شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران

برش صنعتی کیک اقتصاد ایران

برش صنعتی کیک اقتصاد ایران

فردای اقتصاد: صنایع را می‌توان در ۱۵ سکتور طبقه‌بندی کرد که می‌توان سهم هر یک از این صنایع از ارزش کل بازار سهام را محاسبه کرد. بیشترین سهم در اختیار دو صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها است و در مقابل دو گروه سرگرمی و تکنولوژی، کوچکترین برش این کیک را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان تمامی صنایع، فلزات اساسی که شامل ۹ صنعت و ۹۸ شرکت می‌شود، با سهم بیش از ۲۹ درصدی، بزرگترین سکتور لقب می‌گیرد. سنگ‌آهن و فولاد بزرگترین صنایع زیرمجموعه این بخش هستند.

دومین سکتور بزرگ، پتروشیمی است که با ارزش بازار ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۸ صنعت و ۷۲ شرکت را در خود جای داده است. هلدینگ‌ها بزرگترین صنعت این سکتور محسوب می‌شوند.

سکتور خدمات مالی سهمی ۱۵ درصدی از ارزش کل صنایع دارد. ۷ صنعت در این سکتور حضور دارند و با ۱۵۷ شرکت زیرمجموعه، شلوغ‌ترین سکتور نیز به شمار می‌رود.

سکتور انرژی با ارزش بازار ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی و سهم ۸ درصدی. ۴ صنعت و ۱۶ شرکت را شامل می‌شود که پالایشگاه‌ها ۸۸ درصد از این سکتور را تشکیل می‌دهند.

ارزش سکتور مصرفی بادوام ۳۸۰ هزار میلیارد تومان و سهم آن از ارزش کل بازار ۵ درصد است. در این سکتور ۱۰ صنعت و ۱۱۲ شرکت جای دارند. دومین سکتور پرترافیک صنعت نیز همین بخش است.

کالای مصرفی ضروری نیز سکتوری با ارزش بازار ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی و سهم ۳ درصدی از ارزش کل صنایع است که ۸ صنعت و ۱۰۳ شرکت را در خود جای داده.

یوتیلیتی‌ها دو زیرمجموعه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و نیروگاه‌ها را در اختیار گرفته‌اند. سهمی ۲.۵ درصد از ارزش کل دارند و شامل ۱۴ شرکت می‌شوند.

بخش سایر کالاهای پایه شامل سیمان و گچ، کاشی و سرامیک، شیشه، کاغذ، فرآورده‌های نسور و ۴ صنعت دیگر می‌شود که با ارزش بازار ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی، ۹۷ شرکت زیرمجموعه دارد.

سکتور سلامت تنها یک صنعت یعنی دارو را در خود جای داده اما سهمی ۲ درصدی از صنایع را در اختیار دارد. ۵۲ شرکت‌ زیرمجموعه این سکتور هستند.

خدمات و تجهیزات صنعتی با تحت پوشش قرار دادن ۴ صنعت و ۳۵ شرکت، ارزش بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد و برشی ۱.۵ درصدی از کیک صنعت را از آن خود کرده.

حمل و نقل، از دریایی گرفته تا ریلی و جاده‌ای و خدمات مربوط به آن سکتور دیگری است که ارزشی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان داشته و ۱۸ شرکت را در بر می‌گیرد.

بخش ارتباطات که سهمی یک درصدی دارد، شامل دو صنعت ارتباطات و تجهیزات مخابراتی شده و ۸ شرکت در زیرمجموعه آن قرار دارد.

سکتور ساختمان که تنها از یک صنعت یعنی املاک و مستغلات تشکیل شده، ۳۷ شرکت را در بر می‌گیرد و ارزشی ۴۶ هزار میلیارد تومانی دارد.

تکنولوژی شامل دو زیرمجموعه خدمات رایانه و اینترنت می‌شود و با ۱۱ شرکت، سهم کمتر از نیم درصدی از کل صنعت دارد.

و در نهایت، سکتور سرگرمی از یک صنعت و ۲ شرکت مربوط به خدمات گردشگری تشکیل شده که کوچکترین برش کیک صنعت در ایران را در اختیار دارد.