شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#نفت#شهامت#داشته#باشیم#بودجه#ریالی#ببندیم

شهامت داشته باشیم بودجه ریالی ببندیم

شهامت داشته باشیم بودجه ریالی ببندیم

فردای اقتصاد: محسن زنگنه نایب‌رئیس کمیسیون جهش‌تولید و عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» علت اصلی تکانه‌های‌ارزی را تفکیک نشدن بودجه‌ ارزی از ریالی عنوان کرد و با استناد به تصمیم‌ مجلس درباره تک‌نرخی کردن ارز در بودجه امسال گفت: در بودجه ۱۴۰۱ تاکید کردیم که به سمت تک‌نرخی شدن‌ ارز باید برویم؛ یعنی وجود ۳ تا ۴ نرخ در بازار ارز عملا هم فساد و بی‌انضباطی مالی می‌آورد و بعضا موجب زیان صادرکننده می‌شود و همین‌طور کاهش صادرات را هم ایجاد می‌کند.

 به گفته زنگنه، درحال‌حاضر این اتفاق می‌افتد. ارز نیمایی داریم. بازار فیزیکی سبزه میدان، بازار غیرمتشکل‌ ارزی و بازار فردایی هم داریم و آن‌قدر که می‌دانم سازمان برنامه هم بر اساس تکالیفی که دارد ارز جداگانه‌ای به وزارت بهداشت می‌دهد. به نرخ جداگانه‌ای دلار را به ریال تبدیل می‌کند و در اختیار وزارت‌بهداشت قرار می‌دهد. اما مهم‌تر از اینکه که ما دولت را به نرخ «بی‌تی اس» مکلف کنیم که آن‌هم امسال به درستی اجرا نشد؛ اصلاح ساختار بودجه‌ریزی در کشور و جداسازی بودجه ارزی از ریالی است.

 وی افزود: شهامت داشته باشیم بودجه ریالی ببندیم و کسری بودجه را با انتشار اوراق و صندوق توسعه تامین کنیم. ما باید یک بودجه ریالی ببندیم و اگر در این بودجه، تراز منفی است با انتشار اوراق آن را جبران کنیم. به‌گفته‌ وی نیازمند تفکیک بودجه‌ارزی از ریالی هستیم اما دولت قبول نمی‌کند زیرا سازمان‌برنامه معتقداست و می‌خواهد به راحتی به منابع حاصل از فروش‌نفت دسترسی داشته باشد تا هر جا که هزینه‌هایش کاهش پیدا می‌کند مشکلات هزینه‌ای را رفع کند. دولت دوست‌ندارد محدود شود. درمجلس هم یک فضای سنتی بودجه‌نویسی شکل گرفته و قدمای مجلس مایل به ساختارشکنی نیستند و همین امر باعث شده است تا سال به سال وابستگی بودجه به نفت بیشتر شود.