شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#مالیات#مجلس

کاهش سوداگری بازار خودرو با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

کاهش سوداگری بازار خودرو با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد  و تا کنون پنج ماده این طرح در مجلس بررسی و تصویب شده و تا پایان هفته جاری تصویب این طرح در مجلس به پایان می رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، گفت: تصویب نهایی و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند مانع دلالی و سفته بازی در برخی بازارها مانند مسکن، ارز، سکه، خودرو و ... شود چرا که دارندگان این سرمایه ها باید متناسب با میزان عایدی ناشی از آن مالیات پیش بینی شده در این طرح را پرداخت کنند. 

علی جدی با اشاره به این که متاسفانه اکنون نقدینگی سرگردان بلای بخش تولید و عامل اصلی رواج سفته بازی و دلالی شده است، افزود: سود سرشار ناشی از دلال بازی موجب شده که برخی کالاها مانند خودرو نیز که در همه دنیا ماهیت مصرفی دارند، به کالای سرمایه ای تبدیل شده که منجر به افزایش عایدی و درآمد مالکان می شود و این امر انگیزه لازم برای رشد سوداگری و ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودرو را فراهم کرده است.  

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: مبنای طرح مالیات بر عایدی سرمایه آن است که  هر سرمایه ای که در کشور منجر به ایجاد ثروت و ارزش افزوده و رشد تولید ناخالص داخلی نشود، فعالیت در چارچوب نظام دلالی وسفته بازی قلمداد شده و مالکان چنین سرمایه هایی باید مالیات پرداخت کنند. 

 او با تاکید بر این که باید سرمایه های سرگردان موجود در کشور با مشوق های پیش بینی شده به سمت تولید سوق پیدا کرده و منجر به کاهش سفته بازی در بازارها شود، گفت: وقتی نقدینگی سرگردان به سمت تولید سوق پیدا کرده و در برخی بازارها مانند مسکن خودرو؛ ارز سکه و ... رسوب نکند، می تواند بستر مناسبی برای جذب این سرمایه ها در بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود. 

جدی با بیان این که کار بررسی طرح مذکور در صحن مجلس طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت و این طرح تا آخر هفته جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد، افزود: اجرای این طرح مانع تکرر در خرید و فروش کالاهای سرمایه ای به قصد سودجویی و دلال بازی تاثیر گذاشته و به نفع بخش تولید است.در واقع مالکان سرمایه باید از سود عایدی ناشی از این گونه دارایی های خود مالیات بدهند اما در این طرح پیش بینی شد که کسی که یک تا سه بار چنین کالاهای سرمایه ای را خرید و فروش می کند، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشد.  

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد برخی چالش های اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مانند تاثیر این طرح بر افزایش قیمت و کاهش عرضه کالاهای سرمایه ای یا انجام معاملات صوری با قیمت غیرواقعی، افزود: بررسی این طرح در مجلس ادامه دارد و برخی چالش های اجرای این طرح مانند احتمال انجام معاملات صوری به قصد دست‌کاری و ارایه قیمت های غیر واقعی برای برای پنهان کردن عایدی واقعی از سرمایه هایی مانند خودرو، مسکن، ارز، سکه و ... بررسی سازوکارهای مناسب برای جلوگیری از این گونه تخلفات پیش بینی خواهد شد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز، گفت: کشف قیمت واقعی و عرضه خودرو در بورس کالا می تواند منجر به ساماندهی بازار خودرو شود اما  به نظر می رسد شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس فاقد کارایی لازم است همانطور که پیش از این نیز نمایندگان مجلس مدلی را برای عرضه خودرو در بورس کالا تعریف کردند که اجرایی نشده است.  

جدی، افزود: شیوه کنونی کشف قیمت و عرضه خودرو در بورس خود به عاملی برای افزایش قیمت ها تبدیل شده و علاوه بر آن هنوز وضعیت خودروهای مازاد بر عرضه در بورس مشخص نیست. 

او افزود: اشکال آن است که وقتی قیمت تمام شده یک خودرو مثلا 300 میلیون تومان است چرا باید این خودرو با کشف قیمت غیر واقعی پس از عرضه در بورس، بیش از 400 میلیون تومان به فروش برسد.  

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در واقع با این روند به قیمت های حاشیه بازار رسمیت داده می شود. در شرایطی که عرضه خودرو در بورس کم و منحصر به برخی مدل ها بوده و شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه هستیم، قیمت کشف شده واقعی نیست و زمانی که عرضه خودرو یا سایر کالاها مازاد بر تقاضا باشد می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود و در واقع مصرف کننده، تعیین کننده قیمت واقعی می شود.

انتهای پیام/