شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#طالبان#افغانستان#سرمایه گذاری#وزارت

طالبان به دنبال خودکفایی اقتصادی و جذب سرمایه خارجی است

طالبان به دنبال خودکفایی اقتصادی و جذب سرمایه خارجی است

ایسنا نوشت: سرپرست وزارت بازرگانی دولت موقت طالبان در افغانستان گفت، این دولت خودکفایی را تشویق می‌کند و خواهان جذب تجارت و سرمایه گذاری بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این صحبت "حاجی نورالدین عزیزی"، سرپرست وزارت بازرگانی دولت موقت طالبان در حالی مطرح شد که افغانستان با انزوا و تعلیق برخی از عملیات های بشردوستانه به دلیل محدودیت های اعمال شده بر زنان مواجه است.

حاجی نورالدین عزیزی به رویترز گفت: "ما یک برنامه ملی خودکفایی را آغاز خواهیم کرد، ما تمام ادارات دولتی را به استفاده از محصولات داخلی تشویق کرده و همچنین سعی می‌کنیم از طریق مساجد مردم را تشویق کنیم تا از تولیدات داخلی ما حمایت کنند. ما از هر چیزی که بتواند به ما در زمینه خودکفایی کمک کند، حمایت خواهیم کرد."

او اظهار کرد که بخش دیگری از استراتژی آنها، تقویت تجارت و سرمایه گذاری خارجی است.

او در ادامه این مصاحبه عنوان کرد: "کسانی که از خارج به افغانستان کالا وارد می کردند، از ما می خواهند که فرصتها برای سرمایه گذاری در افغانستان را فراهم کنیم و می خواهند به جای واردات از خارج، اینجا سرمایه گذاری کنند."

این مسئول دولت طالبان گفت: "چندین کشور شامل ایران، روسیه و چین علاقه مند به تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان هستند. از جمله پروژه هایی که مطرح شده ایجاد پارک های صنعتی و نیروگاه های حرارتی چینی با مشارکت روسیه و ایران است.

این در حالی است که از جمله مشکلات سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در افغانستان، عدم به رسمیت شناخته شدن، تحریم هایی که بخش بانکی این کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند و نگرانی های امنیتی فزاینده پس از حملات مورد ادعای داعش به اهداف خارجی در کابل هستند.

به نوشته رویترز یک عضو برجسته جامعه تجاری چین گفت، حمله اخیر در افغانستان به هتل مورد استفاده تجار چینی که باعث زخمی شدن چند خارجی شد، می‌تواند برخی را به تجدیدنظر در سرمایه‌گذاری در افغانستان وادار کند.

عزیزی گفت که مقامات افغانستان برای تامین امنیت تلاش می کنند.

وی در خصوص فضا برای سرمایه گذاری در افغانستان گفت: "ما تمام تلاش خود را می کنیم تا تجار ما آسیب نبینند. این حمله تاثیر بدی نداشته است (اما) اگر دائما (این حملات) اتفاق می‌افتادند بله ممکن بود تاثیر بدی داشته باشند."

عزیزی همچنین درباره طرحی برای توسعه صنایع در افغانستان از جمله با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در زمین هایی که قبلاً مورد استفاده پایگاه های نظامی آمریکا بود، صحبت کرد. او گفت که وزارتخانه این طرح را به کابینه و کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کرده است.

این مقام دولت طالبان افزود که سرمایه گذاران خارجی به معادن افغانستان که بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارند، علاقه نشان می دهند. او گفت که در مناقصه برای یک معدن آهن در غرب هرات و یک معدن سرب در ولایت غور، ۴۰ شرکت حضور داشته‌اند و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

او خاطر نشان کرد که بر اساس قرارداد مهمی که در ماه سپتامبر با روسیه برای تامین گاز، نفت و گندم امضا شد، طی روزهای آینده این اقلام به افغانستان تحویل می‌شوند.

دولت تحت رهبری طالبان در افغانستان در روزهای اخیر به دلیل اجرای سیاست‌های محدودکننده دسترسی زنان به زندگی عمومی، از جمله حضور در دانشگاه، با انزوای فزاینده مواجه است.

اخیرا نیز دولت طالبان دستور ممنوعیت کار زنان به عنوان کارمندان سازمانهای غیردولتی را صادر کرد و این دستور باعث مغشوش شدن فعالیت بخش سازمانهای امداد بشردوستانه که کمک های ضروری را به میلیون ها نفر ارائه می کنند، شده و برخی از این سازمان ها در میانه زمستان سخت، فعالیت خود را به حال تعلیق درآورده اند.

عزیزی در مورد این محدودیت های جدید اظهار نظری نکرد اما گفت که وزارتخانه او یک زمین را برای ایجاد یک مرکز نمایشگاهی دائمی برای مشاغل تحت رهبری زنان اختصاص داده است. وی گفت: ما همیشه از زنان سرمایه گذار حمایت می کنیم.

311311