شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

العربی الجدید:

مسائل کنسولی با ایران در دستورکار مصر قرار گرفت

پرونده روابط مصر و ایران پس از اظهارات اخیر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که در آن محتوای دیدار کوتاه عبدالفتاح السیسی با حسین امیرعبداللهیان در امان پایتخت اردن را فاش کرد، بار دیگر به صدر صحنه سیاسی در مصر بازگشته است.

مسائل کنسولی با ایران در دستورکار مصر قرار گرفت
اعتمادآنلاین |

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری گفت که کشورش مشکلی در برقراری روابط با مصر نمی بیندو گفتگوهای بین وزیر امور خارجه ایران و همتای مصری خود در حاشیه بغداد ۲ را «مثبت» خواند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، کنعانی با اشاره به اینکه گفتگوهای بیشتری برای حل مسائل کنسولی بین دو کشور در حال انجام است، به پشنهاد اخیر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در زمینه تسهیل گفتگوهای بین ایران و مصر اشاره کرد و اظهار داشت: «ایران از هرگونه تحرک مثبت در راستای روابط مصر و ایران استقبال می کند».

تعامل جدی بین ایران و مصر

در همین چارچوب، العربی الجدید با اشاره به اینکه از صدور دستورالعملی از سوی ریاست جمهوری مصر مبنی بر تعامل جدی با خواسته های ایران در خصوص مسائل کنسولی بین دو کشور و ارائه تسهیلات لازم در این چارچوب مطلع شده است، در ادامه نوشت:« همکاری در این پرونده صرفا در سطح فنی و بدون اشاره به پرونده های دیگری در شرایط فعلی می باشد».

العربی الجدید به نقل از آنچه منابع دیپلماتیک عربی در قاهره خوانده نوشت: السودانی در حاشیه اجلاس «بغداد۲» به عبدالفتاح السیسی پیشنهاد کرد که کشورش میزبان نشستی به منظور نزدیک کردن دیدگاههای بین مقامات مصر و ایران باشد. قاهره اصولا با چنین چیزی مخالفت نمی کند اما از آنجا که نگاه رژیم مصر به سرمایه گذاری های اخیر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است، منتظر چراغ سبز خلیج فارس در این زمینه مانده است.

همین منابع گفته اند که پیشرفت دیدار دیپلماتیک بین مصر و ایران با میانجی گری عراق در وهله اول منوط به موفقیت تلاش های بغداد برای میانجی گیری بین تهران و ریاض است.

همین منابع تاکید می کنند: اگر تلاشهای عراق در این زمینه به موفقیت برسد، شاید فرداری آن روز شاهد صحبتیی رسمی در مورد مقدمات دیدارر مقامات دو کشور باشیم».

همین منابع افزودند: «قاهره در خصوص پرونده ایران تلاش می کند روش متعادلی را در پیش بگیرد به طوری که هم به روابط بدون تنش با تهران و تبادل پیام های آرامش بخش درباره مسائل منطقه تمایل دارد و هم  روشی را در مدیریت آن روابط در پیش می گیرد که باعث تحریک کشورهای خلیج(فارس) نشود».