکاگو [دانلود]

برخی آمارهای دیگر

علاوه بر آمارهای دردناک درباره‌ی قربانیان خردسال تیراندازی در آمریکا، ارقام دیگری نیز وجود دارند که حقیقتاً حیرت‌آور هستند. به عنوان نمونه، آمارهای «بایگانی خشونت با اسلحه» نشان می‌دهد در اکثر سال‌ها، تعداد دفعات استفاده‌ی دفاعی از سلاح، کم‌تر از تعداد حوادث ناشی از شلیک تصادفی اسلحه بوده است. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۲۲، ۱۵۹۶ مورد تیراندازی تصادفی ثبت شده که در مقایسه با ۱۱۵۵ مورد تیراندازی در دفاع از خود، ۴۴۱ مورد بیش‌تر است. تعداد تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی، رقم سرسام‌آور ۶۴۷ بوده است: به عبارت دیگر، به طور متوسط، هر ۱/۷ روز (کم‌تر از هر دو روز) یک تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا رخ داده است. به علاوه، فقط در همین سال، ۳۶ مورد قتل دسته‌جمعی با سلاح انجام شده است؛ یعنی، به طور متوسط، هر ماه، سه قتل‌عام با سلاح.

بیش از ۶۰۰۰ کودک، قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲/ آمارهایی از خشونت با سلاح در سالی که گذشت + عکس

نقاطی در آمریکا که طی سال ۲۰۲۲ در آن‌ها تیراندازی دسته‌جمعی صورت گرفته است (+)

مروری بر مرگ‌بارترین تیراندازی‌های دسته‌جمعی در مدارس آمریکا طی یک دهه‌ی گذشته [دانلود]

در این میان، یک آمار مهم دیگر نیز درباره‌ی حوادث تیراندازی‌ای وجود دارد که در آن‌ها یک یا چند افسر پلیس دخالت داشته‌اند. در سال ۲۰۲۲، ۷۱ افسر پلیس در تیراندازی میان نیروهای انتظامی و شهروندان آمریکایی کشته و ۳۳۹ افسر نیز زخمی شده‌اند. این در حالی است که در طرف مقابل، ۱۳۹۷ شهروند آمریکایی در چنین حوادثی کشته و ۸۶۵ شهروند دیگر نیز زخمی شده‌اند.


[۱] Gun Violence Archive Link

[۲] Past Summary Ledgers Link

[۳] More than ۶,۰۰۰ children killed, hurt by gunfire in ۲۰۲۲: Report Link

[۴] South Shore Shooting: ۵-month-old girl shot in head, killed while sitting in back of car, police say Link

[۵] ۳-year-old girl identified as the victim of a deadly Christmas Eve shooting in Kansas City Link

[۶] At least ۱۶ people shot dead, ۱۶ others wounded over Christmas weekend in US Link