شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

پیش‌بینی بورس تهران در یک سال آینده

پیش‌بینی بورس تهران در یک سال آینده
پیش‌بینی بورس تهران در یک سال آینده

بورس امروز توانست برخلاف دو روز ابتدایی هفته جاری، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد تا بار دیگر با تخلیه شوک‌های منفی ناشی از خبرها، شاهد بازاری یکدست سبزرنگ باشیم. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۱.۸۵ درصدی به پایان برساند و بار دیگر در یک قدمی مرز ۱.۶ میلیون واحدی بایستد. شاخص هم‌وزن نیز روندی مشابه شاخص کل را تجربه کرد و توانست بازدهی مثبت ۱.۸۹ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۷۸۳۴ میلیارد تومانی را به نمایش گذاشت و پس از دو روز خروج پول سنگین، شاهد آشتی دوباره حقیقی‌ها با بازار سهام بودیم که نتیجه آن ورود ۵۵۵ میلیارد تومانی به چرخه معاملات بود.

نرخ دلار در بازار آزاد طی دو روز گذشته و در حالیکه به صورت مقطعی به زیر کانال ۴۰ هزار تومانی کاهش یافته بود، بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت و اکنون حوالی ۴۱ هزار تومان در حال نوسان است که فعلا انتظارات تورمی را در سطوح بالایی حفظ می‌کند.

در زنگ پایان امروز همراه با حسن محمدی‌فر، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز بورس و بازارهای موازی پرداختیم. او در ابتدا اعتقاد داشت که نرخ دلار در بازار آزاد طی ماه‌های آینده روندی کاهشی به خود خواهد گرفت و پس از نوسانات جزئی،‌ به حوالی ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان خواهد رسید. محمدی دلیل این موضوع را به بررسی متغیرهای کلان، سیاست‌های پولی رئیس جدید بانک مرکزی و همچنین پیش‌بینی‌های الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی نسبت داد. او ادامه داد که بورس تهران نیز در همین راستا روندی نزولی به خود می‌گیرد و به احتمال زیاد بار دیگر شاهد برگشت شاخص کل بورس به محدوده‌های ۱.۲ میلیون واحدی باشیم که می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را طی یک سال آینده سخت کند. محمدی اعتقاد داشت که با وجود برخی تحولات در صنایع مختلف، نشانه‌های مثبتی در صورت‌های مالی دیده نمی‌شود که نشان می‌دهد فعلا بازار سهام محرکی به جز افزایش قیمت دلار ندارد و تنها سناریو برای صعودی بورس، عدم کاهش قیمت دلار از محدوده‌های کنونی است. وی در رابطه با احتمال احیای برجام و صعود بورس همچون اوایل پاییز عنوان کرد که تحلیل بازارها همچون پیش‌بینی آینده در یک مکعب تاریک است که صرفا می‌توان سناریوهای مختلف را برای آن در نظر گرفت و در صورت تغییر در پارامترهای کلان حوزه اقتصادی و سیاسی کشور، سناریوها نیز می‌توانند دستخوش تغییرات جدی شوند. او در نهایت عنوان کرد که به دلیل احتمال کاهش بالای دلار در بازار آزاد، بازارهای مختلف وارد روندی نزولی خواهند شد اما می‌توان بازار کریپتو (رمزارزها) را به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در یک سال آینده عنوان کرد که البته انتخاب درست تاثیر بسزایی در موفقیت دارد.

در بخش دوم برنامه نیز همراه با عرفان رحمانی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی عملکرد شرکت‌های سیمانی در بورس کالا با توجه به نماد سفار، پرداخته شد.