شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#وزارت خارجه#چین

ماموریت دشوار کاهش تنش در روابط پکن و واشنگتن/ستاره نوظهور چینی‌ها کیست؟

ماموریت دشوار کاهش تنش در روابط پکن و واشنگتن/ستاره نوظهور چینی‌ها کیست؟

سفیر سابق چین در ایالات متحده به تازگی به ریاست وزارت خارجه چین منصوب شده است.

ابوالفضل خدائی: سفیر سابق چین در ایالات متحده، به سمت وزیر امور خارجه ارتقا یافت و جایگزین وانگ یی شد که در دفتر سیاسی حزب کمونیست نقش مهمی را ایفا کرده بود.

وزارت امور خارجه این تصمیم را روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کرد و گفت که "چین گانگ" فورا جایگزین وانگ خواهد شد. انتصاب وزیر خارجه جدید پس از آن صورت گرفت که دو ماه پیش وانگ یی به عنوان عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین ارتقا یافت. انتظار می‌رود که وانگ یی نقش مهم‌تری در سیاست خارجی این کشور بر عهده بگیرد، زیرا او سبد وزارت خارجه را به چین تحویل می‌دهد.

"چین گانگ" ۵۶ ساله در اولین بیانیه خود به عنوان وزیر امور خارجه گفت رویکرد دیپلماتیک پکن مبتنی بر خرد چینی، ابتکارات چینی و قدرت چین خواهد بود. "چین گانگ" که سال گذشته به عنوان فرستاده چین در ایالات متحده خدمت کرد، به تدریج در رده های وزارت امور خارجه ارتقا یافت و همچنین معاون وزیر امور خارجه بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بود. او کار خود را در دولت در دفتر خدمات ماموریت های دیپلماتیک پکن آغاز کرد. پس از دریافت مدرک در رشته سیاست بین‌الملل از دانشگاه روابط بین‌الملل در سال ۱۹۸۸، بعداً وابسته دیپلماتیک در امور اروپای غربی شد.

از زمان تصدی سمت سفیر، "چین گانگ" چندین مقاله در رسانه های آمریکایی منتشر کرده است که موضع چین را در مورد طیف وسیعی از موضوعات منعکس می کند و اغلب بر همکاری دوستانه تأکید می کند. در مقاله‌ای که پنج روز پیش منتشر شد، با عنوان «چین چگونه جهان را می‌بیند»، استدلال کرد که «روابط چین و آمریکا نباید یک بازی حاصل جمع صفر باشد» در حالی که خواستار «کاوش در راهی برای کنار آمدن مبتنی بر احترام متقابل و صلح‌آمیز شد». یعنی همزیستی و همکاری برد- برد.

وانگ از دهه ۱۹۸۰ دارای مناصب دیپلماتیک متعددی بوده است، از جمله نقش های مرتبط با ژاپن، تایوان، اسرائیل و فلسطین، و امور آسیایی. در همین حال، وانگ، در یکی از آخرین اقدامات خود به عنوان وزیر خارجه، با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، تماس گرفت و به وی هشدار داد که «روال قدیمی قلدری یکجانبه» واشنگتن را متوقف کند و تلاش‌ها برای سرکوب توسعه چین را متوقف کند.

ماهیت این بحث تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را در حالی که "چین گانگ" کار جدید خود را آغاز می‌کند، نشان می‌دهد و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بسیاری از سیاست‌های تهاجمی‌تر سلف خود را از زمان روی کار آمدن در سال گذشته ادامه می‌دهد. علاوه بر ترانزیت منظم کشتی‌های جنگی آمریکا از طریق تنگه مورد مناقشه تایوان، بایدن ریاست یک جنگ تجاری در حال جوشش را با هدف قرار دادن شرکت‌های چینی بر عهده داشت، در حالی که قانون‌گذاران آمریکایی به دیپلماسی مستقیم با تایوان ادامه می‌دهند. "چین گانگ" دوره ای را برای چین در مورد این مسائل در پیش خواهد داشت و در عین حال مفاهیم چینی-خارجی طراحی شده در ۱۵ سال گذشته، از جمله نظارت بر طرح های بزرگ ابتکار کمربند و جاده را توسعه خواهد داد. به این ترتیب، نقش وی به عنوان وزیر امور خارجه برای دولت های خارجی و سرمایه گذاران چینی به طور یکسان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه درباره وزیر خارجه جدید چین می گوید شخصیت او شبیه سفیر چین در پاریس (لو شای)‌ است که بارها به دلیل آنچه که "سخنان غیردیپلماتیک" توصیف شده توسط وزارت خارجه فرانسه احضار شده است.

به هر حال ستاره نوظهور چینی ها و مرد مورد اعتماد شی جینپینگ رهبر چین، سوکان هدایت وزارت خارجه را برعهده گرفته و ماموریت دشوار و پر پیچ و خمی را در مسیر روابط پکن و واشنگتن در پیش رو دارد.

311311