شهر خبر

سد چمشیر و معضلی به نام اطلاعات غلط/ چرا تخریب‌چیان سد چمشیر دروغ می‌گویند

سد چمشیر و معضلی به نام اطلاعات غلط/ چرا تخریب‌چیان سد چمشیر دروغ می‌گویند

تخریب سد چمشیر در راستای تخریب روایط ایران و چین قرار گرفته و همزمان با اطلاعات غلط گسترده در زمینه‌های مختلف، دامنه اطلاعات غلط هم اکنون به حوزه تامین مالی رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، دروغ‌های گسترده عناصر معاند و برخی از فعالان محیط زیست با محوریت سد چمشیر طی روزهای اخیر از شماره خارج شده و مواردی کذبی از جمله شور شدن آب خلیج فارس بر اثر آبگیری این سد، از میان رفتن تالاب شادگان و موارد دیگر مطرح شده است.

در این بین یکی از پرتکرارترین دروغ‌های منتسب به سد چمشیر مرتبط با شیوه تامین مالی این طرح است. در این رابطه، محمد درویش، سلبریتی محیط زیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد عنوان کرد: همانطور که می‌دانید منابع مالی این طرح از طریق 30 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین تامین شده است. در واقع چینی ها طبق یک قرارداد فایناس قبول کرده‌اند تا وامی 230 میلیون یورویی را با سود 18 درصد به ایران برای ساخت سد چم شیر بپردازند. حالا هم کاری ندارند که این سد کی به بهره برداری می رسد، اما موضوع مهم این است که گویا سررسید اقساط این وام از دیماه امسال است. یعنی ایران باید از دیماه امسال اولین قسط وامی که گرفته را پرداخت کند! برای همین هم هست که اصرار دارد این سد از دیماه به بهره برداری برسد.

سد چمشیر

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که آشنایی اندک با سازوکار تامین مالی، غلط بودن این اظهارات سرگشاده را ثابت می‌کند. در این راستا، سعید صادقی، کارشناس حوزه اقتصادی در گفت‌وگو با برنا بیان می‌کند:«سازوکار تامین مالی از کشورهای ثالث فارغ از نوع کشوری که سرمایه را به ایران می‌آورد، باید مستند به موارد هزینه‌کرد باشد، در این مسیر نوع پروژه انتخاب شده عمدتا در اصل تامین مالی نقشی ندارد.»

این کارشناس حوزه تامین مالی معتقد است:« بیان ساده این حرف یعنی تفاوتی نمی‌کند که شما با تامین مالی خارجی خود سد بسازید، یک میدان نفتی توسعه دهید و یا یک کارگاه قالی‌بافی احداث کنید، تنها عنوان پروژه در سرفصل حسابداری باید قرار گیرد و سپس تامین مالی انجام شود.»

سد چمشیر

صادقی در بیان اینکه سازوکار باز پرداخت سرمایه کشور دیگر نیز ارتباطی با نوع پروژه ندارد، گفت:« هر سازوکار تامین مالی خارجی دوره پرداخت، سکون سرمایه و سپس بازپرداخت دارد و نوع شیوه بازپرداخت ارتباطی به پروژه ندارد، پس این صحبت که آبگیری چمشیر به علت سر رسیدن دوره بازپرداخت است، نشان خلا دانش در این حوزه است.»

وی افزود:« به نظر می‌رسید، افرادی که از نحوه تامین مالی سد چمشیر انتقاد کرده و این پروژه را به مسئله چین مرتبط می‌کنند، از توسعه روابط ایران با شرق هراس دارند، در حالیکه همین افراد در دوره برجام از سینه‌چاکان تامین مالی خارجی بودند.»

سد چمشیر

به گزارش برنا، اخیر یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در دام اطلاعات غلط مرتبط با مسئله چمشیر، قرار گرفته و بدون اینکه سندی از ارتباط تامین مالی با دوره آبگیری پروژه داشته باشد، به رابطه ایران و چین نقد وارد کرده است.

این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که استفاده از سرمایه‌ خارجی برای پروژه‌های توسعه‌ای از مهمترین ارکان توسعه کشور است و به نظر می‌رسد، منتقدان رابطه ایران و چین در راستای تخریب روابط دو کشور و نگاه به شرق با اتکا به مسئله چشمیر دست به دروغ‌پردازی در این زمینه میکنند.

سد چمشیر

انتهای پیام/