شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##حاج#قاسم#سلیمانی#فقط#برای#سال#نیست!

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

حاج قاسم سلیمانی فقط برای ۱۳ دی هر سال نیست!

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی مربوط به ۱۳ دی هر سال نیست، بلکه شخصیت ملی و بین‌المللی است. برای نخستین‌بار است که نسل فعلی قهرمانش را پیدا کرده است.

به گزارش برنا؛ به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آئین رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» کتابنامه توصیفی ۳۰ اثر درباره زندگی و شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور شخصیت‌های ملی - فرهنگی، خانواده شهدا، شاعران برجسته و اصحاب رسانه، در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

مهدی رمضانی؛ سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با بیان این‌که ما گمشده شخصیت خود را در شهید سلیمانی پیدا کردیم، گفت: من در سال ۱۳۸۶ بعد از شهادت شهید مقنیه، ایشان را ملاقات کردم. ما در مسجد امام صادق(ع) برنامه‌ای برای شهید مقنیه برگزار کردیم و حاج قاسم در این برنامه حضور پیدا کرد. ما محو شخصیت ایشان بودیم و هنوز از شوک این اتفاق خارج نشدیم و هنوز صدای ما می‌لرزد و قلبمان تندتر می‌تپد.

وی افزود: در طول سال‌ها کمتر کسی حال رهبر انقلاب را طی ۴۰ سال گذشته علی‌رغم همه فراز و فرودها مثل زمانی که درباره شهید سلیمانی حرف می‌زنند، دیده است و جزو دقایق بی‌نظیر تاریخ زندگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. دقایقی که ایشان درباره شهید سلیمانی حرف می‌زنند و خصوصیات سردار را بیان می‌کنند، بی‌نظیر است. حضرت آقا روی دو بُعد شخصیتی ایشان یعنی صداقت و اخلاص تأکید کردند و ما این دو ویژگی را در جای‌جای شخصیت شهید سلیمانی می‌بینیم.

رمضانی با بیان این‌که شهید سلیمانی چیدمان شخصیتی خودش را به‌صورت کاملا حساب‌شده انجام داده، اظهار کرد: در نگاه راهبردی اجتماعی ایشان می‌بینید، نگاه بسط، عمیق و متفاوت از گفتمان غالب در هر مقطعی داشته است. نگاه فرهنگی، سیاسی و ... ایشان هم همین‌گونه است. من فیلم ایشان را درباره مرحوم هاشمی دیدم و زوایه دید ایشان واقعا متفاوت است. سخن ایشان درباره ائمه‌جمعه هم باز نگاه متفاوت ایشان را نشان می‌دهد. به غلط دوستی از باب عدالت‌خواهی برخی نکات شخصیتی ایشان را رد می‌کرد و می‌گفت ما به بُعد سیاسی ایشان کار نداریم. اما وقتی می‌گوییم مکتب شهید سلیمانی آیا می‌توان نگاه سیاسی ایشان را تکفیک کرد؟ چون این نگاه، نگاه راهبردی و نجات بخش امروز ماست.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که ایشان علی‌رغم همه مشقت‌ها و سختی‌ها، شخصیتی بین‌المللی دارد، یادآور شد: نگاه دلسوزانه نسبت به نوع بشر در ایشان وجود دارد و این نگاه باید معرفی شود. شهید سلیمانی کسی است که وقتی به شهادت رسید، همه حول او جمع شدند و همه مردم خودشان را در ایشان پیدا کردند. این چیزی نیست که کسی به سردار داده باشد، بلکه ایشان این بُعد را ایجاد کرده بود و ما آن را در تشییع پیکر حاج قاسم دیدیم.

رمضانی با تأکید بر این‌که ما باید حول محوریت ولایت جامعه را پیش ببریم و قطعا این نکات و مسائل غیر از اخلاص نیست، گفت: این روحیه مردمی و مردم‌پسند در روحیه ایشان وجود داشت. این حرف درشتی است، اما به قول یکی از علما حقیقتی است و آن این است که خون سیدالشهدا در مقاطع مختلف تاریخ برای این‌که در ذهن مردم متجسم باشد در تاریخ تکرار می‌شود و خون شهید سلیمانی این داغ را تازه کرد. سال‌ها از قیام ایشان می‌گذرد و ما سال‌ها با این قیام گریه می‌کنیم. این که یک نفر خودش را در سلوک به حضرت نزدیک می‌کند، بسیار مهم است که بدانیم اگر خودمان را به سلوک سیدالشهدا نزدیک کنیم چه می‌شود.

وی با بیان این‌که باید این ادای دین را داشته باشیم و از بزرگان یاد کنیم، تأکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی مربوط به ۱۳ دی هر سال نیست، بلکه شخصیت ملی و بین‌المللی است. برای نخستین‌بار است که نسل فعلی قهرمانش را پیدا کرد و خودش را در قهرمان دید. خیلی از سوالاتی فرزندانمان از ما پرسیدند، مبنی بر این‌که شهدا و قهرمانان ما چه کسانی هستند؟ خودشان را در این شخصیت دیدند. این‌ها نکاتی نیست که در یک روز بیان شود.

وی با بیان این‌که کتاب خواندن صرف به تنهایی اهمیتی ندارد و نمی‌توان از آن تلقی فرهیختگی کرد، افزود: چون آنچه در این ظرف می‌ریزیم و آنچه که با آن غذای روح را می‌پزیم، مهم است. هر آنچه در قالب هنر و کلمات تجمیع و افاده و ارائه شود، طبعا ماندگار است و می‌توان گفت مثل انسان و خدا ابدی می‌شود.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادامه داد: رونمایی از آثار درباره حاج قاسم سلیمانی به ماندگاری آن کمک می‌کند، چون ایشان اسطوره‌ای است که برای این زمان است و متعلق به دو هزار سال پیش نیست. اسطوره‌ای که باید ببینیم و از لحظات زندگی این بزرگوار در زندگی خود بدون اغراق و گزافه‌گویی استفاده کنیم.

رمضانی در پایان با بیان این‌که به این موضوع هم نباید به آن پر و بال ذاتی داد، چون این فقط یک ظرف برای القای مفاهیم است، تصریج کرد: حتی اگر نمی‌توانیم محتوای خوبی تولید کنیم، باید محتوای خوبی تهیه کنیم، چون در مقابل خوراکی که به آن‌ها می‌دهیم، باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام