شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جام جهانی#قطر#کتاب

نشست نخستین‌های جام جهانی قطر به‌همراه رونمایی از کتاب «ورود به عرصه‌ جهانی»+ تصویر

نشست نخستین‌های جام جهانی قطر به‌همراه رونمایی از کتاب «ورود به عرصه‌ جهانی»+ تصویر

نشست تخصصی «نخستین‌های میزبانی بهره‌های سیاستی جام جهانی 2022 قطر» در روز دوشنبه، 5 دی‌ماه 1401، در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا،  در این نشست که با رونمایی از کتاب «ورود به عرصه جهانی: کشورهای بالنده، راهبردهای قدرت نرم و ابررویدادهای ورزشی» همراه بود، دکتر حسام‌الدین آشنا (دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام)، دکتر سینا کلهر (معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان)، دکتر سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)، دکتر محمدصادق نصراللهی (مدیر گروه فرهنگ و حکمرانی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) و احسان امینی و محمدامین قاسمی (مترجمان کتاب) به ایراد سخن درباره‌ وجوه سیاستی میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال پرداختند.

کتاب «ورود به عرصه جهانی کشورهای بالنده، راهبردهای قدرت نرم و ابررویدادهای ورزشی»‌، نوشته‌ جاناتان گریکس، پل مایکل برانگن و دانا لی است که به همت احسان امینی و محمدامین قاسمی ترجمه شده و دکتر حسام‌الدین آشنا نیز مقدمه‌ای بر آن نگاشته است. این اثر به‌تازگی در 202 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده و در دو قالب چاپی و الکترونیکی روانه‌ بازار کتاب شده‌است. 

کتاب «ورود به عرصه جهانی» نخستین تلاش برای تحلیل و مفهوم‌پردازی نقش ابررویدادهای ورزشی در راهبردهای قدرت نرم کشورهای بالنده و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای و جهانی است. این اثر حاصل‌ها سال‌ها اندیشه‌ورزی درباره‌ سیاست‌های ابررویدادهای ورزشی، به‌کارگیری آن‌ها توسط دولت‌ها، دلیل اصلی درخواست و میزبانی این ابررویدادها و تأثیری است که چنین رویدادهایی بر کشورهای میزبان و وضعیت‌شان در سیاست‌های بین‌المللی دارند. مؤلفان به موردپژوهی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و المپیک در چهار کشور عضور بریکس (چین، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه) و نیز قطر پرداخته‌اند. توجه به کشورهای غیرغربی و درحال‌توسعه و ارائه‌ چهارچوبی مشترک برای بررسی سیاست‌ها، اقدامات، ضعف‌ها، قوت‌ها و ارزیابی آثار برگزاری ابررویدادهای ورزشی از ویژگی‌های بارز این کتاب است.

در آغاز نشست یادشده، دکتر نصراللهی با اظهار خرسندی از انتشار کتاب «ورود به عرصه جهانی»، ترجمه این اثر را نمونه‌ای از مسئله‌مندی روزآمد و توجه به رویکردهای نوین حوزه میان‌رشته‌ای فرهنگ و ارتباطات –از جمله دیپلماسی ورزشی- خواند و دیگر دانشجویان و پژوهشگران را به ورود به این‌گونه زمینه‌های مغفول در علوم انسانی و علوم اجتماعی دعوت کرد. 

سپس، احسان امینی و محمدامین قاسمی ضمن معرفی و مرور اثر خود و تبیین جایگاه و اهمیت آن، اظهار داشتند که کتاب «ورود به عرصه جهانی» با توجه به صورت‌بندی الگوی تحلیلی نوآورانه و موردپژوهی‌های کاربردی خود می‌تواند منبع مفید و قابل‌استفاده‌ای برای صاحب‌نظران، مدیران، پژوهشگران و دست‌اندرکاران سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی، مدیریت ورزشی و مدیریت گردشگری کشور باشد.

در ادامه، دکتر آشنا به ارائه‌ مباحثی پیرامون تمایزهای میزبانی قطر نسبت به میزبانی‌های پیشین پرداخت. وی ارتقای سیاست خارجی و برند ملی را از مهم‌ترین اهداف کشور قطر در میزبانی از جام جهانی فوتبال 2022 دانست که به‌واسطه برگزاری موفق این ابررویداد جهانی تا حد زیادی محقق شد. افزون‌براین، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، به شاخص‌ترین بهره‌برداری‌های قطر از برگزاری جام جهانی پرداخت که ارتقای جایگاه در حوزه کشورهای اسلامی، ورود به عرصه‌های جهانی اقتصادی، سیاسی، تجاری، رسانه‌ای، فرهنگی و ورزشی، جلب سرمایه‌گذاری‌های فراوان خارجی و بهسازی برند ملی از این جمله‌اند.

پس از آن، دکتر امامی به بررسی جام جهانی قطر از زاویه‌ی گردشگری پرداخت. وی گردشگری رویدادمحور را آینده‌ حوزه‌ گردشگری در جهان دانست و بیان کرد که طبق پیش‌بینی‌ها در آینده‌ای نزدیک حدود یک‌چهارم از گردشگری جهان به گردشگری ورزشی اختصاص خواهد یافت. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، رویدادهای ورزشی و نوستالژی ورزشی را دو بعد پررنگ گردشگری ورزشی قلمداد کرد و به تبیین اهمیت نقش مشارکت‌کنندگان مختلف رویدادها و ابررویدادهای ورزشی پرداخت. سیدمجید امامی شیوه مواجهه با ابررویدادهای ورزشی را از جمله مسائل مهم ایران در این رابطه خواند و از میان چالش‌های موجود در این زمینه، به بخشی‌ عمل‌کردن و ناهماهنگی در میان بازیگران گوناگون اشاره کرد.

در پایان، دکتر کلهر به صورت‌بندی و توضیح دو نگاه سنتی و مدرن به ورزش در نظام حکمرانی کشورها پرداخت. وی حوزه ورزش در ایران را از لحاظ ساختار و منابع بسیار ضعیف‌تر از دیگر حوزه‌ها و از پیامدهای غلبه نگاه سنتی به مقوله ورزش در کشور قلمداد کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، مسئله انسجام اجتماعی و هویت ملی را از محوری‌ترین مسائل دخیل در میزبانی یا شرکت در ابررویدادهای ورزشی دانست و آوردگاه‌هایی چون جام جهانی فوتبال را بستری برای ارائه‌ تصویری مطلوب از کشور خود و کسب تجربه‌های ارزشمند در حوزه ارتباطات میان‌فرهنگی و دیپلماسی عمومی ترسیم کرد. همچنین کلهر که خود در ایام برگزاری جام جهانی قطر حضور و نقش‌آفرینی فعالی در این کشور داشته‌است، به بیان تجربه‌ها و تحلیل‌های خود از عملکرد کشور قطر در میزبانی از این ابررویداد ورزشی و نیز جایگاه این ابررویداد در مدل توسعه و برندسازی ملی آن پرداخت.

IMG_20230104_001419_212

 

 

انتهای پیام/