شوک به بازارها با ممنوعیت واردات برنج

در ادامه آمده است؛

براساس آمارها، از ۳.۵میلیون تن نیاز کشور به برنج، ۱.۵میلیون تن آن وارد می شود و هرگونه اخلال و ایجاد مانع دراین اقدام باعث کمبود واقعی و روانی دربازارشده وقیمت ها را افزایش خواهد داد.اما ویژگی خاص ایام پایانی امسال وتلاقی دو مناسبت مهم ملی و مذهبی،احتمال اثرگذاری اخلال در واردات برنج برقیمت این کالای مهم را افزایش می دهد.

علاوه برافزایش عادی خرید برنج از نیمه های بهمن و اوایل اسفند بخاطر نوروز۱۴۰۲، روز سوم فروردین ۱۴۰۲ هم آغاز ماه رمضان است ولذا تقاضای برنج دراواخر بهمن و ماه اسفند به این خاطر مضاعف شده وکمبود احتمالی برنج در بازار بیشتر خود را نشان خواهدداد.

لذا باید از وزارت جهادکشاورزی خواست توضیح شفافی با ذکر جزئیات درباره علت این تصمیم ارایه داده و برخی ابهامات را رفع کند. از جمله اینکه آیا اخلال در واردات برنج بخش خصوصی به خاطرحفظ منافع شرکت بازرگانی دولتی ایران و بازکردن میدان برای فروختن ذخایراین شرکت است؟

همچنین باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا نوعی رقابت تجاری منفی با هند در جریان است واخلال درواردات برنج هندی که مورد علاقه و متناسب با قدرت خرید بخش بزرگی از اقشار آسیب پذیراست،مثلا درپاسخ به برگشت خوردن محموله های کیوی از این کشورانجام شده است؟ و در صورت صحت این گزینه، باید پاسخ داده شود که چرا مصالح مردم آن هم دراین شرایط دشوار اقتصادی باید وجه المصالحه قرارگیرد.