شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#قربانیان#ریزش#تاریخی#جهانی#۲۰۲۲

قربانیان ریزش تاریخی بورس جهانی در ۲۰۲۲

قربانیان ریزش تاریخی بورس جهانی در ۲۰۲۲

فردای اقتصاد: سال ۲۰۲۲ برای بورس‌های جهانی با روزهای سرخی سپری شد به طوری که شاخص S&P500 به عنوان یکی از اصلی‌ترین نماگرهای بورس آمریکا، کاهشی نزدیک به ۲۰ درصدی را تجربه کرد که بیشترین مقدار ریزش از زمان بحران سال ۲۰۰۸ بود. در این میان اما سهام برخی شرکت‌ها به دلیل شرایط خاصی که تجربه کردند، به نوعی با سقوط آزاد مواجه بودند به طوری که چندین سهم حتی بیش از ۹۰ درصد از قیمت خود را از دست دادند.

در لیست سهام با بیشترین ریزش طی سال ۲۰۲۲، نام‌هایی وجود دارد که شاید حتی تا چند ماه گذشته در اوج خود به سر می‌بردند اما به یکباره تغییر شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا اکنون در قعر لیست تغییرات قیمتی قرار بگیرند. رشد افسارگسیخته تورم در کشورهای توسعه یافته و واکنش بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا توسط سیاست‌های انقباضی، بازار سهام را به روندی نزولی وارد کرد تا پس از گذشت ۱۴ سال، بار دیگر یک دوره تاریخی برای بورس‌های جهانی ایجاد شود.

در صدر این لیست سهام شرکت کاروانا (Carvana) قرار دارد که خود را در رقابت با غول‌هایی همچون اوبر (Uber) به چالش می‌کشید اما نتوانست کار خاصی از پیش ببرد و در نهایت با ۹۹ درصد کاهش، تقریبا چیزی از قیمت آن باقی نماند. یکی دیگر از نام‌های آشنای این لیست، صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس (Coinbase) است که در برهه‌ای در اوایل سال ۲۰۲۲ و در زمانی که بیت‌کوین بدون توقف به رشدهای خود ادامه می‌داد، دوران اوج خود را سپری می‌کرد ام پس از کاهش قیمت نسبتا شدیدی که در بازار کریپتو صورت گرفت، سهام این شرکت نیز مسیر نزولی پرسرعتی را سپری کرد و ۹۲ درصد از قیمت سهام خود را از دست داد. کاهش قیمت سهام شرکت زوم (Zoom) که پلتفرمی برای ارتباطات تصویری بود و در اوج همه‌گیری کرونا نام آن بسیار شنیده می‌شد، پس از فروکش کردن همه‌گیری و ترکیدن حباب تقاضای ایجاد شده، روندی نزولی را در پیش گرفت و در نهایت با کاهشی ۸۹ درصدی در قیمت سهامش مواجه شد. و در انتهای این لیست نام شرکت تسلا (Tesla) توجهات را به خود جلب می‌کند که همچون ایلان ماسک روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد. سهام شرکت تسلا پس از معامله ناموفقی که ماسک با توئیتر انجام داد همچنان ریزش‌های سنگینی را تجربه می‌کند و تاکنون کاهش ۷۲ درصدی را به ثبت رسانده تا ایلان ماسک به عنوان مالباخته‌ترین فرد تاریخ شناخته شود.