شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#مجلس#رئیس مجلس#رئیس جمهور

والنتینا ماتوینکو:

برزیل آماده از سرگیری روابط کامل و گسترده با روسیه است

برزیل آماده از سرگیری روابط کامل و گسترده با روسیه است

رئیس مجلس عالی روسیه می گوید رئیس جمهور برزیل آماده از سرگیری روابط با روسیه در بسیاری از زمینه ها است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «والنتینا ماتوینکو»، رئیس مجلس عالی روسیه روز یکشنبه گفت که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور منتخب برزیل آمادگی و علاقه خود را برای از سرگیری روابط کامل و گسترده بین دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها اعلام کرده است.

ماتوینکو در مراسم تحلیف لولا در روز یکشنبه حضور داشت و ریاست هیئت روسیه را در این مراسم بر عهده داشت.

این مقام روسی گفت: «رئیس جمهور جدید برزیل آمادگی و علاقه خود را برای از سرگیری روابط روسیه و برزیل در زمینه افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، در حوزه‌های علمی، فنی، در حوزه حفاظت از محیط زیست و در زمینه‌های مختلف اعلام کرد.»

ماتوینکو گفت که روسیه و برزیل درباره اینکه جهان آینده بر اساس نظم چندقطبی منصفانه چگونه باشد، ایده یکسانی دارند و افزود که هر دو کشور پتانسیل زیادی برای تقویت همکاری‌ها دارند.

رئیس مجلس اعلای روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو و برازیلیا شرکای مهم و قابل اعتمادی هستند. ماتوینکو خاطرنشان کرد که دو کشور امسال ۱۹۵ سال روابط دیپلماتیک را جشن خواهند گرفت.

ماتوینکو به خبرنگاران گفت: «ما از این واقعیت که برزیل یک سیاست خارجی مستقل را دنبال می‌کند بسیار قدردانی می‌کنیم، این کشور با حفظ حاکمیت، استقلال خود و دفاع از منافع ملی خود تسلیم هیچ تأثیرات و اقدامات خارجی نمی‌شود و از این نظر ما با هم مشابه هستیم.»

لولا روز یکشنبه با رؤسای هیئت‌های سیاسی روسیه و اوکراین دیدار کرد. ماتوینکو روز شنبه همچنین با سالوادور والدس مسا معاون رئیس جمهور کوبا و اسپرانکا بیاس رئیس پارلمان موزامبیک دیدار کرد.

دیدار هیئت روسیه و برزیل همزمان با آن انجام شده است که «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل سوگند یاد کرد. او با حضور در مراسمی که از تلویزیون دولتی پخش شد، قدرت سیاسی را در بزرگترین کشور آمریکای لاتین برای یک دوره از اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۴ ژانویه ۲۰۲۷ بدست گرفت.

لولا داسیلوا گفت: «در سال ۱۹۸۹، در یک سفر انتخاباتی در ایالت پیائوی، یک خودکار هدیه به من داده شد و از من خواستند تا در صورت پیروزی در انتخابات، از آن برای امضای سوگند ریاست جمهوری استفاده کنم. سپس شکست خوردم.»

داسیلوا که در مراسمی در ساختمان کنگره ملی (مجلس دو مجلسی) حضور داشت، همچنین افزود که در سال ۲۰۰۳ قصد داشت با این خودکار سوگندنامه را امضا کند، اما آن را در خانه رها کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ او فراموش کرد که خودکار کادو را هم به مراسم ببرد.

لولا داسیلوا گفت: «اما این بار قلم با من است. باشد که به عنوان نشانه‌ای از احترام برای مردم ایالت پیائوی باشد.»

مراسم تحلیف داسیلوا به عنوان رئیس جمهور برزیل در شرایطی برگزار شد که پلیس برزیل روز یکشنبه اعلام کرد که عامل خرابکاری در مراسم تحلیف «لولا داسیلوا» رئیس جمهور منتخب این کشور را پیش از موفقیت در عملی کردن تصمیم خود بازداشت کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، ضارب قصد داشت با مواد منفجره و چاقو به صورت مخفیانه وارد مراسم تحلیف لولا داسیلوا رئیس جمهور منتخب برزیل شود که پیش از ارتکاب جُرم، از سوی نیروهای پلیس این کشور شناسایی و بازداشت شد.

پلیس برزیل اعلام کرد که تحقیقات پیرامون این حادثه را آغاز کرده است؛ اما در زمان کنونی نمی‌تواند جزئیات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.