شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

بورس تهران به دنبال راه فرار

بورس تهران به دنبال راه فرار

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز بار دیگر روندی نزولی به خود گرفت و شاهد کاهش دوباره نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم به طوری که شاخص کل کاهش ۰.۷۷ درصدی را تجربه کرد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن به دلیل عملکرد بهتری که برخی صنایع و سهام به ثبت رساندند، با کاهش کمتری همراه شد و به یک افت ۰.۴۷ درصدی بسنده کرد تا دومین هفته زمستان ۱۴۰۱ برای بازار سهام با رنگی سرخ به پایان برسد. ارزش معاملات نیز طی بازار امروز کاهش زیادی نسبت به روزهای گذشته داشت و با رسیدن به ۶۷۱۰ میلیارد تومان، از اوج خود در هفته گذشته فاصله گرفت. با این حال اما امروز برخلاف روزهای گذشته شاهد ورود پول هرچند اندک ۳۱ میلیارد تومانی بودیم که البته در برخی صنایع به خصوص صنعت بانکی خلاصه شده بود.

طی هفته‌ای که گذشت، بورس تهران روزهای نوسانی زیادی را پشت سر گذاشت و حتی سرعت تغییر رنگ نمادها به چند ساعت کاهش یافت و امروز نیز شرایط تقریبا یکسانی سپری شد که نشان از افزایش دوباره ابهامات و فضای عدم‌ اطمینان دارد. با این حال اما همچنان به نظر می‌رسد که بازار سهام مسیرهایی برای فرار از ریزش بیشتر و بازگشت به مسیر صعودی را پیش پای خود می‌بیند که برای دریافت تاییدیه از آن‌ها به مقداری زمان نیاز دارد.

ثبات دلار در مرز ۴۰ هزار تومانی

شروع صعود بورس تهران طی ماه‌های گذشته، از رشد افسارگسیخته دلار در بازار آزاد ناشی می‌شد که سرعت آن به قدری بالا بود که توانست قیمت اسکناس آمریکایی را تنها طی دو ماه از زیر ۳۳ هزار تومان به بالای ۴۴ هزار تومان برساند و بازدهی بیش از ۳۰ درصدی را به ثبت برساند. این موضوع که به اوج‌گیری دوباره انتظارات تورمی منجر شده بود، موجی از تقاضا را در بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف از جمله بورس تهران ایجاد کرد تا بازار سهام حتی در یک روز بتواند رشد بیش از ۴.۵ درصدی را به ثبت برساند که چهارمین رشد تاریخی آن محسوب می‌شد.

اکنون اما طی چند روز گذشته رشد نرخ دلار متوقف شده و بخشی از افزایش خود را نیز پس گرفته است. صحبت‌های اخیر محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، در اولین روزهای به روی کار آمدن درباره نرخ دلار نیما و ثبات آن در قیمت ۲۸۵۰۰ تومانی، باعث شد که روند قیمت دلار طی روزهای ابتدایی هفته با کاهش بیش از ۴ هزار تومانی مواجه شود تا سیگنالی از احتیاط را به بازارها و سرمایه‌گذاران مخابره کند که این موضوع حتی بورس تهران را برای دو روز متوالی با کاهش نسبتا زیادی مواجه کرد. با این حال اما نرخ دلار بازار آزاد همچنان در مرز ۴۰ هزار تومانی نوسان می‌کند و کاهش شدیدی را برای آن شاهد نبوده‌ایم تا انتظارات تورمی فعلا در سطوح بالایی قرار داشته باشند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که شوک ناشی از سیاست‌های جدید ارزی و پولی بانک مرکزی، به زودی از بین می‌رود و بازار سهام نیز سوار بر انتظارات تورمی، به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

به هرحال باید اقرار کرد که بخش عمده‌ای از کاهش‌های شاخص سهام طی روزهای گذشته، به واسطه همین سیاست‌هایی است که فرزین از آن‌ها سخن گفت. ثبات قیمت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان همان مسیری را در پیش خواهد گرفت که دلار ۴۲۰۰ تومانی با تمامی تبعاتش ایجاد کرده بود. از سمتی اراده بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره بانکی نیز از مسائلی است که به احتیاط بیشتر سهامداران منجر شده است. طی روزهای اخیر خبرهایی غیر رسمی از افزایش سود برخی بانک‌های دولتی و خصوصی به بالای ۲۵ درصد منتشر شدند.

انتظار برای گزارش‌های ۹ ماهه

یکی دیگر از راه‌های عبور بورس تهران از شرایطی کنونی، انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه و عملکرد پاییز شرکت‌هاست که طی دو هفته آینده در سامانه کدال قرار خواهد گرفت. اگر به رفتار صنایع و گروه‌های مختلف بازار در روزهای گذشته نگاهی بیاندازیم، به نظر می‌رسد که سرمایه حاضر در بازار، بین گروه‌های مختلف در حال چرخش است. برای مثال امروز بسیاری از گروه‌های کوچک مورد توجه بودند که در اوج آن‌ها گروه بانکی قرار داشت. این گروه از لحاظ خبری فعلا شرایط خاصی را دنبال نمی‌کند و برجام نیز که به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های بانکی‌ها شناخته می‌شود، ‌ وضعیت مناسبی ندارد. با این حال اما به نظر می‌رسد که گزارش‌های اخیر بانکی‌ها برای ماه‌های گذشته و چشم‌اندازی که از عملکرد پاییزی آن‌ها وجود دارد، بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار را به سمت این گروه هدایت کرده باشد. از صنایع خوب بورس امروز می‌توان به گروه خودرویی اشاره کرد که همچنان به دلیل عرضه محصولات در بورس کالا با توجه زیادی مواجه هستند و تقاضا مختص به خود را دارند. برخی از نمادهای گروه‌هایی همچون کاشی و سرامیک، زراعت، غذایی و... نیز همچنان پرتقاضا به کار خود ادامه می‌دهند. کارشناسان عنوان می‌کنند شرکت‌هایی که فارغ از بحث ارز نیمایی، ‌ قطعی انرژی، ‌ بودجه ۱۴۰۲ و... کسب و کار خود را پیش می‌برند، می‌توانند عملکرد بهتری را در ادامه مسیر داشته باشند.