شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران#بازار سرمایه

جنگ سیاست‌گذاری و ارزندگی در بورس تهران

جنگ سیاست‌گذاری و ارزندگی در بورس تهران

فردای اقتصاد: بورس تهران در هفته اخیر تحت تاثیر سیاست‌های جدید تثبیت نرخ دلار نیمایی از سوی بانک مرکزی، پرنوسان دنبال شد و هم‌چنان در عبور از مقاومت روانی ۱.۶ میلیون واحدی ناکام مانده است. در برنامه امروز میزبان مهشید داداش‌زاده و سیدعلی طباطبایی؛‌ فعالان بازار سرمایه بودیم و به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه، آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار و چشم‌انداز آتی آن با توجه به شرایط موجود پرداختیم.

مهشید داداش‌زاده، فعال بازار سرمایه در ابطه چشم‌انداز آتی بورس با توجه به شرایط اقتصادی عنوان کرد: پس از خبر تثبیت نرخ دلار نیمایی در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان، بورس تهران با یک شرایط عدم اطمینان مواجه شد. با این حال نگاهی به روندهای مختلف همچون نزدیک شدن دوباره قیمت سکه بورسی به ۲۰ میلیون تومان، نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی نشانه‌ای از بهبود را نمی‌بینند. به طور کلی بازار سهام همواره با چالش‌هایی همرا بوده اما انتظارات تورمی در ادامه بورس را با خود همراه خواهد کرد.
وی در ادامه به بررسی روند تکنیکالی شاخص کل پرداخت و تاکید کرد: نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که با شکست مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی، موجی از تقاضا در بازار ایجاد شد اما نتوانست خود را به تثبیت برساند که نشان از یک فیک بریک (Fake Break) داشت. بنابراین با توجه به شرایط تکنیکالی به نظر می‌رسد که بورس تهران در موج‌ چهارم خود یک بازه رکودی و اصلاح زمانی را تجربه کند و پس از آن به مسیر صعودی بازگردد. به طور کلی بازار سهام همواره با چالش‌هایی مواجه بوده اما انتظارات تورمی در ادامه بورس را با خود همراه خواهد کرد.

در مقابل علی طباطبایی، فعال بازار سرمایه مهم‌ترین دلیل رکود بازار سرمایه را فارغ از ارزندگی و تحلیل‌های تکنیکالی در عدم اراده سیاست‌گذار برای رونق بورس می‌داند و عنوان کرد: این نگاه که سیاستگذار به صورت روزانه روندهای اقتصادی را به خصوص در بازار سرمایه رصد می‌کند، نگاه اشتباهی است و همین موضوع می‌تواند فعلا بازار سهام را در رکود قرار دهد. باید قبول کرد که در حال حاضر سیاستگذار اولویت پایین‌تری برای بورس نسبت به دیگر بازارهای موازی می‌دهد و تا زمانی که دولت به عنوان بازیگر اصلی این بازار قصدی برای رونق سهام نداشته باشد، نمی‌توان انتظار یک رشد پایدار داشت.
این فعال بازار سرمایه در انتقاد به تحلیل تکنیکالی برخی کارشناسان مبنی بر این که دلیل عدم تثبیت شاخص کل با وجود شکست مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی یک فیک بریک (Fake Break) است. گفت: زمانی که شاخص بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته مرز ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر گذاشت، هیچ تحلیلگری از فیک بریک (Fake Break) صحبت نمی‌کرد و پس از ریزش در روزهای آینده این اصطلاح عنوان شد. بنابراین تحلیل تکنیکال شاخص بورس به طور کامل از اعتبار ساقط است.
او در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تحلیلگران بورس تهران، در اوج خطاهای تحلیلی خود قرار دارند و این موضوع به دلیل وجود ابهامات و چالش‌های بسیاری است که در ابعاد اقتصادی و سیاسی کشور وجود دارد. تحلیلگران در بازه کنونی به صورت مداوم در حال تغییر تحلیل‌های خود هستند زیرا در زمان کوتاهی، تغییر سیاست‌ها و شرایط مختلف را شاهد هستیم.