شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#چهارشنبه#کارشناسان

پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ / بالا و پایین‌های بازار تا کی ادامه دارد؟

برخی کارشناسان بازار معتقدند هنوز برای ارائه یک تعریف کامل از رفتار بازار زود است و بالا و پایین‌های این روزها را نمی‌توان یک روند مشخص دانست.

پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ /  بالا و پایین‌های بازار تا کی ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، عقب‌نشینی نسبی دلار، اندکی از قدرت خریداران بازار سهام کاسته است. در همین حال به نظر می‌رسد هیجان منفی ناشی از سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی کاهش یافته و در مقابل با انتشار جزئیات لایحه بودجه و افزایش هرچند کم نرخ تسعیر ارز، تعادل میان خریداران و فروشندگان برقرار شده است.

در پایان جریان معاملات امروز، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۲ درصدی، هزار و ۹۱۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۷۳ واحدی قرار گرفت. در آن سوی بازار جایی که شاخص کل هم‌وزن نماینده یکسان تمام نمادهای فعال معاملاتی بازار است بر خلاف همتای خود عمل کرد و در جهت سبز بازار سرمایه گام برداشت.

در پایان جریان دادوستدهای امروز شاخص کل هم‌وزن ۰.۴۸ درصد رشد کرد. این رشد موجب افزایش دو هزار و ۲۸۱ واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده ۴۷۵ هزار و ۴۱۷ واحدی قرار داد.

رشد ارزش معاملات خرد

نکته مثبت بازار امروز افزایش نسبی شاخص ارزش معاملات بود. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) طی روز جاری در محدوده ۸ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومانی قرار گرفت تا ۲۳ درصد نسبت به ارزش معاملات روز گذشته افزایش یابد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی اما حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه خبر از خروج ۲۴۲ میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد.

بدین ترتیب نقشه بورس تهران امروز با حضور ۲۷۲ نماد سبز و ۳۵۶ نماد منفی نمایان‌گر تعادل میان قدرت خریداران و فروشندگان در بازار بود. اما فردا روند معاملات چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا

این روزها اگر چه حجم معاملات بالاست اما این داد و ستدها به دلیل رویکردهای متفاوت معامله‌گران با نوسانات زیادی روبروست. برخی از سرمایه‌گذاران با نگاه به چشم‌انداز تورمی استراتژی بلندمدت را برای ورود به برخی سهم‌ها آغاز کرده‌اند. اما در همین حال به دلیل ریسک‌هایی که از سمت بازار پول و بانک مرکزی به بازار تحمیل می‌شود، برخی دیگر از بازیگران تصمیم به خروج گرفته‌اند.

بر اساس آنچه گفته شد، برخی کارشناسان بازار معتقدند هنوز برای ارائه یک تعریف کامل از رفتار بازار زود است و بالا و پایین‌های این روزها را نمی‌توان یک روند مشخص دانست.

به ویژه اینکه هنوز بازار سرمایه نگران تصمیمات بودجه‌ای دولت است؛ تصمیم‌هایی که حعموما شرکت‌های صادرات‌محور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر همین اساس تا حدی بازار نمادهای شاخص‌ساز را کساد کرده است.

در این میان باید اشاره داشت که اگرچه بازار سرمایه در مقایسه با رقبای خود نظیر دلار و طلا و سکه عقب مانده است اما آن طور که از ارزندگی بازار پیداست و P/E برخی شرکت‌ها نشان می‌دهد، بورس در بلندمدت مستعد رشد است. اما آیا سرمایه‌گذاران بلندمدت به این زودی‌ها وارد میدان معاملات می‌شوند؟