شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#پاکستان#افغانستان#مقامات

هشدار پاکستان به طالبان افغانستان: به تروریست‌ها پناه ندهید

هشدار پاکستان به طالبان افغانستان: به تروریست‌ها پناه ندهید

ایرنا نوشت: در ادامه تنش لفظی تند میان مقامات پاکستان و طالبان افغانستان برسر مسائل امنیتی و آنچه اسلام آباد کم‌کاری کابل در مبارزه با تروریسم عنوان می‌گند، مقامات عالی دولتی، امنیتی و نظامی پاکستان در جلسه کمیته امنیت ملی، به صراحت به افغانستان هشدار دادند که هیچ کشوری اجازه ندارد پناهگاه تروریست ها باشد.

هشدارهای پی در پی پاکستان به طالبان افغانستان در روزها و هفته های اخیر بارها تکرار شده است به ویژه بعد از زمانی که سفارت پاکستان در کابل در هفته های گذشته و بلافاصله بعد از سفر یک هیات بلندپایه دیپلماتیک پاکستان به کابل به ریاست خانم حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان، مورد حمله تروریستی قرار گرفت .

هشدار رهبران سیاسی، امنیتی و نظامی پاکستان به عنوان اعضای کمیته امنیت ملی این کشور درحالی عنوان می‌شود که حاکمان طالبان افغانستان نیز متقابلا به همسایه شرقی خود نسبت به هرگونه اقدام یکجانبه یا عملیات در عمق خاک افغانستان به بهانه هدف قراردادن پناهگاه تروریست ها هشدار داده اند. جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان روز گذشته در اسلام آباد برگزار شد.

پاکستان مدعی همکاری حکومت طالبان افغانستان با گروه تروریستی "تحریک طالبان پاکستان است و همچنین ادعا می کند که طالبان افغانستان به عوامل تحریک طالبان پاکستان پناه می هد و یا از آنها حمایت می کند؛ ادعایی که طالبان افغانستان آن را بی اساس می داند.

اظهارات اخیر رانا ثناءالله وزیر کشور پاکستان مبنی بر امکان استفاده از تمامی گزینه‌ها برای مقابله با عناصر ضدپاکستانی و عوامل تروریسم به ویژه حمله به مقر تروریست‌ها در قلمروی افغانستان خشم رهبران طالبان در کابل را درپی داشت.

احمد یاسر یکی از مقامات طالبان مستقر در دفتر سیاسی طالبان در دوحه در صفحه توئیتر خود در واکنش به حرفهای اخیر رانا ثناءالله وزیر کشور پاکستان که هشدار داده بود پاکستان این حق را دارد که تروریست های "تحریک طالبان پاکستان" در خاک افغانستان را هدف حمله قرار دهد، نوشت: وزیر محترم کشور پاکستان! افغانستان مثل سوریه نیست و پاکستان هم ترکیه نیست که کردهای سوریه را در داخل خاک آن کشور هدف قرار دهند.
اینجا افغانستان است، گورستان امپراتوری های بزرگ. به فکر حمله نظامی به ما نباشید، در غیر این صورت شاهد تکرار چیزی شبیه مصالحه نظامی شرم اور با هند خواهید بود.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان نیز شب گذشته در مصاحبه ای مدعی شد برغم توافق هایی که با طالبان افغانستان شده است، خاک افغانستان همچنان برای انجام حملات و اقدامات تروریستی علیه پاکستان استفاده می شود.

خواجه آصف گفت مقامات طالبان افغانستان قول داده بودند که اجازه نخواهند داد اقدامی از خاک این کشور علیه پاکستان انجام شود .

به گزارش منابع رسمی پاکستان، نشست فوق العاده کمیته امنیت ملی برای دومین بار طی چهار روز گذشته در اسلام‌آباد برگزار و اعضای آن به ریاست «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان تاکید کردند که هیچ مماشاتی با تروریست‌ها صورت نگرفته و برخورد آهنی با عوامل ناامنی و دشمنان مردم پاکستان ادامه خواهد یافت.

رهبران سیاسی و نظامی پاکستان بدون اشاره به کشور افغانستان طی هشدار تلویحی اعلام کردند: هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت برای تروریست ها پناهگاه و تسهیلات فراهم کند و پاکستان تمامی حقوق خود را در این زمینه برای حفاظت از مردم خود محفوظ می دارد.

کمیته امنیت ملی پاکستان افزود: امنیت کشور سازش‌ناپذیر است و قانون و برتری دولت و امنیت در هر وجب از خاک پاکستان حفظ خواهد شد.

تصمیمات اعضای کمیته امنیت ملی پاکستان درخصوص عدم مماشات با عناصر تروریستی و هشدار تلویحی آنان به افغانستان حکایت از تداوم تنش‌ها میان ۲ همسایه و اختلاف شدید آنان بر سر چگونگی مبارزه با عوامل نا امنی در مرزهای مشترک است.

پس از اظهارات جنجالی وزیر کشور پاکستان درباره امکان عملیات این کشور علیه عناصر تروریستی در قلمروی افغانستان، سخنگوی طالبان ضمن هشدار به اسلام‌آباد گفت: افغانستان هرگز اجازه حمله به خاک خود را نخواهد داد.

در همین حال وزارت دفاع طالبان در افغانستان نیز مواضع وزیر کشور پاکستان را تحریک آمیز و بی اساس دانست و تاکید کرد: هرگونه منازعه و اختلاف باید با گفت‌وگو و تعامل حل و فصل شود.

پس از پایان توافق آتش‌بس میان دولت و تحریک طالبان پاکستان، این گروه حملات خود را به شهرهای مختلف پاکستان از سر گرفته است.

طالبان پاکستان هفته گذشته مسوولیت یک حمله انتحاری نافرجام در اسلام‌آباد را برعهده گرفت.

تشدید حملات طالبان پاکستان در این کشور که به ادعای اسلام‌آباد این گروه در قلمروی افغانستان پایگاه دارد، روابط میان دو کشور را متشنج کرده و پس از سوء قصد اخیر به جان کاردار پاکستان در کابل تعاملات دیپلماتیک دو کشور به پایین ترین سطح رسیده است.

311311