شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#کنترل کیفیت#هوای تهران

ثبت نهمین روز متوالی هوای آلوده در پایتخت

ثبت نهمین روز متوالی هوای آلوده در پایتخت

ایسنا نوشت: مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره آلودگی هوای اخیر تهران گفت: بنابر اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران، پنجمین روز متوالی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها در روزسه‌شنبه ( ۱۳ دی‌ماه) ثبت شد.

محسن روشنی درباره آلودگی هوای چند روز اخیر در تهران اظهار کرد: با استقرار جبهه پایدار جوی از یکشنبه (۴ دی‌ماه) و انباشت آلاینده‌ها در هوا، تهران از روز دوشنبه (۵ دی‌ماه) در شرایط نامطلوب قرار گرفته است و تا روز پنج‌شنبه (۸ دی‌ماه) چهار روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رقم خورد.

وی افزود: متاسفانه با تداوم این شرایط از روز جمعه (۹ دی‌ماه) با افزایش قابل توجه غلظت آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۵۰ عبور کرده و تا امروز (۱۳ دی‌ماه) شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها ثبت شده است بنابراین نهمین روز متوالی شرایط نامطلوب و پنجمین روز متوالی شرایط ناسالم اتفاق افتاده است.

ثبت نهمین روز متوالی هوای آلوده در پایتخت

روشنی درباره افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توضیح داد: نکته قابل توجه آن‌ است‌ که در روز دوشنبه (۱۲ دی‌ماه) شاخص روزانه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون به عدد ۱۷۶ رسید که غلظت متناظر با این شاخص بسیار بالاتر از غلظت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود و این میزان در سال جاری سومین رتبه در افزایش شاخص این آلاینده است.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در دو مورد قبلی که طی روزهای ۲۰ فروردین و ۴ خردادماه سال جاری ثبت شده بود، علت بروز پدیده توفان و افزایش غلظت ذرات معلق به دلیل گردوغبار شدید در پایتخت به همراه مناطق گسترده‌ای از کشور بود ولی افزایش اخیر میزان این آلاینده به علت استقرار جبهه پایدار جوی و انباشت آلاینده‌ها در هوای شهر است که سهم مهمی از آن از منابع داخلی از جمله وسایل حمل‌ونقل و صنایع مستقر در محدوده شهر ناشی می‌شود. با توجه به آن که معمولاً ذرات معلق ناشی از عوامل‌انسان‌ساز از قطر کوچکتر برخوردارند، امکان بروز لطمات ناشی از آن بیشتر است.

وی به ارائه آماری از شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از ابتدای سال جاری پرداخت و افزود: در مجموع از ابتدای سال جاری ۱۰۲ روز به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون در شرایط فراتر از حد مجاز قرار داشته که این میزان برای مدت مشابه سال قبل برابر ۶۸ روز بوده است.

روشنی در پایان ضمن توصیه‌ای به شهروندان اظهار کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود تا استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی را به حداقل برسانند و تا حد امکان از حضور در فضای باز و فعالیت‌های فیزیکی به‌خصوص توسط افراد حساس اجتناب کنند.

271 35