شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات خودرو#مجلس#دلار

تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی واردات خودرو در راه است؟

مجلس تعرفه واردات خودرو را بیشتر از دولت کاهش خواهد داد
تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی واردات خودرو در راه است؟

فردای اقتصاد: درحالی‌که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد که دولت قصد دارد تعرفه واردات‌ خودرو را تا دو ماه پایانی سال کاهش دهد و از ۱۰۰ درصد کنونی به بین ۳۵ تا ۹۰ درصد برساند اما لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که مجلس تعرفه واردات خودرو را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد تا شرایط رقابتی شود.

به گزارش «فردای اقتصاد»، با توجه به آنکه هنوز لایحه بودجه در مجلس اعلام وصول نشده است؛ نمایندگان از جزییات بودجه اطلاع‌ دقیق ندارند اما مجلس به عنوان تعیین‌کننده‌ راهبرد درآمدی دولت قرار است نرخ تعرفه ‌واردات خودرو را حتی بیشتر از دولت کاهش دهد. دولت تنظیم‌کننده آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در کشور است و به نسبت هدف‌گذاری درآمدی خود در بودجه و مصوبه مجلس باید این آیین نامه را به وزارت صمت ابلاغ کند.

به گفته سیاهکلی، مجلس تلاش می‌کند در بودجه ۱۴۰۲ قیمت خودرو را رقابتی کند تا به کاهش قیمت خودروهای ‌تولید داخل منجر شود. این نگاه دولت، نگاه مثبتی است ولی ما در مجلس این اعداد را کمتر خواهیم کرد.

نماینده‌ قزوین افزود: نظر مجلس این‌ است که عدد تعرفه خودرو بین ۱۰ تا ۲۰ درصد برای خودروهای زیر ۲۰ هزاردلار تعیین شود و این عدد خوبی است. نرخ تعرفه برای خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار به صورت پلکانی در مجلس تعیین خواهد شد؛ بنابراین هر چه قیمت‌ خودرو بالاتر از ۲۰ هزار دلار رفت تعرفه هم بالا می‌رود.

سیاهکلی‌ گفت: افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو برای افراد پولدار است که توانایی مالی دارند تا خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار سوار شوند. اشکالی هم ندارد که پولش را بدهند و درآمد تعرفه وارداتی خرج خودروی داخلی و دیگر افراد جامعه شود.

وی با تایید نظر سخنگوی دولت درباره کاهش تعرفه واردات‌ خودرو تا پایان سال به ۳۵ تا ۹۰ درصد گفت: بله منظور همین است. به هر صورت ما در مجلس تلاشمان همین است اما باید بودجه دریافت شود و آن موقع نظرمان را درباره میزان تعرفه‌ها در سال بعد بگوییم.