شهرخبر

چرا اهالی نبل و الزهراء در اوج حملات تروریستی آواره نشدند؟/روایتی از چگونگی نجات مردم توسط حاج قاسم

چرا اهالی نبل و الزهراء در اوج حملات تروریستی آواره نشدند؟/روایتی از چگونگی نجات مردم توسط حاج قاسم

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌توان منجی اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» خواند. ایشان در شکل‌گیری کمیته‌های دفاع مردمی نقش مستقیم داشت و مانع سقوط دو شهرک و تجاوز تروریست‌ها شد. در ادامه نیز شخصا نقشه رفع حصار را طراحی و فرماندهی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، نبل و الزهراء دو شهرک شیعه نشین واقع در حومه شمالی حلباست. این دو شهرک داستان غریبی با شهید سلیمانی داشتند، از تهدیدات اولیه علیه ساکنین این دو شهرک جهت بیرون کردنشان از خانه‌ها و کشتن‌شان توسط وحشی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان گرفته تا لحظه در هم شکستن محاصره آن‌ها.

 

کشور سوریه , شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,

 

چطور شد ساکنین نبل و الزهراء آواره نشدند؟

شهید قاسم سلیمانی وضعیت این دو شهرک را زیر نظر داشت و پیگیری و نیازهای آنها را از کمک های مادی و نظامی تا فرهنگی تامین می‌کرد تا ساکنین این دو شهرک خانه ها و سرزمین خود را رها نکنند و  بزرگ ترین گروه‌های مسلح تروریستی در بیرون کردن آنها از وطنشان ناکام بمانند.

اوایل سال 2011 تشکیل کمیته های مردمی تحت نظر و اشراف مستقیم فرماندهان نظامی حزب الله و با توصیه مستقیم شهید قاسم سلیمانی آغاز شد. این سردار شهید خطری که این دو شهرک را تهدید می کرد، احساس کرده بود، به همین دلیل اقدام به تشکیل کمیته های مردمی از اهالی دو شهرک کرد و آنها نیز در نبردهایی سخت برای دفاع از اهالی خود در شهرک های نبل و الزهراء به مصاف بزرگ ترین گروه های تکفیری بین المللی رفتند.

شیخ محمد جزاء مسئول کمیته مدیریت نبل والزهراء در سالهای محاصره در این باره به تسنیم گفت: «وقتی دو شهرک در معرض حملات و هجوم های متعدد از سوی گروه های تروریستی و تکفیری قرار گرفتند، حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله علیه) دستور تشکیل کمیته های مردمی را برای دفاع از زمین و ناموس و املاک مردم را صادر کردند.»

حضور کمیته های مردمی در نبرد تانک ها در شرق نبل و جنوب غربی شهرک الزهراء پایه و اساس ایده تشکیل این کمیته ها در ذهن شهید قاسم سلیمانی بود، به ویژه که این مجاهدت نماد مقاومت و از خودگذشتگی بود و زمینه فروپاشی گروه های تروریستی به خصوص داعش و حملات ناکام این گروه را رقم زد.

شیخ محمد جزاء گفت:«حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله) علیه مقدار زیادی ذخایر و سلاح‌های سبک و نیمه سنگین را وارد شهرک های نبل و الزهراء کرد، این وضعیت کم و بیش در این دو منطقه ادامه یافت و همه این اقدامات تحت نظر و اشراف حاج قاسم سلیمانی بود، این وضعیت با وجود محاصره ای که گروه های تروریستی مسلح اعمال کرده بودند، حدود 4 سال ادامه داشت، تا اینکه سال 2016 فرا رسید، سالی که حاج قاسم سلیمانی خود وارد عمل شد و نقشه شکستن محاصره این دو شهرک مظلوم را طراحی کرد.»

اقدامات این فرمانده شهید در این دو شهرک با شکستن محاصره شان حانمه نیافت، بلکه آنچه در این مرحله به شکل خاص مورد توجه او قرار گرفت، بعد فرهنگی در کنار اهتمام به خانواده های شهدا و مجروحان بود

سید محی الدین محی الدین، مسئول تشکیل کمیته های دفاع محلی از نبل و الزهراء:«همین که محاصره این دو شهرک شکست حاج قاسم وارد شد و با رزمندگان دیدار کرد و این پیروزی را به آنها تبریک گفت و از جزئیات وضعیت حاکم بر این دو شهرک اطلاع حاصل کرد.»

صحنه‌هایی از حاج قاسم که بعد از سال‌ها همچنان در یاد اهالی مانده است

اهتمام سردار شهید قاسم سلیمانی به شهرک های نبل و الزهراء و تاکید ایشان بر ماندن اهالی در خانه هایشان و عدم مهاجرت و آوارگی آنها موضوعی است که در اذهان تمامی کسانی که در سالهای محاصره این دو شهرک و سالهای پس از شکست محاصره در اینجا سکونت داشته اند، به جا مانده است.

علی سلیمان، خبرنگار اهل نبل والزهراء: «این صحنه را هر سال در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی به یاد دارم و همیشه در ذهنم زنده است که وقتی از ماشین پیاده شد، به سراغ تعدادی از بچه های نبل و الزهرا رفت و میان آنها شیرینی و شکلات پخش کرد، این صحنه هرسال در ذهن کودکان نبل و الزهرا تکرار می شود و در اذهان ساکنان دو شهرک زنده است، نبل و الزهراء از خودگذشتگی های حاج قاسم سلیمانی را فراموش نمی کند. هرگز محبت هایی که به ما داشت را فراموش نمی کنیم.»

دکتر احمد نصرالله: پزشک اهل نبل والزهراء: «اهالی نبل و الزهراء و تمام مردم شریف سوریه لطف ایشان و از خودگذشتگی هایی که انجام داد را فراموش نمی کنند، چون اگر این از خودگذشتگی ها نبود، باید شاهد حضور داعش و گروه هایی مثل جبهه النصره در اینجا بودیم که بی تردید بر منطقه مسلط می شدند و هرآنچه می خواستند، انجام می دادند.»

آثار و برکات برجای مانده از این شهید امروز هم در شهرک های نبل و الزهراء و زندگی مردم این دو شهرک ساری و جاری است و اهالی این دو شهر همچنان یاد و خاطره شهید سلیمانی را در دلهای خود زنده نگه می دارند.

انتهای پیام/